خبرگزاری کار ایران

یادبودی برای سیدعبدالله انوار

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۲۹۹۲

آیین یادبود زنده‌یاد سیدعبدالله انوار در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، آیین یادبود زنده‌یاد سیدعبدالله انوار دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود. 

در این مراسم مهدی محقق، نوش‌آفرین انصاری، پری زنگنه، احمد مسجدجامعی، فاطمه قاضیها، نصرالله حدادی، پویا آریان‌پور و کاوه خورابه سخنرانی می‌کنند. 

سید ‎عبدالله انوار فرهنگ‌پژوه، کتاب‌شناس، مترجم، فرهنگ‌نویس، نسخه‌پرداز، فهرست‌نویس، ریاضی‌دان، ادیب، مورخ، تهران‌شناس، در ۱۸ مرداد ۱۳۰۳ش، در شهر تهران چشم به جهان گشود. او بیش از بیست سال رئیس بخش نسخ خطی کتابخانه ملی ایران بود و تدوین یکی از حروف (مجلدات) لغت‌نامه دهخدا را بر عهده داشت. وی دارای تصحیحات بسیاری است که از مهم‌ترین و مشهورترین آن‌ها می‌توان به جهانگشای نادری اشاره کرد. 

انوار از سال ۱۳۳۷ تا ۱۳۵۱ به مدت چهارده سال به همکاری با لغت‌نامه دهخدا پرداخت، ولی با مرگ مرحوم دکتر معین کناره‌گیری کرد. جلساتی علمی در خانه او برپا بود که به انواریه شهرت داشت. در این جلسات، امیرحسین آریان‌پور، دکتر مهدی محقق، پروفسور فلاطوری، سید ‎جلال‌الدین آشتیانی، دکتر سید ‎جعفر شهیدی، سیداحمد فردید، غلام‌رضا شهری، محمدباقر هوشیار، علی‌اکبر شهبازی، سید ‎علی موسوی بهبهانی و ناصر فربد شرکت داشتند. 

وی به زبان‌های عربی، انگلیسی و فرانسه تسلط داشت و در همایش‌های ملی و بین‌المللی گوناگونی همانند مجمع جهانی شرق‌شناسان آمریکا در تورنتو، کنگره جهانی فلسفه در نیویورک، کنگره فارابی، ابن سینا، خواجه نصیرالدین طوسی و قطب‌الدین شیرازی شرکت داشته و سخنرانی کرده است. انوار سرانجام در روز پنج‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ در سن ۹۸ سالگی درگذشت و پس از تشییع به آرامستان ابن بابویه منتقل و در جوار پدرش به خاک سپرده شد. 

علاقه‌مندان می‌توانند برای حضور در  این مراسم به خانه اندیشمندان علوم انسانی به نشانی خیابان استاد نجات‌اللهی، پارک ورشو سالن فردوسی مراجعه کنند. حضور برای عموم آزاد است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز