خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری هفته هنر انقلاب مطرح شد؛

جوایز امسال سه برابر شده/ معرفی چهره ماندگار انقلاب برای اولین‌بار

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۶۴۸۸

نشست خبری هفته هنر انقلاب امروز شنبه نوزدهم فروردین‌ماه با حضور دبیر این رویداد و مدیرعامل موسسه سپهر سوره مهر درسالن مهر حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری هفته هنر انقلاب صبح امروز شنبه نوزدهم فروردین‌ماه در تماشاخانه مهر واقع در حوزه هنری تهران برگزار شد. علی فروزانفر (دبیر هفته هنر انقلاب) و علی قربانی (مدیرعامل موسسه سپهر سوره مهر) در این رویداد حضور داشتند.

گفتنی است هفته هنر انقلاب از بیستم تا بیست و هفتم فروردین‌ماه همزمان با گرامیداشت سالروز شهادت شهید اهل قلم سید مرتضی آوینی برگزار خواهد شد.

در ابتدای مراسم پس از  پخش تلاوتی چند از آیات کلام‌الله مجید و سرود ملی ایران، انیمیشنی درباره هفته هنر انقلاب اسلامی به سمع و نظر حاضران و اهالی رسانه رسید و سپس علی قربانی گفت: در آستانه سالروز آقا سیدمرتضی آوینی هستیم که فردا بیستم فروردین‌ماه است و هفته چهره هنر انقلاب امسال هم مانند سال‌های قبل در همین مقطع برگزار می‌شود.

وی افزود: در نه سال گذشته به ابتکار حوزه هنری چهره سال پس از فرایندی انتخاب می‌شود و امسال نهمین سالی است که آن را برگزار می‌کنیم و در ادامه و در مراسم اختتامیه چهره‌ها و چهره امسال معرفی خواهد شد. 

پرداختن به بخش‌های تخصصی متعدد برای دومین سال

مدیرعامل موسسه سپهر سوره مهر در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت:امسال دومین سال است که در بخش‌ها، تخصصی عمل کرده‌ایم و برگزیدگان جداگانه به عنوان چهره‌ها می‌شوند. از دل استان‌ها هم چهره‌های استانی سال معرفی خواهند شد.

وی ادامه داد: در کنار دیگر بخش‌ها نمایشگاه جالبی از مجله سوره داریم که مربوط به سال‌های گذشته است. دوشب، بیست و پنج و بیست و شش فروردین‌ماه را به نام  رشته‌ها نام گذاری کرده‌ایم  که اغلب هنرها را در می‌گیرد. در شب قدر دو رشته ادبیات و تجسمی را داریم که طی آن  از چهره‌های ادبی و هنرمندان عرصه تجسمی سال تقدیر می شود، روز بیست وهفتم به وقت افطار  هم در خدمت رسانه‌ها هستیم و طی مراسمی چهره‌ها معرفی خواهند شد.

نگاهی به جزییات بخش‌ها و اعلام اسامی برگزیدگان

مدیرعامل موسسه سپهر سوره مهر در ادامه گفت: در بخش تجسمی پنج هنر را داریم و که خوشنویسی به اجماع هیئت انتخاب در لیست نیست. نقاشی هم کارهایش در حال انجام است و هنوز اسمی به ما داده نشده ا ست. 

او در ادامه اسامی را به طور ضمنی قرائت کرد.

قربانی گفت: مسعود نجابتی چهر سال گرافیک،  در بخش شعر مهدی جهاندار، در بخش داستان آقای عزتی پاک، در موسیقی که سه بخش داشته و بخش خوانندگی، آهنگسازی و ترانه سرایی داشته به صلاح و تایید هیئت انتخاب بخش ترانه‌سرایی مورد توجه قرار گرفته و محمدمهدی سیار برگزیده این بخش است. در بخش سینما محسن اسلام زاده برگزیده شده است.  محمد خیراندیش در بخش انیمیشن و در بخش سینمای داستانی هم حسین دارابی را داریم که فیلم «هناس» را سال قبل روی پرده سینماها داشت. در بخش نمایش ایوب اقاخانی برگزیده شده و علی‌اصغر فهیمی‌فر برگزیده بخش پژوهش است. در طنز  هم مهرداد صدیقی برگزیده شده که سال گذشته کتاب آبنبات نارگیلی به چاپ‌های متعدد رسید. در بخش عکس سیدعباس میرهاشمی، در رشته ادبیات پایداری گلستان جعفریان برای کتاب «پاییز آمد» و هدایت الله بهبودی چهره  سال شده‌اند. در بخش معماری اسامی افراد منتخب به دست ما نرسیده و به زودی اعلام خواهد شد.

ساعات برگزاری تغییر کرده اما محتوا هم‌مدار با سال‌های قبل است

در ادامه برنامه علی فروزانفر (دبیر هفته هنر انقلاب) نیز گفت: بنا به مصوبه شورای فرهنگی عمومی کشور روز بیستم فروردین روز انقلاب اسلامی نام گرفته که سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی است.

او گفت: رویداد امسال برخلاف سال‌های پیش با ماه مبارک رمضان مصادف شده و با ایام مبارک شب قدر و ضرب خوردن و شهادت امیر مومنان علی (ع) تلاقی کرده است. این مصادف شدن زمان برگزاری برنامه‌ها را تحت تاثیر قرار داده اما بخش‌های مختلف برنامه امسال به لحاظ محتول و موضوع هم‌مدار با هفته‌ هنر انقلاب سال‌های قبل است. پس از  افتتاح هفته هنر انقلاب که زمانش فردا یکشنبه است بر سر مزار شهید آوینی می‌رویم و  در ادامه هم با امام (ره) و شهدا تجدید پیمان خواهیم کرد. 

برگزاری هفته هنر انقلاب در سی و یک استان

او گفت: در سی و یک استان کشور برنامه‌هایی ترتیب داده شده که نشست‌ها، افتتاحیه‌ها و جشنواره‌ها و برنامه‌های مختلف را در می‌گیرد.

دبیر هفته هنر انقلاب گفت: یکی از مهمترین اتفاقات  انتخاب و معرفی چهره  انقلاب در سطوح مختلف است و در این زمینه امسال  هم همان روند سال‌های قبل وجود دارد و چهره امسال در مراسم اختتامیه معرفی می‌شود.

او در ادامه بیان کرد: در رشته های مختلف نیز چهره‌ها معرفی می‌شوند و در لایه استانی هم چهره‌های هر عرصه به شکل استانی معرفی خواهند شد. 

فروزانفر با اشاره به اینکه در مورد ملاک‌های انتخاب هر سال بحث‌هایی وجود داشته، گفت: ما در رشته‌های مختلف هیئت‌های انتخاب داریم و آنها در نهایت برای انتخاب چهره‌ها به اجماع و نتیجه رسیده‌اند که در استان‌ها هم همینطور بوده است.

دبیر هفته هنر انقلاب توضیح داد:  در انتخاب اعضای هیئت‌های ژوری یا همان هیئات انتخاب‌ حساسیت‌های زیادی وجود داشت. این سوال مطرح بود که آیا چهره انقلاب،  چهره حوزه هنری و سازمانی است؟ در پاسخ باید بگویم تلاش این بوده افراد برجسته در هر عرصه انتخاب شوند و امسال هم تلاش بر ادامه روند سال‌های قبل است. حتی ما افرادی که سال گذشته تولید اثر داشته‌اند و جریان‌ساز بوده‌اند اما با حوزه کار می‌کرده‌اند را در لیست قرار ندادیم. 

افزایش سه‌برابری مجموع جوایز

 فروزانفر ادامه داد: از دیگر اتفاقات امسال میزان و سطح جوایز است، مجموع جوایز تقریبا سه برابر شده است، علاوه بر چهره سال رویدادی داریم که طی آن چهره ماندگار انقلاب هم داریم که جا از چهره سال است و اتفاقی فراتر و ملی است.

دبیر هفته هنر انقلاب اذعان داشت: رسم بوده هر سال دو مجموعه سینماها و مجموعه انتشارات سوره  مهر تخفیف‌هایی را لحاظ می‌کردند که این رویه امسال هم وجود دارد.

 فروزانفر در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: در حال تلاش هستیم تا حمایت‌هایی را از چهره‌ها داشته باشیم، اما منطقی نیست حال که برنامه برگزار نشده درباره‌اش توضیحی داده شود. ، اما خب چهره انقلاب خود به طور جداگانه یک جایگاه و اعتبار فرهنگی محسوب می‌شود.

وی در پایان با آرزوی برگزاری هفته هنر انقلاب با کیفیت بالا و بر اساس جدول برنامه‌ها گفت: در سال‌های قبل با چهرها ارتباط مدون و مستمری وجود نداشت و ما از سال قبل برای ارتباط جدی و مستمر تلاش شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز