خبرگزاری کار ایران

مهدی آذرپندار مطرح کرد؛

فیلمسازان بدانند فضای سیاسی تابو نیست/ بومی‌گرایی در ژانر از سیاست‌های چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۹۶۶۹

اولین نشست خبری دبیر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران صبح امروز با حضور مهدی آذرپندار (دبیر جشنواره) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی آذرپندار در ابتدای این نشست خبری اظهار داشت: سال گذشته تاکید کردم که بسیار نکته مهمی است که یک جشنواره بدون یک دوره تأخیر چهل سال برگزار شود و برای من مایه افتخار است که مسئولیت این دوره را هم بر عهده دارم. در این دوره به سیاق دوره قبل فراخوان جشنواره را خیلی زودتر منتشر کردیم. زمانبندی جشنواره همان زمانبندی دوره سی‌ونهم و سی‌وهشتم است و از ۲۷ مهر تا ۲ آبان این رویداد برگزار می‌شود. در واقع از زمان اسکارکوالیفاید شدن جشنواره سعی کردیم این رویداد را در زمان مشخص شده برگزار کنیم.

آذرپندار خاطرنشان کرد: زمان فراخوان را به چندین دلیل تمدید کردیم و زمانبندی را تا ۲۰ مرداد ماه ادامه دادیم که دلیل آن را امروز عنوان می‌کنم اما در نهایت ۱۷۸۷ اثر در بخش ملی ثبت شدند و در بخش بین‌الملل هم ما شاهد یک رکوردشکنی بی‌سابقه بودیم و برای اولین ۷۲۱۶ فیلم از ۱۳۱ کشور به جشنواره ارسال شد و این تعداد با رکورد قبلی ما حدود ۸۰۰ فیلم بیشتر است.

وی افزود: سال گذشته بخشی از سال را که می‌توانست به ساخت فیلم کوتاه اختصاص داده شود از دست دادیم و اتفاقات سال گذشته باعث شد که رکودی داشته باشیم و از بهمن ماه به نوعی تولید آثار شروع شد و در ماه‌های ابتدایی سال شاهد یک ترافیک شدید در مرحله پس تولید بودیم و برای اولین بار شاهد یک درخواست بسیار زیاد از تیم‌های پس‌تولید بودیم که از ما زمان می‌خواستند تا آثارشان را به جشنواره ارسال کنند و ما به دلیل حجم بالای درخواست‌ها این زمان را به فیلم‌ها دادیم و فراخوان را تمدید کردیم.

دبیر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: در بخش بین‌الملل ما سال گذشته با فشارهای خارجی هم برای عدم برگزاری جشنواره روبرو بودیم و این فشار در فضای رسانه‌ای ده برابر شد ولی در فضای داخلی در این مورد اغراق شد و حتی کار به جایی کشید که عده‌ای گفتند آکادمی اسکار دیگر با ما همکاری ندارد و این‌ها صحت نداشت و هویت بین‌المللی جشنواره نه تنها خدشه‌دار نشده بلکه حتی برای اولین بار در دریافت آثار خارجی شاهد رکوردشکنی هستیم. این عدد حتی برای جشنواره‌های بزرگ خارجی هم عدد بسیار بزرگی است و به ندرت جشنواره‌ای با این آمار وجود دارد. امسال در بخش بین‌الملل دو جایزه حقیقت‌جویان و راه ابریشم اضافه کردیم که در فراخوان جشنواره توضیح کامل درباره جوایز داده شده است.

وی افزود: بیشترین کشوری که برای ما اثر فرستاده اسپانیا با ۹۱۳ اثر است و بعد هند با  ۵۵۳ اثر، فرانسه با ۴۹۴ اثر، آمریکا با ۴۴۸ اثر و بعد کشور چین قرار دارد. سایت جشنواره به دوازده زبان در دسترس است و این اقدامی برای بهتر شدن امکان ارتباط و ایجاد فضای بین‌المللی این رویداد است. ما امسال جشنواره‌ای را داریم که یکی از بیشترین دریافت اثر را در سطح دنیا دارد. اتفاق بسیار مهمی که برای جشنواره رخ داد و برای سال‌های بعد گشایش خوبی خواهد بود، پولی شدن دریافت اثر در جشنواره فیلم کوتاه تهران بود و این برای جشنواره اسکار کوالیفاید مرسوم نیست و ما مشکلاتی در مرحله دریافت پول در عرصه بین‌الملل داشتیم که خوشبختانه با تلاش دوستان توانستیم این اتفاق را از میانه زمان دریافت آثار داشتیم و توانستیم برای ارسال فیلم‌ها هزینه تعیین کنیم و امیدواریم از سال آینده این روند را به صورت حرفه‌ای دنبال کنیم.

تمام تلاشمان این است که «جشنواره فیلم کوتاه تهران آینه تمام ایران» باشد و تلاش خود را بکار میبریم که جغرافیای ایران را در این رویداد داشته باشیم و به این شعار جامه عمل بپوشانیم. همواره سهم تهران در این رویداد گسترده‌تر است و آثار بیشتری دارد ولی امسال نه اینکه برای فیلمهای بومی لاین جدایی باز کنیم اما اگر دو اثر یک سطح هستند فیلم شهرستانی انتخاب می‌شود و حمایت از سینمای شهرستان‌ها سیاست سازمان سینمایی در این دوره است. امسال حدود ۷۰ درصد بودجه انجمن به استان‌ها داده شد و تا آثار آماده شوند طول میکشد ولی بخشی از این آثار به جشنواره امسال رسیده‌اند. اگر این روند ادامه داشته باشد شاهد رونق گرفتن سینمای شهرستان‌ها خواهیم بود.

وی افزود: ما شاهد تغییر سهم جزئی در این بخش هستیم و سال گذشته ۳۰ درصد آثار متعلق به تهران بود و امسال ۲۶ درصد مربوط به تهران است. در بین آثار ارسال شده تهران ۴۷۰ اثر اصفهان ۱۵۴ اثر استان فارس ۱۱۵ اثر، خراسان رضوی ۱۰۴ فیلم، خوزستان ۹۹ اثر به جشنواره ارسال کردند و استان‌های گیلان، آذربایجان شرقی، لرستان، مازندران و قم در رتبه‌های بعدی هستند. در بین فیلمسازهای خانم و آقا ۲۹۵ فیلمساز خانم داشتیم و این تقریبا همان عدد پارسال است.

دبیر این رویداد درباره رویکرد امسال جشنواره گفت: امسال رویکرد جشنواره فیلم کوتاه بومی‌گرایی در ژانر خواهد بود. ما پارسال سیاست ژانر را دنبال کردیم و به نظرمان آمد که این فضا ادامه پیدا کند و تنوعی که دنبالش بودیم در جشنواره سال گذشته شکل گرفت و میزان رضایت از این اتفاق زیاد بود و به همین دلیل سیاست ژانر را ادامه میدهیم با این تفاوت که بومی‌گرایی در ژانر را خواهیم داشت به این معنا که در تولیداتمان از کشورهای دیگر تقلید نکنیم و ژانرهای سینمایی را بومی کنیم. خوشبختانه تا الان هم فیلمهای خیلی خوبی به دست ما رسیده و پارسال شاهد بودیم که فیلمهای کمدی، وحشت و رازآلود در جشنواره تعداد زیادی داشت.

آذرپندار خاطرنشان کرد: امسال حوزه عکس به صورت جدی در جشنواره حضور دارد و جدی‌تر دنبالش کردیم و امسال فضای رقابتی ایجاد کردیم و همین باعث شد تعداد آثار بالا برود و ۷۷۶ اثر در بخش عکس داشتیم و ۳۰۷ اثر هم از تولیدات انجمن سینمای جوان است.

وی درباره کارگاه‌های آموزشی جشنواره گفت: ۲۰ نشست تخصصی در دوره چهلم خواهیم داشت. ۱۰ نشست به شکلی که تا حالا برگزار نشده خواهد بود ۵ نشست بین‌المللی و ۵ نشست دیگر با تم فرهنگی خواهد بود. در تلاش هستیم که از بهترین اساتید در این کارگاه‌ها بهره ببریم.

وی درباره خط قرمزهای جشنواره چهلم فیلم کوتاه تهران گفت: سال گذشته هم گفتم فیلم‌هایی با موضوع ال‌جی‌بی‌تی در جشنواره فیلم کوتاه پذیرشی نخواهد داشت و دلیل این مسئله به توجه بیش از حدی که به این آثار در جشنواره‌های دیگر می‌شود مربوط است. اگر توجه به این آثار در یک روند عادی بود میشد به آثاری با این موضوعات توجه کرد اما وقتی با این فیلم‌ها رزومه‌سازی می‌شود ما ترجیح میدهیم جزوی از این آگراندیسمان نباشیم و همچنان جشنواره خط قرمزهای سابق را خواهد داشت به نظر من تکلیف این جشنواره با این موضوع و موضوع کودک‌کشی روشن است.

آذرپندار درباره ایجاد دوقطبی در جامعه و همچنین سینما گفت: من تحلیلی از این که دو قطبی شدیدتر شده یا نه ندارم و ما فضا را برای همه سلایق آماده کردیم و دیدم پارسال هم معترضین آثارشان در جشنواره پذیرفته شده بود و این نشان میدهد در پذیرش آثار نگاه اینچنینی نداریم.

وی افزود: پارسال فیلم سیاسی و اعتراضی در جشنواره وجود داشت و ما اتفاقا از این استقبال میکنیم که فیلمسازان آثار سیاسی بسازند. اگر کسی هنرمندانه میتواند انتقاد کند فرصت حضور در جشنواره را دارد. حتما می‌شود درباره اتفاقات سال گذشته فیلم ساخته شود و انتقاد اگر هنرمندانه و مودبانه باشد حتما این فیلم می‌تواند در این رویداد شرکت کند.

دبیر جشنواره در ادامه درباره تفاهم انجمن سینمای جوان با خانه کتاب گفت: سال گذشته جایزه بهترین فیلم اقتباسی را داشتیم و یک روز کتاب و سینما هم داشتیم و حتما از بین پنج تا ده اثر از کتابهای انجمن رونمایی خواهیم کرد و تعدادی هم مجدد عرضه خواهند شد.

آذرپندار درباره حضور فیلم‌های سیاسی در جشنواره گفت: سینمای سیاسی در جشنواره امسال نماینده خواهد داشت و بهتر است فیلمسازان ما بدانند فضای سیاسی تابو نیست و ما ترجیح میدهیم در فضای اخلاقی تابو داشته باشیم.

وی درباره احتمال انصراف برخی فیلمسازان از جشنواره گفت: امیدوارم فیلمسازانی که تحت تاثیر دایرکتهایشان قرار است انصراف دهند همین الان به جمع‌بندی برسند. مشخص است انجمن سینمای جوان متعلق به کجاست و این جشنواره هم مشخص است، اگر در سطح دانشگاه و خیابان و... اتفاقی رخ می‌دهد موقعیت ما عوض نخواهد شد و در تلاش هستیم که جشنواره با نظم برگزار شود. بهتر است فیلمسازان خودشان مستقلاً تصمیم بگیرند چرا که فیلمسازانی هستند که در سینمای بلند توفیقی نداشتند و می‌خواهند در سینمای کوتاه نقش قهرمان را بازی کنند و اظهاراتی دارند که برای آن‌ها هیچ هزینه‌ای ندارد. من مخلص کسی هستم که اگر نسخه‌ای می‌پیچد هزینه‌اش هم بدهد نه اینکه اگر سیمرغی به آب می‌اندازد وقتی به فرانسه می‌رود اعلام کند.

وی درباره حضور پر تعداد تماشاگران در سالن‌های پردیس ملت برای پرشور جلوه دادن جشنواره گفت: پردیس ملت تعداد سالن‌های زیادی دارد و حدود پنج سانس همزمان در این سینما برگزار می‌شود و بعید است که بتوان با اتوبوسی آوردن مردم این سالن‌ها و در واقع ۳۰ سانس را پر کرد.

آذرپندار خاطرنشان کرد: از آنجا که دوره چهلم جشنواره برگزار می‌شود، امسال افتتاحیه خواهیم داشت بعضی جوایز جنبی در افتتاحیه اهدا می‌شود.

دبیر جشنواره درباره شفاف‌سازی در هزینه‌های صورت گرفته انجمن برای تولید آثار کوتاه گفت: اگر سازمان سینمایی از ما بخواهد، ما گزارش مالی منتشر می‌کنیم اما در حال حاضر اگر رسانه‌ای مایل است به گزارش مالی حمایت‌های انجمن دسترسی داشته باشد ما با این رسانه همکاری خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز