خبرگزاری کار ایران

حمیدرضا سنگیان:

«نابازیگر» روایتی از معضلات سینمای امروز/ چرا اهالی سینما یادی از پیشکسوتان خود نمی‌کنند؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۵۹۲۷

حمیدرضا سنگیان با تاکید بر شرایط عجیب سینمای امروز که منتج به رشد بازیگران یک روزه شده است، گفت: تکلیف بازیگرانی که مویشان را در این حرفه سفید کرده‌اند چیست؟ آیا باوجود این افراد باید به سراغ چهره‌های تازه‌ای برویم که هیچ تجربه‌ای از بازیگری ندارند؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، فیلم «نابازیگر» به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا سنگیان و تهیه‌کنندگی مشترک السا فیروزآذر و محمد حسین حسینی آخرین مراحل خود برای اکران عمومی را پشت سر می‌گذارد. این فیلم روایتی از زندگی یک کارگردان ممنوع‌الکار سینما با بازی فرهاد جم است که پس از رد شدن ۵ فیلمنامه‌اش، مجبور می‌شود برای گذران زندگی با اسپانسر بازیگری به همکاری بپردازد و فیلمی سفارشی را تولید کند.

حمیدرضا سنگیان که پیش از این بیشتر به عنوان بازیگر تئاتر و تلویزیون شناخته می‌شد، سال گذشته با کارگردانی فیلم کوتاه «همه چیز در معرض فروش»‌ وارد این حرفه شد. او در گفتگو با خبرنگار ایلنا درباره فیلم «نابازیگر» گفت: «نابازیگر» دغدغه چند ساله من بود که با بسیاری از صحنه‌های آن از نزدیک آشنا بودم. این فیلم به شیوه کمدی در جهت نقد سینمای امروز تلاش می‌کند. در واقع در این اثر بخش‌های مختلف سینما، از جولان دادن اسپانسر بازیگرها تا روابطی که از هر شخصی می‌تواند یک شبه بازیگر بسازد را هدف قرار دادیم. البته در کنار این موضوع به معضلات اجتماعی نیز پرداخته می‌شود که صرفا مختص به سینما نیست.

او همچنین درباره چالش‌های تولید اولین فیلم بلند خود و همکاری با السا فیروز آذر در مقام تهیه‌کننده، بیان کرد: ما پیش از این فیلم با یکدیگر در فیلم کوتاه «همه چیز در معرض فروش» در سمت کارگردان-بازیگر همکاری کرده بودیم و شناخت خوبی وجود داشت. در واقع باتوجه به رضایتی که هر دو از این همکاری داشتیم و همچنین علاقه‌ای که به این فیلمنامه داشت، تصمیم گرفت تهیه‌کنندگی این کار را قبول کند.

سنگیان همچنین درباره همکاری با بازیگرانی چون کتایون امیرابراهیمی در فیلم «نابازیگر» نیز توضیح داد: کتایون امیر ابراهیمی در این فیلم در نقش خودش جلوی دوربین رفته. به طور کل از سال‌ها پیش با پیشکسوتان سینما ارتباط داشتم. رنج می‌برم وقتی می‌بینم که هرچه سن آنها بالاتر می‌رود، فیلمنامه‌های کمتری برایشان ارسال می‌شود. این در حالیست که بعضا شاهدیم کارگردان‌ها برای نقش خاصی که سنش زیاد است، به سراغ بازیگران تازه‌ای می‌روند.

کارگردان فیلم «نابازیگر» با تاکید بر اینکه هر کارگردانی می‌تواند بازیگران فیلم خود را انتخاب کند، ادامه داد: شاید باتوجه به فرم هر کاری، استفاده از بازیگران تازه، اتفاق بدی نباشد ولی وقتی می‌بینیم در ادامه راه آن بازیگر تازه وارد، مرتب به کارهای مختلف می‌رود، در حالی که بازیگران دیگری که مویشان را در این کار سفید کرده‌اند بیکار هستند، تکلیف چیست؟ در همین فیلم نابازیگر، خانم هایده حائری دیالوگی دارد و می‌گوید: «این حرفه عصاره هنرمند را می‌کشد و بعد آن را بیرون تف می‌کند.» این حرف دردناکی است. خیلی از این افراد در دوره‌ای ستاره سینما و تئاتر بودند. اینکه می‌بینیم اهالی سینما از آنها هیچ یادی نمی‌کنند، نشانه کم‌محبتی‌شان است.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش عنوان کرد: شکر خدا تعدادی از این بازیگران پیشکسوت اخیرا به کارهای شبکه نمایش خانگی دعوت شده‌اند. زیرا خیلی از افراد فکر می‌کردند این بازیگران در ایران نیستند یا کار نمی‌کنند. حتی پس از انتشار اخبار فیلم نابازیگر با حضور این عزیزان، دوستی به من پیغام داد و گفت ما فکر کرده بودیم که فلان هنرپیشه فوت کرده است.

سنگیان ادامه داد: من با پیشکسوتان ارتباط خوبی دارم، زیرا آنها جاده‌ای را صاف کرده‌اند تا ما بتوانیم راحت‌تر وارد این حرفه بشویم. آنها از لحاظ سواد واقعا قابل قیاس با نسل جوان نیستند. البته باید بگویم همکاری با پیشکسوتان بسیار دشوار است، زیرا جلب اعتماد آنها به شدت کار سختی است. در اولین قدم همکاری با آنها همه‌چیز باید با قاعده، نظم و اصول پیش برود. شخصا از این همکاری لذت بردم. زیرا با حضور این عزیزان «نابازیگر» برایم تبدیل به کلاس درسی شد که در آن از این بزرگواران آموختم.

این کارگردان همچنین درباره ایفای نقش یکی از شخصیت‌ها در فیلم نیز توضیح داد: شخصا نمی‌خواستم در این فیلم بازی کنم، چون فکر می‌کنم نمی‌توان دو کار را همزمان انجام داد و نیاز به تمرکز خیلی بالایی دارد. به همین دلیل تا روزهای آخر پیش از فیلمبرداری، برای نقشی که در این فیلم ایفا کردم، به دنبال بازیگر بودم، اما شخصی که به دنبالش بودم را پیدا نکردم. در نهایت به اصرار خانم فیروزآذر و بازیگران و عوامل کار خودم جلوی دوربین رفتم و شکر خدا با هر سختی بود، کار را جلو بردیم و تاکنون نتیجه قابل قبول بوده است.

او در بخش پایانی صحبت‌هایش درباره بخشی از فیلم گفت: در این فیلم در کنار پرداختن به مسائلی که پیش از این گفتم، سعی کردیم به بازیگران پیشکسوت ادای دینی داشته باشیم.

کتایون امیرابراهیمی، فرهاد جم، زهرا داوودنژاد، رامین پرچمی، هایده حائری، گیتی معینی، لیلا بوشهری، آتش تقی‌پور، مهسا ایرانیان، احمدرضا اسعدی، زهره صفوی، منظر لشگری، حسین پرستار، جواد زیتونی، ستاره اسدی، هوشنگ قوانلو، شبیر پرستار، داریوش اسقائی، رضا بنفشه‌خواه، مهوش وقاری، محمد ساربان، ستاره حسینی، سام حسینی، محمدحسین حسینی و حمیدرضا سنگیان بازیگرانی هستند که در فیلم «نابازیگر» به ایفای نقش پرداختند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز