خبرگزاری کار ایران

در ستاد هماهنگی خدمات سفر کشور مطرح شد؛

فقط ضابطین قضایی در حوزه عفاف و حجاب ورود می‌کنند/ افزایش نرخ توسط سایتهای غیر مجاز صورت گرفته/ ۷ مسیر پر تردد از چارتر خارج می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۰۹۰۹

در نشست ستاد هماهنگی خدمات سفر کشور درخصوص قیمت سفر و چرایی افزایش نرخ‌ها در نوروز ۱۴۰۲ صحبت و از شهرهای پرمسافر و کم مسافر خبر داده شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری ستاد هماهنگی خدمات سفر کشور با محوریت نوروز ۱۴۰۲ با حضور اعضای ۱۱ دستگاه مرتبط با نوروز برگزار شد.

جمالی نژاد (معاون عمرانی وزارت کشور) با اشاره به آنکه حوزه فعالیت آنها در حوزه توسعه شهری و روستایی است، گفت: سبد بزرگی از میراث‌فرهنگی را در شهرها و روستاهایمان داریم و تدابیری برای ضریب ماندگاری گردشگران که امروزه کم است، تعدیل کنیم.

او ادامه داد: از استانداران درخواست کردیم تا نشست‌های ستاد سفر را دائم و پیوسته برگزار کنند. سامان‌دهی معابر و روستاها را در برنامه داریم. آمادگی شبانه روزی و اسکان اضطراری را در برنامه داریم و از آنجا که در نوروز بارش‌های بهاری را در پیش داریم تدابیر لازم در نظر گرفته شده. همچنین پروژه‌های عمرانی غیر ضرور را متوقف کردیم. برقراری نظم و ترافیک روان و دسترسی به اماکن گردشگری را فراهم کردیم. اما باید توجه داشت که تصادفات شیرینی نوروز را تلخ می‌کنند. چنانکه در تصادفات درون شهری ۱۰/۸ درصد افزایش داشتیم.

نماینده وزارت کشور همچنین از ساماندهی میادین میوه و تره بار و نظارت بر بهداشت و قیمت‌ها خبر داد و گفت: ارائه خدمات مناسب بهداشتی و خدماتی را در نظر داریم. همچنین راه‌اندازی بازارچه‌های موقت و دائمی را در برنامه داریم.

افندی زاده (معاون حمل و نقل وزارت شهرسازی) نیز گفت: معمولا برنامه‌های نوروز هر سال تکرار می‌شود. ما مسئولیت جابه‌جایی برون شهری را برعهده داریم. امسال شورای هماهنگی راه را فعال کردیم. اگر به آمار نوروز ۱۴۰۱ نگاه کنیم حدود ۶ میلیون گردشگر با وسایل نقلیه عمومی استفاده کردند. هوایی حدود ۲میلیون و ۳۰۰ هزار صندلی داخلی و خارجی تردد داشتند و امسال ظرفیتش را حفظ کردیم  و حمل و نقل دریایی نیز استقبال خوبی داشت و امسال حدود ۱۵ درصد افزایش دادیم. از ۲۴ اسفند تا ۴ فروردین دور اول و از ۵ تا ۹ فروردین دور دوم و از ۱۰ تا ۱۴ فروردین دور سوم سفر را پیش‌بینی کردیم. ۸ هزار کیلومتر راه پر تردد شناسایی شده و در نظارت کامل قرار خواهد گرفت.

به گفته او، ۱۰ کیلومتر در ساعت کاهش سرعت مجاز فقط در ایام نوروز خواهیم داشت. ۸۸۷ نقطه سانحه خیز داریم. در بخش هوایی مشکلاتی در حوزه قیمتها وجود دارد که باید بر اساس مصوبات سازمان هواپیمایی باشد و از آذر ۱۴۰۰ نباید افزایش می‌داشت. مسافران بلیت‌ها را از سایت‌های معتبر خریداری کنند و تخلفات اطلاع رسانی شود.

او تصریح کرد: تقاضا در برخی روزها خیلی بالا و در برخی روزها خیلی پایین است. بهتر است گردشگران توزیع سفر داشته باشند. ۹۸۰ مجتمع خدمات رفاهی داریم که می‌توانند محلی برای استراحت و تفریح مسافران باشند. روند سریع رفتن و زود رسیدن بهتر است تعدیل شود‌. در حومه شهرها تصادفات زیادی اتفاق می‌افتد و بیشترین تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها اتفاق می‌افتد. تلفن ۱۴۱، ۵۱۴۹،۱۳۴، ۱۹۹، ۱۵۵۰ برای ارائه اطلاعات راه، راه آهن، هواپیمایی، هواشناسی و... در نظر گرفته شده.  

در ادامه، حیرانی (مدیرکل نظارت ستاد اقامه نماز) گفت: نقش نظارتی که از بعد حاکمیتی در بخش اقامه نماز دارد از بهمن سال گذشته چند برنامه را در نظر گرفته، فضاهایی برای اقامه نماز و سرویس بهداشتی را در ۳۱ استان کارگروه نظارتی را در نظر گرفتیم‌. سامانه راه نماز رونمایی شده و کلیه اطلاعات مرتبط با اقامه نماز در این سامانه بارگذاری شده است. در ایام سفر پاسخگوی گزارش‌های مردمی خواهیم بود. با توجه به ماه رمضان امکان اقامه نماز جماعت در برخی مراکز بین راهی پیش‌بینی شده است. همچنین افطاری ساده برای مسافران روزه  دار در نظر گرفته شده. در استانهای پر مسافر نیز تمام مساجد و مراکز مناسب در اختیار مسافران برای فریضه نماز قرار گیرد. 

سپس جمال (مدیرکل روابط عمومی جوانان جمعیت هلال احمر) با بیان اینکه با طرح خدمات بشر دوستانه در نوروز حضور خواهیم داشت، گفت: برنامه هایی همسو با دوستدار کودک خواهیم داشت. دومین قرارگاه کاهش تصادفات را داشتیم که با شعار به رفت، بهبود سفرها داشتیم‌. در اماکن گردشگری ۱۵۰ تیم دوچرخه سوار خدمات ارائه می‌دهند. همچنین در نوروز ۱۴۰۲، ۱۴۶۵ مرکز عملیات خواهیم داشت. ۱۸ فروند بالگرد نجات فعال خواهد شد. سازمان داوطلبان هلال احمر نیز فعالدخواهد بود.

در ادامه این نشست، جمالی نژاد درخصوص وضعیت سرویس‌های بهداشتی نیز گفت: سرویس‌های بهداشتی ثابت و سیار فعال هستند. در حوزه عفاف و حجاب فرهنگسازی را مد نظر داریم و فقط ضابطین قضایی در حوزه عفاف و حجاب ورود خواهند کرد. شهرهای میراث تاریخی و بخصوص شهر یزد که ثبت جهانی است برنامه‌هایی برای حضور گردشگران در بافت در نظر گرفته شده.

او درخصوص پلمپ مراکز گردشگری و اقامتی در آستانه نوروز نیز گفت: دادستانی امر به معروف در این خصوص توضیح خواهند داد. سعی‌مان بر ایجاد تغییر نگاه به گردشگری است و شرایط متفاوتی را در نظر داریم که شادی و نشاط را به همراه داشته باشد. 

رزاقی (سازمان تعزیرات حکومتی) نیز از طرح نظارتی نوروز خبر داد که تا پایان ماه رمضان ادامه خواهد داشت و گفت: تاکنون ۸۱۰۷ مورد متخلف شناسایی شده و گرانفروشی، عدم ارائه فاکتور، کم فروشی و ... صورت گرفته که بیشتر این تخلفات در بخش پوشاک، سوپرمارکت،  مرغ و ماهی و نانوایی‌ها بودند. سامانه ۱۳۵ سازمان تعزیرات حکومتی برای ارائه گزارش تخلفات در نظر گرفته شده. 

در ادامه نشست؛ علی اصغر شالبافیان (معاون گردشگری کشور و رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر کشور) گفت: در طول یکسال گذشته تبدیل به ستاد فعال در طول سال شدیم و توزیع زمانی سفر را در نظر گرفتیم و امکان تعطیلی پنجشنبه ها نیز تصویب و به مجلس ارائه شد. توزیع مکانی سفر را اجرا کردیم و معرفی شهرهای مکمل سفر نیز تاثیر خود را در این حوزه نشان داد. 

او ادامه داد: برای پیوند فرهنگ و سفر ۷۰۰ پایگاه امور عشایری خواهیم داشت. کمپین ۶۰۳۰ نیز فعال خواهد شد. همچنین ۸۰۰ بازارچه صنایع دستی با ۱۰ هزار غرفه فعال می‌شوند. با تدارک نوروزگاه‌ها، این محله‌ها هم خدمات می‌دهند. ما امسال الگوی متفاوتی از سفر را در نوروز با تقارن نوروز و ماه رمضان تجربه خواهیم کرد. رزرو مراکز اقامتی در جنوب کشور به درجه قابل قبولی رسید‌ه است.

شالبافیان همچنین درخصوص پلمپ مراکز گردشگری گفت: موضع وزارتخانه و پیگیریهای انجام شده ارزش نهادن به هنجارهای اجتماعی امر بدیهی است. وزارت میراث هم در این حوزه پیشگام بوده و فعالان گردشگری هم همین نگاه را دارند. قطعا برای صیانت از موضوعات اجتماعی قوانینی وجود دارد که فعالان گردشگری پیشگام آن هستند. یکی از موضوعات مهم این حوزه ارزش‌های اجتماعی است که ما باتوجه به همین ارزش‌ها با متخلفان برخورد کرده و تذکر می‌دهیم. اما با برخی اشتباهات نباید وجهه‌ی گردشگری تحت تاثیر قرار بگیرد‌.

وی با اشاره به پلمپ چند وادحد گردشگری در روزهای اخیر گفت: چند مورد پیش آمده در حال پیگیری است. مسئولان در سطح استان درصدد تضمین حقوق مسافران و فعالان گردشگری هستند. صاحبان مراکز اقامتی اولین تکلیفشان نسبت به همکاران خودشان است و اتفاقاتی که افتاده درخصوص مسافران و مهمانان این مراکز بوده. به صورت کلی جوانب مختلف موضوع در حال بررسی است. ما تضمین سلامت اجتماعی و حفاظت از وجهه‌ی فعالان گردشگری را توام باهم در نظر داریم.

معاون گردشگری درخصوص ظرفیت اسکان مسافران نوروزی نیز گفت: اولویت اسکان مسافران در مراکز و تاسیسات رسمی است که ۲۶ مصداق دارای مجوز داریم. در برخی از شهرها به تشخیص مسئولان استانی، ظرفیت اضطراری نیز به بخش اقامتی افزوده می‌شود. سامانه ۰۹۶۲۹ نیز امکان نظارت بر حوزه‌های اقامتی را فراهم می‌کند. 

شالبافیان همچنین درخصوص برخورد با مسافرانی که امکان روزه‌داری ندارند، گفت: فعالیت واحدهای خدمات‌رسان بسته به تعداد مسافران به ستاد استان واگذار شده و مشروط به عدم تظاهر و احترام به ماه رمضان و اینکه در ملاء عام روزه خواری نشود‌، مشکلی برای گردشگران پیش نخواهد آمد. تمهیدات لازم اندیشیده شده و خدمات و کمپهای خدمات رسان به مسافران درکنار گشت‌های یک روزه در نظر گرفته شده. 

او همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر افزایش نرخ سفر با وجود تاکیدی که مسئولان بر  عدم افزایش نرخ دارند، گفت: از ۱۶/۱۲/۱۴۰۱ نظارت بر ۲۵۸ مرکز که ۱۹۶ مرکز اقامتی بودند صورت گرفت و ۱۷ مرکز تعطیل شدند و شکایات در حال بررسی است. تا پایان تعطیلات نوروز کلیه شکایات بررسی و اعلام می‌شود. 

افندی‌زاده نیز درخصوص افزایش ۲۰۰ درصدی نرخ سفر در نوروز در پاسخ به سئوال ایلنا گفت: در حال حاضر قیمت‌ها در داخل کشور براساس تعرفه است و با هر مرکزی که قیمت بالاتری دهد، برخورد می‌کنیم. البته افزایش قیمت‌هایی در طول  سال داشتیم که بررسی شد. اگر افزایش نرخی باشد باید شکایت صورت گیرد. بازرسین ما در مراکز مستقر هستند و نظارت دارند. از شرکت‌های حمل و نقلی نیز درخواست دارم که قیمت را بر اساس نرخ مصوب ارائه دهند. مردم هم بلیت را گران نخرند. موضوع افزایش قیمت در سال ۱۴۰۲ در جلساتی که سال آینده برگزار می‌شود بررسی خواهد شد. ما همچنین پیگیری قانونی سایتهای رسمی درخصوص گرانفروشی داشتیم و پیگیری فعالیت سایتهای غیر مجاز را نیز در دستور کار داریم. باید جلوی واسطه‌ها در حوزه افزایش قیمت‌ها را بگیریم‌. 

رزاقی نیز در خصوص افزایش نرخ سفر گفت: پرونده‌هایی تشکیل و به آنها رسیدگی شد. بعد از تحقیقات بیشتر نتایج آنها اعلام خواهد شد. 

افندی‌زاده  همچنین درخصوص قیمت بلیت هواپیما گفت: سقف بلیت هواپیما از سال ۱۴۰۰ افزایش نیافته. شرکت‌های هواپیمایی درخواست افزایش قیمت داشتند اما این اتفاق نیفتاد‌. البته بلیت‌های با قیمت‌های بالاتر فروخته شده که مورد پیگیری قرار گرفت‌ه است. برخی سایتهای نامعتبر در این حوزه ورود کرده بودند که مجوز فروش بلیت نداشتند. همچنین سایت‌هایی، بلیت را با هتل می‌فروختند که قرار شد تفکیک شوند. همچنین مقرر شد ۷ مسیر پر تردد از چارتر خارج شود. تقاضا نسبت به عرضه زیاد است. افزایش سرویس‌های فوق‌العاده را خواهیم داشت و بازار باید کنترل شود.

افندی‌زاده همچنین درخصوص صندلی‌های پرواز اختصاص داده شده برای سفرهای نوروز گفت: از ۲۴ اسفند تا ۱۵ فروردین ۲۳۰۰۰۰۰ صندلی داخلی و خارجی در نظر گرفته شده. در حوزه حمل و نقل ریلی حدود ۱۳۰۰۰۰۰ صندلی رفت و برگشت در نظر گرفته شده که سعی بر آن است تا به ۱۵۰۰۰۰۰ صندلی برسد. فرسودگی ناوگان نیز مد نظر است. ما ایمنی پرواز را لحاظ می‌کنیم البته بیشترین تحریم ها نیز در این حوزه است. قرار است لوکوموتیو های بیشتری را در ۱۴۰۲ وارد سیستم حمل و نقل کنیم. 

مصطفی فاطمی (دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر) نیز گفت: سال گذشته ۵۰ میلیون نفر شب اقامت در اماکن رسمی و غیر رسمی داشتیم و ۲ میلیون تردد جاده ای روزانه خودرو داشتیم. درحال حاضر هرمزگان، فارس، گیلان، مازندران، سیستان و بلوچستان، بوشهر، چهارمحال، کرمان، لرستان و یزد بیش از ۹۰ درصد رزرو در هفته اول تعطیلات داریم. استان‌های آذربایجان‌شرقی، قزوین بین ۶۰ تا ۷۰ درصد رزرو شده‌اند و همدان، کردستان و آذربایجان غربی کمتر از ۶۰ درصد رزرو شده‌اند.   

نماینده ستاد اقامه نماز درخصوص روزه‌داری و سفر نیز گفت: بحث شرعی شکستن روزه برای مسافر مانعی ندارد اما تظاهر به روزه‌خواری مورد پسند نیست. اگر سفر با معنویت همراه شود بهتر خواهد بود. هر آنچه سبب شکستن هنجار اجتماعی شود، مقبول نیست. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز