خبرگزاری کار ایران

چهارمین فصل کاوش در غار نئاندرتال‌ها آغاز شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۰۹۸۷

سرپرست کاوش در غار قله کرد استان قزوین از آغاز چهارمین فصل کاوش در این محوطه که بقایای انسان نئاندرتال در آن کشف شده بود، خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حامد وحدتی نسب (باستان‌شناس و سرپرست کاوش) از آغاز چهارمین فصل کاوش در غار قله کرد استان قزوین خبر داد. 

غار قلعه کرد از زمره مهم‌ترین محوطه‌های پارینه‌سنگی در ایران و خاورمیانه است که قبلا توسط باستان‌شناسان استان قزوین مورد شناسایی و مطالعۀ مقدماتی قرار گرفته است. نخستین، دومین و سومین فصول کاوش این محوطه در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ و ۱۴۰۱ توسط هیئت مشترک ایران و فرانسه انجام شد و نخستین و دومین فصل کاوش به خواناسازی گودال‌های ایجاد شده توسط حفاران غیرمجاز اختصاص یافت. با این وجود باستان‌شناسان در دومین فصل کاوش غار قلعه کرد موفق به کشف دندان کودک انسان نئاندرتال با قدمت ۱۵۵ هزار سال پیش شدند که هم‌اکنون در موزۀ قزوین برای بازدید عموم قرار دارد. 

باتوجه به آنکه نتایج مقدماتی حاکی از سنی فراتر از ۴۰۰ هزار سال برای نهشته‌های فرهنگی این محوطه است که این سن، غار قلعه کرد را مبدل به قدیمی‌ترین سکونتگاه بشر در ایران کرده است از این رو چهارمین فصل کاوش نیز رقم خورده و تا پایان مردادماه ادامه خواهد داشت. 

وحدتی نسب دراین خصوص گفت: با علم به آنکه غار قله کرد محل زندگی انسان نئاندرتال و قبل از آن بوده، در فصول جدید کاوش به دنبال بدست آوردن توالی گاهنگاری و توالی انسان‌هایی که در این غار زندگی می‌کردند، هستیم. همچنین به دنبال بدست آوردن بقایای جانوری و غذاهایی که مصرف می‌کردند. هرچه پایین‌تر می‌رویم لایه‌ها قدیمی‌تر می‌شوند. 

او ادامه داد: درحال حاضر فصل چهارم کاوش آغاز شده که در قالب هیات مشترک ایران و فرانسه انجام می‌شود. گروه فرانسوی در ایران حضور ندارد و کاوش توسط هیات ایرانی انجام می‌شود و کارهای آزمایشگاهی به صورت مشترک با فرانسه انجام خواهد شد. 

درواقع، سن یاد شده در کنار دست‌افزارهای سنگی به دست آمده از این غار، حاکی از این است که غار قلعه کرد، پیش از انسان نئاندرتال نیز محل سکونت گونه‌های دیگر انسانی همچون انسان هایدلبرگ و یا احتمالا نوعی از انسان راست قامت بوده است. باستان‌شناسان تاکنون موفق به شناسایی دو نوع اسب پیش از تاریخی منقرض شده، گوزن، خرس قهوه‌ای و کرگدن در بقایای جانوری در این محوطه شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز