خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

نوسان قیمت مواد اولیه فروش محصولات چوبی را با چالش روبه‌رو کرده/ بیشترین صادرات چمدانی توسط گردشگران صورت می‌گیرد

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۴۶۳۶

تولیدکننده، طراح و سازنده محصولات چوبی معتقد است: نوسان قیمت مواد اولیه فروش محصولات چوبی را با چالش روبه رو ساخت این درحالی است که بیشترین صادرات چمدانی و توسط گردشگران صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خشایار جنتی نژاد (تولیدکننده، طراح و سازنده محصولات چوبی) سال‌هاست در حوزه خراطی، منبت ریز و منبت ریزقلم و ساخت ابزارهای کاربردی از ظروف چوبی همچون شکلات‌خوری و دیس و… و تابلوهای چوبی گرفته تا قلم و خودکارهای چوبی فعال است. 

او درخصوص وضعیت بازار و سلیقه مخاطب برای خرید محصولات و صنایع‌دستی چوبی گفت: درحال حاضر بیشتر مخاطبان دوست دارند مصنوعاتی را خریداری کنند که بتوانند آنرا در نزدیک خود نگاه دارند. از آن جمله می‌توان به مداد، خودکار، شانه و حتا گل سر چوبی اشاره داشت. اکنون این محصولات خواهان بیشتری دارد چراکه در عین کوچک‌تر و شخصی‌تری شدن محصولات تولید شده، قیمت کار نیز کمتر می‌شود و نه تنها قیمت نهایی برای خریدار منطقی خواهد شد بلکه فروشنده نیز قیمتی درخور ارائه می‌دهد. 

جنتی نژاد یادآور شد: گاهی نیز با سفارش‌های خاص روبه‌رو می‌شویم چنانکه ممکن است خریدار تابلویی خاص، با تصویری خاص و فرمتی خاص سفارش دهد. در این موارد نیز بیشتر چهره افراد برای ساخت داده می‌شود که با چوب‌های ماندگار ساخته شود. یا حتا ظروفی که حداقل ۱۵ سال در خانه نگهدارند و از آن استفاده کنند را می‌خواهند. چوب تا لحظه‌ای ذغال شود، زنده است از این رو حس زیبایی و زندگی را به مخاطب القا می‌کند. 

به گفته او، با وجود این صحبت‌ها، مشتریان محصولات چوبی خاص هستند. گاهی از طریق فضای مجازی و گاهی هم از طریق مشتریان مختلف جذب این محصولات می‌شوند. البته که عموما کارهای تولید شده تکراری نیستند و تکرار بی‌معناست. هر قسمت چوب یک نقش و یک گره منحصر به فرد دارد و هیچگاه نمی‌توان دو محصول مشابه را تولید کرد. این روزها بسیاری از محصولاتی که تولید می‌کنیم سفارشی است اما برخی محصولات را نیز بر اساس سلیقه و تجربه خومان تولید می‌کنیم که ممکن است مورد اقبال بازار قرار گیرد یا آنکه از سوی مخاطبان پس زده شود. در بسیاری از موارد اتفاق افتاده که تابلوهایی در کمال زیبایی، نظم و دقت درست کردیم و حتا زمان زیادی برای آن صرف شده اما مورد اقبال قرار نگرفته و همچنان در کارگاه ما باقی مانده. اما خیلی از محصولات نیز هستند که به محض ساخته شدن برای مشتری جلوه می‌کند و خیلی سریع به فروش می‌رسد. 

نوسان قیمت مواد اولیه فروش محصولات چوبی را با چالش روبه‌رو کرده/ بیشترین صادرات چمدانی توسط گردشگران صورت می‌گیرد

این هنرمند صنایع دستی با اشاره به آنکه تعداد مشتریان داخلی که خریدار محصولات چوبی هستند خیلی بیشتر از مشتریان خارجی هستند، یادآور شد: معمولا محصولاتی که درست می‌کنیم توسط مشتریان خارجی به صورت چمدانی صادر می‌شود. معمولا سفارش‌های ما چمدانی هستند. می‌توان گفت گردشگران خریدار محصولات ما هستند تا آنکه به صورت کلی از سوی شرکت تا خریدار عمده خارجی پیشنهاد داشته باشیم. 

او درخصوص تهیه مواد اولیه برای تولیدات صنایع چوبی نیز گفت: نوسان قیمت در بازار همچنان گریبان‌گیر همه هست و ما نیز مستنثنی نیستیم. نباید فراموش کرد که در تولید مصنوعات چوبی فقط چوب به عنوان مواد اولیه نیست بلکه مواد جانبی همچون رزین، چسب و روغن‌های خاص و پوشش‌های چوب نیاز است و علاوه بر آنکه قیمت این مواد در بازار دچار نوسان و تغییرات پیاپی هستند از آنجایی که بسیاری از این مواد به صورت انحصاری وارد می‌شوند، به یکباره در بازار ناموجود می‌شود و دستمان خالی می‌ماند. از آنجایی که عموما تجربه تولیدات ما هم با چنین مواد اولیه‌ای است از این رو جایگزین کردن ابزار جدید با آزمون و خطا و… همراه خواهد بود. درحال حاضر نیز هنوز راه ارتباطی با مجموعه‌های دانش‌بنیان و خانه‌های خلاق در حوزه صنایع دستی و این تولیدات برقرار نکرده‌ایم. 

جنتی نژاد درپاسخ به این سئوال که در گذشته تابلوهای ساخته شده از چوب در شمایل مختلف عموما در هر خانه‌ای بر دیوار نصب بود اما امروزه کمتر خانه‌ای پیدا می‌شود که چنین تابلوهایی را آویزان داشته باشد، آیا این امر به تغییر ذائقه مخاطب و نگاه جدید به این محصولات باز می‌گردد یا به دلیل گران بودند قیمت تابلوهاست، گفت: بازار جدید دچار نوسان قیمت شده، تا حدودی مشتریان ما کاهش یافته اما هنرمندی که از این راه کسب درآمد می‌کند، ناچار است حتا به قیمت کوچک شدن سفره خود، مشتری را راضی کند تا حتا با نازلترین قیمت، محصول را بفروش برساند. محصولات چوبی حس گرم و خوش‌آیندی را به مخاطب منتقل می‌کنند که این حس قابل خریدن نیست. خریدار هم باید کمی برای کسب این حس هزینه کند. در این میان همواره بر سر قیمت چانه زنی وجود دارد. آنگاه که اثری به دل بنشیند، هنرمند هم کوتاه می‌آید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز