خبرگزاری کار ایران

امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان معاونت گردشگری با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۳۹۱۸

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: برای تحقق احکام حوزه گردشگری در لایحه برنامه هفتم توسعه و در نهایت رشد این حوزه نیاز است تمامی ظرفیت‌های فرابخشی به کار گرفته شود و به نوعی کشور به کارگاه رونق و توسعه صنعت گردشگری تبدیل شود.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط‌عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در راستای تحقق برنامه‌های توسعه اقتصادی کشور مبنی بر تسهیل و توسعه سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری تفاهم‌نامه همکاری مشترک توسط علی‌اصغر شالبافیان (معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) و مهدی سلیمی (رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) به امضا رسید. 

اهداف تفاهم‌نامه همکاری مذکور اموری از جمله استفاده از ظرفیت‌های طرفین برای توسعه گردشگری شهری و روستایی، تقویت نقش و جایگاه مدیریت شهری و روستایی در توسعه پایدار گردشگری، کمک به ایجاد منابع درآمد پایدار برای شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، ایجاد تسهیلات لازم و مشوق‌های سرمایه‌گذاری برای مجریان طرح‌های گردشگری، زمینه‌سازی برای بهره‌مندی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از تسهیلات بانکی و سایر مشوق‌های بخش گردشگری، تدوین شیوه‌نامه اجرایی مشارکت بخش خصوصی در احداث پروژه‌های گردشگری شهرداری‌های کشور و نیز توسعه زیرساخت‌های گردشگری در شهرها و روستاها تعیین شده است. 

بر مبنای این اقدام مشترک طرفین موظف هستند مواردی از جمله حمایت از بخش خصوصی درسرمایه‌گذاری پروژه‌های گردشگری با بهره‌مندی از مشوق‌های ملی و تسهیلات بانکی، برگزاری همایش‌ها، نمایشگاه‌های تخصصی و تولید اقلام تبلیغاتی برای معرفی ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری، همکاری و مشارکت در ایجاد خدمات و امکانات مورد نیاز گردشگری در شهرها و روستاهای مستعد، هماهنگی در راستای برگزاری جشنواره‌های بومی و محلی در روستاها و شهرهای برخوردار از ظرفیت گردشگری و نیز همکاری در اصلاح قوانین و مقررات و آیین‌نامه‌های اجرایی مرتبط با توسعه گردشگری با رویکرد حمایتی را در راس امور اجرایی خود قرار دهند. 

این در حالیست که تعهدات وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این تفاهم‌نامه صدور موافقت اصولی و مجوز بهره‌برداری برای پروژه‌های گردشگری شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، کمک به تامین زیرساخت پروژه‌های شاخص گردشگری در کلان شهرهای کشور بر اساس ضوابط و مقررات، معرفی ظرفیت و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری شهری و روستایی، گردآوری اطلاعات آماری مقاصد گردشگری شهری و روستایی کشور به منظور برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری و اجرای اقدامات توسعه‌ای و ترویجی برای برندهای گردشگری مقاصد، همکاری و مشارکت در ایجاد سامانه جامع اطلاعاتی مقاصد و مصادیق تاسیسات گردشگری کشور با هدف ارتباط، تعامل و همکاری با دستگاه‌های اجرایی کشور اعلام شده است.

نیاز به ایجاد کارگاه گردشگری در کل کشور

علی‌اصغر شالبافیان در این نشست با بیان اینکه پیشبرد تفاهم‌نامه‌های پیشین با سایر نهادهای فرابخشی تاثیرگذار در حوزه گردشگری و نیز تقویت تعاملات لازم لازمه شکوفایی صنعت گردشگری کشور است، افزود: با توجه به اقدامات اخیر برای ورود احکام موثر حوزه گردشگری در برنامه هفتم توسعه نیاز است با ورود و تشریک مساعی تمامی دستگاه‌های دولتی تاثیرگذار در این حوزه کل کشور به کارگاه توسعه گردشگری تبدیل شود. 

شالبافیان پیرو امضای تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت گردشگری و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تاکید کرد: اهتمام به موضوع سرمایه‌گذاری در گردشگری، تعامل با شهرداری‌های سراسر کشور به منظور صدور مجوزهای مورد نیاز و معرفی ظرفیت‌های موجود در حوزه گردشگری، بررسی وضعیت عوارض تغییر کاربری‌ها، ساماندهی روستاهای هدف گردشگری و مواردی از این دست که پیش از این نیز با اقداماتی شایسته همراه بوده است، می‌تواند گسترش یابد. 

معاون گردشگری همچنین ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر را نیز ابزاری قوی برای ایجاد تعاملات مورد نیاز میان حوزه گردشگری و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های سراسر کشور عنوان کرد و گفت: نقش دهیاری‌ها در توسعه گردشگری داخلی بسیار حائز اهمیت است. 

او در ادامه از رتبه‌بندی شهرداری‌های فعال و موثر در حوزه فعالیت‌های گردشگری خبر داد و تاکید کرد این اقدام در دست برنامه‌ریزی قرار گرفته است. 

شالبافیان در پایان از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها خواست راهکارها و برنامه‌های توسعه گردشگری را با همه ادارات‌کل معاونت گردشگری در موضوعات مربوطه پیگیری کنند. 

خلاء‌های قانونی در حوزه گردشگری شناسایی می‌شود

همچنین مهدی سلیمی (رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) نیز گفت: نیاز است خلاء‌ها و اشکالات قانونی در حوزه صدور دستورالعمل‌ها و ضوابط در شهرداری‌ها در حوزه گردشگری شناسایی و به سرعت برطرف شود. 

او افزود: پیشنهاد می‌شود تعداد ۱۵ الی ۲۰ شهرداری به صورت پایلوت توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی جهت کمک‌های اعتباری به توسعه گردشگری شهرها معرفی و همچنین نقاط و مکان‌های مهم گردشگری در شهرها و روستاها به صورت منتخب به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها معرفی شوند. 

بنا به گفته سلیمی، پیرو تفاهم‌نامه مشترک منعقد شده نیاز است حوزه‌های مشترک همکاری دو طرف به صورت مرحله به مرحله احصا و اقدام شوند. 

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اظهار کرد: گردشگری می‌تواند همانند کریدوری ارتباط دهیاری‌ها با جاذبه‌ها و ظرفیت‌های روستاها را فراهم آورد. 

او همچنین در ادامه سخنان خود پیشنهاد کرد پروژه‌های دارای پتانسیل سرمایه‌گذاری برای چند شهرداری منتخب در کشور معرفی و اعلام شود تا با ایجاد رقابت میان آن‌ها نتایج مطلوب‌تری در اجرای طرح‌های مذکور حاصل شود. 

سلیمی در پایان نسبت به اعمال زمان‌بندی دقیق و برنامه‌ریزی منسجم شهرداری‌ها جهت اجرای طرح‌های اولویت‌دار گردشگری در سطح شهرها تاکید کرد. 

گفتنی است از این پس بر مبنای عقد تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها همکاری، تبادل نظر و تشریک مساعی به منظور برنامه‌ریزی، راهبری و نظارت بر مجموعه اقدامات مشترک جهت ارتقای شاخص‌های حوزه گردشگری در شهرها و روستا محقق خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز