خبرگزاری کار ایران

در نشست دست‌اندرکاران انجمن‌های بوم‌گردی ایران مطرح شد؛

واحدهای بومگردی تجلی مهمان‌نوازی ایرانی هستند/ وام میلیاردی برای بومگردی‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۳۳۰۶

امیدواریم تعاونی‌های بومگردی شکل گیرد/ واحدهای بومگردی نزدیکترین راه برای رسیدن به شعار گردشگری سبز هستند

در نشست رئیس جامعه بوم‌گردی ایران و رؤسای انجمن‌های بوم‌گردی ایران از واحدهای بومگردی به عنوان تجلی مهمان‌نوازی ایرانی یاد و از ارائه وام میلیاردی برای بومگردی‌ها خبر داده شد.

به گزارش خبرنگارایلنا، سمینار ملی آموزشی‌- تجربی خانه‌های بوم‌گردی ایران، با حضور معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، رئیس جامعه بوم‌گردی ایران و روسای انجمن‌های بوم‌گردی ایران، مدیرکل دفتر مطالعات، آموزش و برنامه‌ریزی گردشگری، مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری، رییس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی، ربیس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران و رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در سالن آمفی تئاتر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد.

یاور عبیری (رئیس جامعه بوم‌گردی ایران) در این نشست، با اشاره به آنکه بوم‌گردی‌ها نهادهایی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هستند که با پشت‌سر گذاشتن دوران طفولیت پا به مرحله جوانی گذاشته‌اند، گفت: بوم‌گردی‌ها از سویی ریشه در فرهنگ و از سوی دیگر ریشه در طبیعت دارند. از این رو مشارکت در تمامی سطوح ملی و استانی برای اصلاح تغییر مقررات و قوانین موجود در راستای ارتقای کیفی خدمات بوم‌گردی نیاز است.

او همچنین از پیگیری‌ها و مشارکت‌های انجام شده طی یکسال گذشته در خصوص سرفصل‌های آموزشی و تغییر آنها خبر داد و گفت: با مساعدت‌های آقای شالبافیان نظرات و پیشنهادهای بوم‌گردی‌ها در حوزه آموزش پذیرفته شد و سرفصل‌ها تغییر کرد که ظرف هفته‌های آتی اجرایی می‌شود. در این راستا تاسیسات عمومی حذف و دوره‌های تخصصی و کاربردی برای بوم‌گردی‌ها جایگزین آن شد.

رئیس جامعه بوم‌گردی همچنین از تغییر دستورالعمل ارزیابی‌های خانه‌های بوم‌گردی به‌عنوان دستاوردی دیگر نام برد و ادامه داد: بخش عمده این دستورالعمل مربوط به هتل‌ها بود که با هم‌فکری‌های انجام شده بین جامعه بوم‌گردی‌ و اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری بیش از ۸۰ درصد موارد ارائه شده از سوی ما پذیرفته و به زودی اجرایی می‌شود. ۲۵ تا ۳۰ نفر از همکارانمان نیز دوره ارزیابی را گذرانده‌اند و ‌پس از گذراندن دوره تخصصی بوم‌گردی به عنوان ارزیاب فعایت خود را آغاز می‌کنند.

عبیری به پیگیری در راستای بیمه اقامتگاه‌های بوم‌گردی و ثبت ۳۱ اردیبهشت‌ماه در تقویم به‌عنوان روز ملی بوم‌گردی در تقویم اشاره کرد و ادامه داد: 2 استان یزد و فارس برای برگزاری رویداد روز ملی بوم‌گردی اعلام آمادگی کرده‌اند.

یحیی نقی‌زاده محجوب (مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری) در ادامه با اشاره به آنکه حرفه‌ای عمل کردن یکی از ویژگی‌های مهم واحدهای بومگردی است، گفت: آموزش‌ها را باید مغتنم دانست. با توجه به شعار سال گردشگری، واحدهای بومگردی نزدیکترین واحدهای برای رسیدن به شعار گردشگری سبز هستند.

او ادامه داد: مصرف انرژی زیاد و تولید زباله و... مغایر با توسعه گردشگری پایدار است و واحدهای بومگردی با توجه به طبیعت فعالیتشان می‌توانند تحقق بخش گردشگری سبز باشند. ما نیز در معاونت گردشگری بر آن هستیم تا براساس درجه و رتبه واحدهای بومگردی خدمات و امکانات ویژه را ارائه دهیم. شاخص‌های ارزیابی را ارائه می‌دهیم تا مجموعه‌ها بر اساس تطبیق صنعت سبز گردشگری فعالیت کنند. 

واحدهای بومگردی تجلی مهمان‌نوازی ایرانی هستند/ وام میلیاردی برای بومگردی‌ها

مریم جلالی (معاون صنایع‌دستی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) نیز گفت: ارزشمندی فرهنگ در تبدیل این سرمایه به قصه است و بومگردی ها تجلی مهمان نوازی ایران است. شاید هتل خیلی با فرهنگ ما تطابق نداشته باشد اما بومگردی تجلی مهمان‌نوازی ایرانی است و تمام حواس پنجگانه را با فرهنگ بومی تطبیق می‌دهد.

او ادامه داد: هر واحد بومگردی خانه صنایع دستی است. هر صنایع دستی قصه دارد و این قصه هاست که مخاطب و مشتری را ماندگار می‌کند و خاطره می‌سازد. مثلثی در برنامه ریزی استراتژیک داریم که مشتری، سیاستگذاری و کارشناس است. باید ظرفیت‌ها شناسایی و همگرایی ایجاد شود. تلاش داریم تا بومگردی‌ها را به عنوان خانه خلاق صنایع‌دستی معرفی کنیم. در این زمینه تسهیلاتی قائل شده‌ایم که بومگردی ها بتوانند تبدیل قصه به محصول را برعهده بگیرند. 

جلالی خاطرنشان کرد: امیدواریم تعاونی های بومگردی شکل گیرد و می‌توانیم تسهیلات را هدفمند ارائه دهیم. 

واحدهای بومگردی تجلی مهمان‌نوازی ایرانی هستند/ وام میلیاردی برای بومگردی‌ها

این مراسم با معرفی نعیمه نظام دوست به عنوان سفیر فرهنگی بومگردی ایران ادامه یافت. 

نظام دوست گفت: دو ماه پیش توسط حسین کشتکار زاده به بومگردی گیلان جان دعوت شدم و دیدم که چقدر دغدغه‌هایمان یکی است و هفته بعد از من خواستند تا سفیر واحدهای بومگری بشوم. این جز آرزوهام بود که بتوانم کاری کنم که اتفاق بزرگی در حوزه فرهنگی بومگردی رقم بزنیم. بچه‌های نسل جدید نمی‌دانند خانه مادربزرگ چه شکلی بوده و واحدهای بومگردی می‌توانند این فرهنگ را در نسل جوان بیدار کنند. ما فرهنگ غنی داریم و می‌توانیم آنرا معرفی کنیم.

دشتی اردکانی (نماینده مجلس) نیز گفت: در برنامه هفتم توسعه امسال به فصل گردشگری اشاره شده و دولت سیزدهم نیز در لایحه خود فصلی را برای گردشگری باز کرده. امروزه علایق مردم در حوزه گردشگری تغییر کرده و اقامت در هتلهای چند ستاره را دوست ندارند بلکه اقامت در طبیعت و روستا را دوست دارند. 

او ادامه داد: در ایران که ساختارهای آن‌چنانی برای هتل نداریم بومگردی به کمک گردشگری آمده و یکی از راه‌های توسعه کشور بومگردی ها هستند. باید آنهارا حمایت کنیم. من نماینده مردم اردکان یزد در مجلس هستم و معتقدم هر روستا یک واحد بومگردی داته باشند امروز یک تا یک و نیم میلیارد تومان وام بدون سود پرداخت می‌کنیم تا واحدهای بوم‌گردی راه بیافتند. 

اردکانی خاطرنشان کرد: صنعت نفت و معادن کمک کننده بودجه هستند اما گردشگری آینده کشور است. گردشگری، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی توام با هم می‌توانند راه توسعه کشور باشند. بومگردی ها می‌توانند موجب توسعه‌ گردشگری باشند. حتا خودم برای اقامت در یک واحد بومگردی ۳ ماه منتظر ماندم که دست آخر هم نتوانستم اقامت بگیرم و یک چای خوردم و بازگشتم.

درادامه این مراسم از اقامتگاه‌های بومگردی برتر تقدیر شد. 

واحدهای بومگردی تجلی مهمان‌نوازی ایرانی هستند/ وام میلیاردی برای بومگردی‌ها

این سمینار با برگزاری کارگاه «خلاقیت در گردشگری و گردشگری خوراک» توسط روشن بابایی و کارگاه «بازاریابی کسب وکار خانه‌های خانه‌های بوم‌گردی» توسط اشکان بروج، «پنج مؤلفه‌ای که یک خانه بوم‌گردی سبز دارد» توسط مجمد درویش و «مدیریت بحران و مدیریت سبز در صنعت سبز» توسط علی شادلو همراه بود.

واحدهای بومگردی تجلی مهمان‌نوازی ایرانی هستند/ وام میلیاردی برای بومگردی‌ها

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز