خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

سفر اربعین از ۲ تا ۱۴ میلیون تومان/ بیشترین هزینه‌کرد در بخش حمل و نقل است

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۳۶۱۰

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران از نرخ سفر اربعین خبر داد و گفت: سفر اربعین از ۲ تا ۱۴ میلیون تومان شده است و بیشترین هزینه‌کرد مسافران در بخش حمل و نقل صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با نزدیک شدن به ۱۵ شهریور مصادف با ۲۰ صفر و اربعین حسینی(ع)، علاوه بر آنکه بسیاری از عاشقان امام حسین (ع) درحال بازگشت از راهپیمایی اربعین هستند، بسیاری هم در تلاش‌اند تا در روزهای پایانی خود را به حرم امام حسین (ع) برسانند. در این میان نگاهی به سفرهای اربعین که به صورت هوایی و زمینی انجام می‌شود نشان از نرخ‌های نجومی در مسیر هوایی و نرخ‌های بسیار پایین در سفرهای زمینی دارد. 

حرمت‌الله رفیعی (رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران) دراین باره گفت: واقعیت آن است که ایام اربعین، پرمسافرترین زمان سفرهای زیارتی به سمت عراق است. هرچند مسئولان تمام تلاش خود را می‌کنند و تمام ابزارهای موجود را به کار می‌گیرند تا مردم در این ایام راحت باشند اما هنوز چند روز مانده به اربعین به یاد تشکیل ستاد و کارگروه و… می‌افتند. به گونه‌ای که مردم نمی‌توانند به آنچه که می‌خواهند به راحتی دست پیدا کنند. وقتی ما که کار و شغلمان همین است و در حوزه گردشگری فعال هستیم نمی‌توانیم در این ایام بلیت هواپیما پیدا کنیم، مردم عادی چگونه می‌خواهند به این امکانات دسترسی داشته باشند؟ 

او ادامه داد: با وجود آنکه ۳ هزار آژانس خدمات مسافرتی مجوز فعالیت دارند اما در زمان برگزاری مراسم اربعین همین آژانس‌ها که مجوز فعالیت نیز دارند از فروش بلیت محروم می‌شوند. این درحالی است که آژانس‌ها به لحاظ قانونی حتا نمی‌توانند یک ریال هم گرانفروشی کنند. و در این شرایط که آژانس‌ها کنار گذاشته شده‌اند شاهد فروش چند ده میلیون تومانی بلیت هواپیما در ایام اربعین هستیم!

رفیعی خاطرنشان کرد: درحال حاضر قیمت بلیت رفت و برگشت به عراق حدود ۱۴ میلیون تومان شده است این درحالی است نرخ اعلام شده توسط دولت در حدود ۸ میلیون تومان است. درنتیجه مردمی که می‌خواهند هوایی به عراق بروند امکان دسترسی به بلیت دوطرفه را ندارند. گاه مسافران حاضر می‌شوند با هر قیمتی بلیت را خریداری کنند و درنتیجه نرخ‌ها افزایش می‌یابد. البته اکنون باتوجه به تقاضای بسیار زیاد بازار و عرضه کم، قیمت‌ها افزایش یافته است. هرچند مسئولان سعی دارند قیمت‌ها کاهش یابد اما معتقدم سیاستگذاری غلط مانع این امر شده است. گرانفروشی‌ها نیز فقط با تبانی ایرلاین‌ صورت می‌گیرد چراکه فقط سایت ایرلاین‌ها امکان فروش بلیت دارند. 

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران درخصوص سفر زمینی به عراق در ایام اربعین نیز گفت: در این بخش گلایه زیادی شنیده نمی‌شود. البته که نرخ سفر زمینی خیلی مناسب‌تر است. بسیاری از افراد مسیر را با وسایل شخصی و اتوبوس‌های بین راهی طی می‌کنند و در مرز نیز پیاده به سمت حرم امام حسین (ع) حرکت می‌کنند. در مسیر نیز هزینه‌ای بابت خورد و خوراک و اقامت نمی‌کنند چراکه در سفر اربعین تمام این بخش‌ها فراهم است. بنابراین بیشترین هزینه کرد در بخش حمل و نقل است که حدود ۲ میلیون تومان می‌شود. همچنین امکان خوابیدن و استراحت رایگان در موکب‌ها فراهم است. در عراق نیز بسیاری از عراقی‌ها در ایام اربعین خانه‌های خود را در اختیار زائران قرار می‌دهند.

وی در ادامه گفت: درحال حاضر باتوجه به آنکه راهپیمایی اربعین به چند بخش زمانی تقسیم شده است، هر روز شاهد بازگشت بسیاری از زائران هستیم و در مقابل برخی دیگر در حال رفتن به سمت عراق هستند تا در روز چهارشنبه در عراق حاضر باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز