خبرگزاری کار ایران

گمانه‌زنی به منظور تدقیق عرصه و حریم ۲ محوطه باستانی در ایلام

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۰۶۶۹

گمانه‌زنی به منظور تدقیق عرصه و پیشنهاد حریم محوطه‌های باخ نام ۱.۲، باتوجه به گسترش بافت شهری به سمت محوطه‌ها و ایجاد ضوابط مشخص و معین برای جلوگیری از تخریب آن‌ها به انجام رسید.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، عارف بیگلری (سرپرست هیئت باستان‌شناسی) در تشریح موقعیت اثر در محوطه باستانی در ایلام گفت: محوطه‌های باخ نام ۱ و۲ در حاشیه شمال شرقی روستای چالسرا و جنوب غربی شهر ایلام با وسعتی در حدود ۸ هکتار در ضلع شمال و شمال غربی و همچنین ضلع شرقی و جنوب شرقی رودخانه گدار خوش در راستای شمال غربی-جنوب شرقی شکل گرفته است. 

این باستان‌شناس افزود: شکل ظاهری محوطه‌ها به صورتی است که از دو طرف رودخانه دارای شیب ملایمی به سمت رودخانه گدار خوش هستند و اختلاف سطح بالاترین نقطه با سطح رودخانه در حدود ۷ تا ۸ متر است. 

او با بیان‌اینکه باتوجه به فرم و تکنیک ساخت سفالهای بدست آمده، محوطه‌ها متعلق به دوره تاریخی (ساسانی) و دوره اسلامی (ایلخانی) هستند تصریح‌کرد: محوطه باخ نام ۱ در تاریخ ۹/۲/۱۳۸۲ با شماره ثبت ۸۴۴۱ و محوطه باخ نام ۲ در تاریخ ۹/۲/۱۳۸۲ با شماره ثبت ۸۴۴۲ به صورت جداگانه به ثبت ملی رسیده‌اند. 

سرپرست هیئت باستان‌شناسی گفت: هر دو محوطه در تاریخ ۱۱/۶/۱۳۸۷ بر اساس شواهد سطحی، پراکندگی سفال و شکل ظاهری محوطه بدون گمانه‌زنی و به صورت چشمی در قالب یک محوطه تعیین عرصه و حریم شده‌اند اما باتوجه به گسترش بافت شهری به سمت محوطه‌ها؛ تدقیق عرصه و پیشنهاد حریم و همچنین ایجاد ضوابط مشخص و معین مناسب شرایط محوطه‌ها برای جلوگیری از تخریب آن‌ها امری ضروری و لازم است. 

او خاطرنشان‌کرد: از این‌رو تعیین عرصه دقیق محوطه‌ها با ارائه طرحی پژوهشی با عنوان «گمانه‌زنی به منظور تدقیق عرصه و پیشنهاد حریم محوطه‌های باخ نام ۱.۲» و کسب مجوز از پژوهشکده باستان‌شناسی گمانه‌زنی محوطه آغاز شد. 

بیگلری در تشریح عملیات میدانی این پروژه گفت: در این طرح حدود عرصه و حریم محوطه‌های باخ نام ۱ و ۲ بر اساس ۴۸ گمانه آزمایشی مشخص و پیشنهاد شده که در این میان از ۴۸ گمانه ایجاد شده ۲۳ گمانه پس از مشاهده لایه‌های فرهنگی و باستانی برجا و بعضاً بقایای معماری در محدوده عرصه و ۲۵ گمانه دیگر پس ازعدم وجود لایه‌های فرهنگی و استقراری در محدوده حریم قرار گرفتند. 

سرپرست هیئت باستان‌شناسی افزود: ابعاد گمانه‌ها باتوجه به شرایط ۱×۱ متر و ۱.۵×۱متر انتخاب و محدوده عرصه و حریم محوطه‌ها با استفاده از خطوط ترسیم شده بر روی نقشه توپوگرافی تهیه شده از محوطه‌ها، مشخص شده که به حوزه ثبت آثار و حرایم وزارت میراث‌فرهنگی برای تایید نهایی ارسال می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز