خبرگزاری کار ایران

در نشست نمایش و نقد فیلم «مصلحت» در فرهنگسرای ارسباران مطرح شد

دارابی: عدالت شیرین است حتی اگر به تلخی اجرا شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۵۰۷۰

حسین دارابی در نشست نقد و بررسی این فیلم در باشگاه فیلم فرهنگسرای ارسباران گفت: مهم‌ترین شعار «مصلحت» این است که عدالت شیرین است، حتی اگر به تلخی اجرا شود.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران، پانصد و هشتاد و سومین نشست باشگاه فیلم تهران با نمایش و نقد و بررسی فیلم سینمایی «مصلحت» یکشنبه ۱۵ مردادماه با حضور حسین دارابی (نویسنده و کارگردان) و کورش جاهد (کارشناس مجری) در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

ابتدا کورش جاهد کارشناس مجری این نشست درباره فیلم «مصلحت» گفت: نکته مهمی درباره فیلم‌های مربوط به تاریخ معاصر وجود دارد که این فیلم‌ها به وضعیت امروز ما نیز ارتباطی دارند و صرفاً به مرور تاریخ نمی‌پردازند. در فیلم‌هایی که به تاریخ انقلاب اسلامی می‌پردازند، معمولاً یک قهرمان عدالتخواه وجود دارد که به تنهایی در مقابل یک جریان فاسد می‌ایستد. این نکات در مورد «مصلحت» نیز صدق می‌کند.

جاهد ادامه داد: یکی از وظایف سینما یادآوری ارزش‌های فراموش‌شده و کمرنگ‌شده جامعه است و این فیلم به اهمیت مفهوم عدالت در جامعه می‌پردازد و اینکه یک فرد دارای قدرت هم باید در برابر قانون و عدالت مطیع باشد.

حسین دارابی نویسنده و کارگردان فیلم با بیان اینکه قصه «مصلحت» تخیلی است، عنوان کرد: البته نمی‌توان کتمان کرد که از وقایع آن سال‌ها هم الهام گرفته‌ایم، ولی اقتباس مستقیم از یک رویداد یا شخصیت خاص نداشتیم. ما یک قصه را در بستر تاریخی روایت کرده‌ایم و قطعاً به مباحث روز هم پرداخته‌ایم.

وی اضافه کرد: خیلی‌ها می‌گفتند به عنوان فیلم اول این فیلم را نساز و با یک کار ساده‌تر شروع کن. «مصلحت» فیلم سخت و پرزحمتی بود که می‌توانست خیلی شعاری و گل‌درشت شود، ولی سعی کردیم این اتفاق نیفتد.

دارابی تاکید کرد: فیلم در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب می‌گذرد و با توجه به دیده شدن فیلم‌های آقای مهدویان که در این برهه زمانی می‌گذشت، کار سختی برای ارائه تصاویر جذاب و دیده نشده داشتیم. به جز بحث پروداکشن، در قصه هم دشواری‌هایی وجود دارد، چرا که چند قصه موازی داریم. همچنین در هدایت بازیگران در صحنه‌های شلوغ و پرجمعیت با چالش‌هایی مواجه بودیم.

کارگردان فیلم‌های «مصلحت» و «هناس» در پاسخ به پرسش یکی از مخاطبان درباره تأثیر مباحث روز در فیلم بیان کرد: از ابتدا دوست داشتیم بحثمان روز باشد و به همین دلیل از مفهوم آقازادگی استفاده کردیم. در حالی که اصولاً واژه آقازاده مربوط به دهه ۷۰ و پس از آن است و در ابتدای انقلاب اصلاً وجود نداشته، اما پرداختن به موضوع آقازادگی باعث می‌شد به فضای ذهنی مخاطب امروز نزدیک‌تر شویم.

وی با اشاره به توقیف سه ساله فیلم «مصلحت» گفت: نکته جالب اینجاست که وزارت ارشاد مشکلی با فیلم ما نداشت و قوه قضائیه با نمایش فیلم مخالف بود. در نهایت با مذاکره‌ای که انجام دادیم، توانستیم فیلم را نمایش بدهیم و با کمترین تغییر این اتفاق افتاد. تنها دو پلان از فیلم حذف شد که یکی از این حذف‌ها به دلایل مربوط به ریتم و تدوین بود.

دارابی درباره نقش موسیقی در فیلم گفت: موسیقی این فیلم خیلی برایم مهم بود. از گذشته کارهای آقای خلعتبری را خیلی دوست داشتم، ولی فکرش را نمی‌کردم قبول کنند برای یک فیلم اولی آهنگسازی کنند. ایشان را دعوت کردیم فیلم را دیدند. خوشبختانه کار را دوست داشتند و توانستیم همکاری کنیم.

وی در پاسخ به پرسش یکی از مخاطبان درباره وجود شعار در فیلم گفت: به نظر من فیلمساز زمانی کارش را درست انجام داده که شعارش را طوری بسته‌بندی کند که مخاطب متوجه شعار بودن آن نشود. در فیلم‌هایی مثل «بتمن» و «نجات سرباز رایان» هم شعار وجود دارد، اما جذابیت فیلم باعث می‌شود مخاطب را پس نزند. مهم‌ترین شعار «مصلحت» این است که عدالت شیرین است، حتی اگر به تلخی اجرا شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز