خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

دوستداران میراث: تخریب بافت تاریخی شیراز آغاز شد/ معاون میراث فارس: خانه‌های تملک شده میراثی نیستند

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۲۷۴۴

درحالی که دوستداران میراث‌فرهنگی از آغاز تخریب بافت تاریخی شیراز و پلمپ برخی از خانه‌ها خبر می‌دهند، معاون میراث استان فارس می‌گوید این خانه‌ها ثبت ملی نیستند و در ملک راه و شهرسازی استان هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، گفته‌های دوستداران میراث فرهنگی از آغاز تخریب خانه‌های تاریخی در بافت تاریخی شیراز حکایت دارد. تخریبی که گفته می‌شود از اوایل هفته جاری آغاز شده و بیم آن می‌رود که باتوجه به در پیش بودن تعطیلات نیمه خرداد، شدت گیرد چراکه عموما بیشترین تخریب آثار تاریخی و خانه‌های قدیمی در تعطیلات و سکوت خبری و نبود یگان حفاظت میراث‌فرهنگی انجا می‌شود و اکنون نیز با توجه به تعطیلاتی که در یکشنبه و دوشنبه هفته آینده در پیش رو داریم، بیم آن می‌رود که شاهد تخریب بافت تاریخی شیراز در همین ایام باشیم. 

دوستداران میراث فرهنگی مدعی هستند که تخریب بافت تاریخی شیراز از روز شنبه با تدابیر شدید امنیتی و حفاظتی از سوی شهرداری و مسکن و شهرسازی از کوچه اسکندری، روبروی در مسجد عتیق شیراز آغاز شده و حتا از جمعه ۵ خرداد ۱۴۰۲ جلوی درب خانه‌های تخلیه شده با آجر و سیمان یا بلوک سیمانی مسدود شده و تخریب دستی خانه‌های تاریخی این محدوده توسط کارگران به وسیله کلنگ صورت گرفته است. 

شاهرخ کلانتری (دبیر پویش ملی نجات بافت تاریخی شیراز) تاکید دارد: با وجود آنکه هنوز نشانه‌ای از حضور لودرها در بافت تاریخی شیراز برای تخریب خانه‌ها نیست اما درها و پنجره‌های تعدادی از خانه‌ها کنده شده و نشانه‌ای از تخریب دستی از داخل خانه‌ها مشهود است. حتا در ورودی تعدادی از خانه‌ها پلمپ شده که نشان از آغاز تخریب دارد. 

با این وجود، محمدتقی قلعه‌نویی (سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان فارس) در این خصوص گفت: در سنوات گذشته تعدادی از پلاک‌ها و خانه‌های موجود در محدوده بافت تاریخی شیراز توسط اداره کل راه و شهرسازی استان تملک شده و به تدریج از سوی مالکان به آن اداره کل تحویل شده است. 

به گفته او، در چند روز اخیر چند پلاکی که جزء آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی و فهرست آثار ثبت شده واجد ارزش نبوده و در مالکیت وزارت راه و شهرسازی بوده است، ظاهراً کندن و سرقت بخشی از اجزاء نظیر درب و پنجره رخ داده که توسط اداره کل میراث فرهنگی استان، با اعلام به مراجع انتظامی و با همکاری شهرداری شیراز اقدام به ایجاد مانع و کنترل شرایط شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز