خبرگزاری کار ایران

توضیح قائم مقام انجمن خوشنویسان درباره فعالیت‌های این تشکل؛

دموکراسی به صورت اخص و اکمل بر انجمن حاکم است/ در آزمون‌ها از کنکور سراسری هم منظم‌ترو دقیق‌تر هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۲۹۵۲

علی‌اشرف صندوق‌آبادی درباره شیوه انتخابات اعضا و نحوه برگزاری آزمون‌ها توضیح داد و گفت: ما در سراسر شعبات انجمن در تمام شهرها برنامه‌های فرهنگی داریم و جشنواره‌های متعددی را برگزار می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا, خوشنویسی هنری ایرانی و با قدمت است که با ورود اسلام شکل کامل‌تری به خود گرفته است. این هنر طی سالیان به لطف و تلاش هنرمندان دارای گونه‌های بی‌بدیلی شده است. طی دهه‌های گذشته نیز هنرمندان معاصر و استادان این عرصه مسر گذشتگان را ادامه داده‌اند که بار این تلاش به دوش انجمن خوشنویسان ایران و شعبه‌های متعدد آن در سراسر کشور بوده است.

انجمن خوشنویسان در واقع مأمن استادانی است که هر کدام در یکی از خطوط تمرکز دارند. این تشکل علاوه بر آموزش و وظایف مرسوم همه انجمن‌ها در زمینه‌های نشر و تولید محتواهای دیگر نیز فعالیت‌های جدی دارد. علی‌اشرف صندوق‌آبادی (قائم مقام انجمن خوشنویسان ایران) در این گفتگو فعالیت‌های یکساله انجمن را مرور کرد.

از فعالیت‌های اخیر انجمن خوشنویسان ایران بگویید.

انجمن خوشنویسان این روزها انتشاراتش را فعال کرده است. ما  به تازگی از دو کتاب رونمایی کرده‌ایم: یکی از آنها مرقع رنگین ۳ بود. باید بگویم دو کتاب قبلی یعنی «مرقع رنگین۱» و «مرقع رنگین۲» در مقاطعی خیلی مورد استقبال قرار گرفتند. آثار خوشنویسانی چون میرعماد، میرزاغلامرضا، میرحسین و استادانی چون شیرازی‌ها اغلب در موزه‌ها بودند یا در اختیار مجموعه‌داران قرار داشتند و عملا کسی به آثار چنین هنرمندانی دسترسی نداشت.

کتاب‌های «مرقع رنگین ۱» و «مرقع رنگین۲» با هم منتشر شده‌اند و زمان چاپ اول آنها سال ۱۳۶۴ بوده است. این دو اثر در سال هفتاد و هشت برای نوبت دوم تجدید چاپ شده‌اند. کاری که ما کردیم این بود که چاپ آثار بعدی این مجموعه را ادامه دهیم. در همین راستا آثار درجه یک استادان بزرگ و مطرح جامعه خوشنویسی را برای چاپ مدنظر قراردادیم. باید بگویم دو کتاب بعدی مرقع رنگین که جلد سوم آن به تازگی توسط انجمن خوشنویسان ایران به چاپ رسیده، جدید با محتوای جدید و البته در ادامه دو جلد اول مجموعه «مرقع رنگین» است. که در این میان «مرقع رنگین۳» چاپ و در مجمع لواسان رونمایی شد.

کتاب دیگری که توسط انجمن خوشنویسان رونمایی می‌شود،‌ چیست؟

این اثر که مورد رونمایی قرار گرفته در رابطه با حکیم ابوالقاسم فردوسی است. این اثر نفیس «بلند آفتاب» نام دارد. باید بگویم این کتاب را با اندیشه و قلم دکتر محمد اسلامی‌ندوشن، استاد غلامحسین امیرخانی کتابت کرده‌اند. چاپ این کتاب بسیار نفیس شامل قطعاتی از فردوسی است و استادانی چون آقای کزازی و دیگران چند مقدمه برای آن نوشته‌اند. ناشر این اثر انتشارات سبزه است که متعلق به بچه‌های خودمان در انجمن خوشنویسان است و ما هم بر روند چاپ و انتشار نظارت داشتیم.

آیا تیراژ کتاب آنقدر هست که علاقمندان خوشنویسی از آن بهره‌مند شوند؟

بله. ما فعلا تیراژ ۲۰۰۰ نسخه را در نظر گرفته‌ایم. ما این آثار را با سی درصد تخفیف به جامعه خوشنویسی ارائه می‌کنیم. افرادی هم که بالای پنجاه جلد کتاب خریداری کنند هم شامل سی درصد تخفیف خواهند شد.

کتاب سومی که از آن رونمایی خواهید کرد چه نام دارد و داری چه جزییاتی است؟

این کتاب که به زودی رونمایی می‌شود «آیین خوشنویسی» نام دارد. این اثر به نحوه جدیدی از بحث طرح جامع آموزشی می‌پردازد. ما در این کتاب شیوه دیگری از آموزش را در راستای کار قرار داده‌ایم. ما آمده‌ایم و برای دوره مقدماتی، اول سرمشق‌ها را نوشته‌ایم. مثلا در کتاب آورده‌ایم که هنرجو باید سی و شش جلسه کلاس بگذراند و به سرمشق‌ها و تمرین آنها بپردازند. تعدادی سرمشق اضافه هم نوشته شده تا در اختیار استاد مربوطه باشد. امتحان هم از همین درس‌های کتاب است. انشالله این کتاب ماه آینده ارائه می‌شود.

درباره نحوه انتخاب‌ها و انتصاب‌ها در انجمن خوشنویسان هم توضیح دهید. به هرحال انجمن بیش از ۳۰۰شعبه در کشور دارد.

بله اخباری در رابطه با مجمع دارم که درباره‌‌اش توضیح می‌دهم؛ انجمن خوشنویسان ایران با انتخابات منظمی که دارد دارای مجامعی است که عضوی و بدوی نام دارند. در مجامع بدوی در هر شهر بر اساس دستور‌العمل نماینده خود را انتخاب می‌کنند. روال به این شکل است مجموع آن نمایندگان در یک شهر گرد هم می‌آیند و به انتخاب هیئت مدیره می‌پردازند و اعضای شورای عالی را انتخاب می‌کنند. یعنی افرادی که مسئولیت انجمن‌ها را الان به عهده گرفته‌اند منتخبی از کل کشور هستند. یعنی اینکه ما انتصاب نداریم. یک انتصاب داریم که نماینده وزیر در شورای عالی است.

این روال انتخابی و نه انتصابی در کل کشور و در تمام شعب انجمن جریان دارد.

بله در تمام انجمن‌های شعب سیصد و شصت‌گانه در سراسر کشور روال همین است. همه شورایی هستند و یک سرپرست یا مدیر از اعضای منتخب انتخاب می‌کنند. می‌خواهم بگویم دموکراسی به نوع اخص و اکمل خود در شعب انجمن خوشنویسان در سراسر کشور وجود دارد.

 درباره سیستم انتخاب‌ و آموزش افراد و علاقمندان در انجمن خوشنویسان ایران توضیح دهید.

ما مکانیسمی داریم که شاید از کنکور سراسری هم منظم‌ترو دقیق‌تر عمل می‌کند. ما نیم ساعت قبل از آزمون‌ها هیئت ارزشیای هنری می‌آیند و بر اساس مخزنی که داریم سوالات را به صورت رندم انتخاب می‌کنند. روال به این شکل است که اساتید شورای ارزشیابی در مقاطع مختلف سوالات خود را ارائه کرده‌اند و آن سوال‌ها در مخزن قرار گرفته‌اند. نیم ساعت پیش از آزمون دبیر شورای ارزشیابی سوالات را به صورت رندوم انتخاب می‌کند. حتی دبیر شورای ارزشیابی هم نمی‌داند چه سوالاتی را انتخاب کرده است. پس از انتخاب، سوالات‌ پانزده دقیقه قبل از آزمون تایپ می‌شوند و ده دقیقه قبل از آزمون به باکس مدیران می‌رود. هر کدام از مدیران رمزی دارد. رمز به آنها ارائه می‌شود و فقط مدیر به باکس دسترسی دارد. مدیر پس از ورود سوال را بر می‌دارد و همانجا قرائت می‌کند. یعنی سوال توسط مدیر سر جلسه خوانده می‌شود. با وجود این رویه، راه برای هرگونه شائبه و ابهام بسته می‌شود؛ چون همه چیز تحت نظارت و کنترل است. به جز ناظر و مسئول، نماینده وزارت ارشاد نیز در آزمون حضور دارد؛ به این ترتیب مکانیسم آزمون، دستورالمعل و دیگر موارد مکتوب جلوی دست آقایان هست و عین آن پیش می‌روند.  زمان آزمون پنچشنبه‌ها و جمعه‌هاست و آقایان آنها را روز شنبه برای ما ارسال می‌کنند. این رویه در تمام شعبات انجمن خوشنویسان ایران در تمام شهرها رعایت می‌شود.  تصحیح اوراق هم در تهران انجام می‌شود.

برای تصحیح هم؛ روال این است که ورقه‌های ملاک را برای هر دوره در نظر می‌گیرند. در ابتدا استادان مطرح که صاحبان تجربه‌اند ورقه‌های ملاک را تعیین می‌کنند. نمره قبولی هم چهارده در نظر گرفته شده است. یعنی فردی که نمره ۱۳ می‌گیرد در آزمون رد شده است. در ادامه هم ورقه‌های ملاک همه بخش‌ها اعم از مقدماتی، متوسط، عالی و غیره در یک شورا با هم قیاس می‌شوند. پس از تنظیم سوالات کپی گرفته می‌شوند و ورقه‌های ملاک روی میزهای مربوطه قرار می‌گیرد تا تصحیح‌کنندگان بتوانند تصحیحاتشان را انجام دهند.

آیا این رویه آزمون و خطاهای خود را پس داده؟

بله این سیستم تجربه شده و حال پس از سال‌ها به آنچه هست رسیده‌‌ایم. این رویه به قول شما آزمون و خطاهایش را پس داده است. و ما هم به دنبال این موضوع هستیم که عدالت و انصاف تمام و کمال رعایت شود.

درباره زمان و چگونگی اعلام نتایج آزمون‌ها هم کمی توضیح دهید.

ما برای این بازه هم زمان‌بندی داریم. ما پس از یک هفته الی دو هفته نتایج را اعلام می‌کنیم. همچنین باید متذکر شوم که ما در سراسر شعبات انجمن در تمام شهرها برنامه‌های فرهنگی داریم و جشنواره‌های متعددی را برگزار می‌کنیم. مثلا جشنواره «قابوسنامه» را در گنبدکاووس برگزار کردیم که رویداد بسیار خوب و پر باری بود. یا مثلا جشنواره «غدیر» را در تبریز داشتیم. جشنواره‌ای هم داریم که قرار است با محوریت حجاب در شهر ملکان واقع در استان آذربایجان شرقی برگزار شود. جز مواردی که گفتم جشنواره‌های متعدد دیگری داریم که در دست اقدام هستند و تا پایان سال برگزار می‌شوند. البته وزارت ارشاد و اداره‌های ارشاد در استان‌ها هم در این رابطه با ما همکاری دارند. برنامه مشترکی هم با حوزه هنری داریم. این برنامه، اعتراض به  به اهانت و هتک حرمتی است که به ساحت قرآن مجید شده است. این برنامه مقدماتش انجام شده و انشالله رویدادی خوب برگزار خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز