خبرگزاری کار ایران

در مراسم تقدیر از بانوان عرصه فرهنگ، هنر و رسانه مطرح شد:

در دولت تمام توجه‌مان این است که عدالت فرهنگی را جاری کنیم/ در زمینه مدیریت فرهنگی در حوزه زنان ضعیف عمل کرده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۶۱۸۸

مراسم تقدیر از بانوان عرصه فرهنگ، هنر و رسانه با حضور وزبر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم تقدیر از بانوان عرصه فرهنگ، هنر و رسانه صبح امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از فعالان زن در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری از استان‌های مختلف در تالار رودکی برگزار شد. 

عاطفه خادمی (مشاور اجتماعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) با خیر مقدم به مهمانانی که از سراسر کشور در این جمع حاضر شده‌اند، گفت: این مراسم حاصل یک دغدغه و هدفگذاری است تا اصل عدالت رعایت شود. اینکه از سراسر ایران در اینجا حضور دارید نشان از این امر دارد. بانوانی که در استان‌ها فعال هستند از امکانات کمتری برخوردارند و حضور شما در این مراسم نوید دهنده آینده‌ای نیکو برای بانوان این حوزه است. 

او ادامه داد: شما سفیران وزارت فرهنگ و ارشاد در سراسر کشور و استان‌های خود هستید. برنامه‌ریزی‌ خواهیم کرد تا امور و مسائل بانوان را تطهیر کنیم. شما از زیرشاخه‌های مختلف عرصه فرهنگ، هنر و رسانه حضور دارید. 

مریم پوریامین (دبیر انجمن قلم، محقق و منتقد سینما) با اشاره به مطالبات بانوان از مسئولان و بانوان گفت: امروز همه عناصر امپریالیسم دنیا علیه ما، هنرمندان ما و مسئولان قد علم کرده‌اند. آیا می‌توان ساکت بود؟ خیر ما برای ایران اسلامی قد کشیدیم و عشق به وطن را به فرزندان و همسرانمان آموزش دادیم. 

پوریامین با تاکید بر آنکه در حوزه مدیریت فرهنگی در حوزه زنان ضعیف عمل کرده‌ایم در حالی که باید در این حوزه قد بکشیم، گفت: مدیریت زنان در جمهوری اسلامی تاریخ کوتاهی دارد و باید این حوزه را تقویت کنیم و در حوزه تشکیلات سازی و مدیریت زنان خودمان را مطرح کنیم. اگر به باورها و ارزش‌هایمان ایمان نداشته باشیم پیشرفت نخواهیم کرد.

او با خطاب قرار دادن مسئولان فرهنگ و هنر گفت: امسال جشنواره‌های مختلف برگزار کردیم دریغ از یک داور زن. چرا از زنان فعال موثر ما در عرصه سیاست و مدیریت فرهنگ و هنر استفاده نمی‌کنیم. مطالبه من آن است که زنان فعال و موثر در این عرصه را شناسایی و از آنها در مدیریت فرهنگ و هنر استفاده کنند. 

در صف آرایی مدیدیت فرهنگی ، هنری ، سینمایی جای زنان خالی است

مهناز مظاهری(مدیر مسئول روزنامه قانون) نیز گفت: قرار است صدای بانوان باشم. جای وزیر زن در جمعی که بانوان ما حضور دارند خالی است. در گرماگرم روزهای انقلاب از کوچه های بن بست عبور کردیم و پیکر شهیدان را به میان زنان و مردان آوردیم. 

او ادامه داد: امروز زنان بار دیگر مورد توجه قرار گرفته اند از آن رو که می دانند ، می توانند، اما فراموش شده‌اند . پس می گویند، می‌خواهند و با نصیحت هایشان دولت مردان را هدایت می کنند. اینجانب به سبب فعالیت مستمر 40 ساله در عرصه فرهنگ و هنر در تولید آثار هنری، اجرا و مدیریت ، تشکیلات اداری ، آموزش ، تحلیل ، نقد ،عضویت و مسئولیت در شوراها و جشنواره هایی در بخش دولتی و خصوصی و بازدیدهای میدانی از فعالیت های بانوان شهرها ، استان ها و روستاهای کشور در طول این سال ها خدمت حضار محترم و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطالبی را معروض می دارم . 

مظاهری خاطرنشان کرد: زنان در مراکز آموزشی دارای رتبه های بالا هستند اما در میدان کار در مشاعلی غیر مرتبط و یا بعضا پایین تر از جایگاه خود هستند . در حوزه های تصمیم گیری فرهنگی گاهی بدون زنان برای زنان تصمیم اتخاذ می شود . بسیاری از زنان آموزش دیده در مناطق دورافتاده منتظر اندک سرمایه ای برای فعالیت هستند. بسیاری از تسهیلات  نه در دایره قانون که در مصوبات درون سازمانی اختصاص می یابد و زنان از این گردونه خارج هستند .

او تصریح کرد: در مهاجرت معکوس به روستاها و کاهش آسیب های اجتماعی – زنان رکن اصلی هستند . توجه جدی به اشتغال های فرهنگی هنری زنان روستایی از جمله صنایع دستی ، قالی بافی، نقاشی ، معماری  ، گوهر تراشی و   ... لازم و ضروری است . اگرچه شنیدن مطالبات و چالش های زنان خوب و پسندیده است اما کافی نیست . ما انتظار داریم به دور از بروکراسی مرسوم و قوانین دست و پا گیر دستوری اجرایی و عاجل برای زنان صادر و اعمال شود. ما خوشبختانه مدیرانی با شعارهای خوب را بر صدر حکمرانی خود نشانده ایم اما در حوزه عمل کمتر به دستورالعمل های پایدار و زیربنایی و کاربردی از عزیزان خوب و نازنین رسیده ایم . 

این فعال رسانه ای یادآور شد: زنان برای برخی چنین تعریف شده اند که هرجا ایثار و  از خودگذشتگی است زنان باید باشند و قتی به بودجه و سازمان و تشکیلات رسید حذف می شوند. اگر واقعا کاری قرار است انجام شود در همین هفته آخر سال اتفاق خواهد افتاد .و گرنه ما در دست اندازهای فرداهای نیامده خواهیم ماند . بی شک مدیران از هزار مشکل اداری و محدویت می گویند اساسا مدیر را برای حل و فصل همین کارها گذاشته اند . علیرغم محدودیت ها راه های بسیاری پیموده نشده است . 

او تاکید کرد: در انتخاب مدیران ، اعضای شوراها ، برنامه ریزان و بسیاری از امور دیگر حضور زنان فهیم ، دانشمند، هنرمند ، متفکر بسیار خالی است . اگر بخواهیم شجاعانه سخن بگوییم با توجه به تجربه دانش و فراوانی زنان در عرصه فرهنگ و هنر حضور زنان در عرصه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، وزارت آموزش و پرورش، وزارت  میراث فرهنگی و وزارت جوانان در مقام وزیر خالی است . این شاید سرفصل عدالتی است که باید انتظارش را بکشیم . برای حوزه فرهنگ برخی دستگاه های هم عرض بیش از آنکه امور زنان را پوشش دهند بیشتر پاسکاری انجام می شود . قوانین همواره باید تسهیل کننده باشد اما در روند اجرایی سنگ اندازی ها چنان است که توقف بهترین کار است . بسیاری از مراکز فرهنگی هنری هنوز از ضربه کرونا قد راست نکرده اند .

 مظاهری گفت: ولید ، عرضه ، آموزش و سازماندهی  عرصه  فرهنگ و  هنر زنان  نیازمند حمایت و پشتیبانی مادی و معنوی است . والسلام . حکایت همچنان باقی است .

حضور تاثیرگذار زنان

انسیه شاه حسینی ( کارگردان) گفت: حدود ۷۵ سال پیش در روستایی زیبا در فلسطین نیمه شب یک مادر وحشت‌زده پسر خود را از خواب بیدار می‌کند که تانکهای اسرائیل دارند حمله می‌کنند و باید فرار کنیم. آنها به لبنان فرار کردند او محمود درویش بود که بعدها شعرهایی سرود که در من تاثیر زیادی داشت. 

او ادامه داد: در جنگهای دنیا که آمریکا در  جای جای جهان راه انداخت در یک مورد به سراغ ایران آمد و وقتی جنگ به ما تحمیل شد با حضور تاثیرگذار زنان همراه شدیم. موثرترین زنان آنهایی بودند که لباس میشستند اما هرگز دیده نشدند. قصد دارم فیلم آنها را بسازم که حکایت همان شعر محمود درویش است که می‌گوید به گنجشکان شلیک کنید تا بتوان درخت را توصیف کرد.

وضعیت امروز بانوان ما پیشرونده است

محمد مهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) با تشکر از حضور بانوان از سراسر کشور گفت: در دولت و وزارتخانه تمام توجه‌مان بر آن است که عدالت فرهنگی را ساری و جاری کنیم تا تمام اقشار جامعه بدون تفاوتهای قومی و جنسیتی بتوانند استعدادهای خودرا به فعل برسانند. کرد، ترک، بلوچ و... به واسطه دور بودن از مرکز از شکوفا شدن دور نمانند و جلوی بروز استعدادهای آنها گرفته نشود. توجه به زن و مرد بدون تفاوت جنسیتی آنها جلو برود و این تفاوتها جلوی پیشرفت‌ آنها را نگیرد.

او ادامه داد: وضعیت امروز بانوان ما پیشرونده است هرچند مسیر طولانی تا رسیدن به نقطه مطلوب در پیش داریم‌‌. وضعیت فعلی برای بانوان رضایت بخش نیست و نقدها و مطالب عنوان شده راقبول دارم. اما موانعی وجود دارد. زمانی از یکی از بانوان درخواست کردم که یکی از معاونتهای مارا بپذیرد اما ایشان تصمیم گرفتند در جایگاه دیگری قرار گیرند و اکنون رایزن فرهنگی ما در پاریس هستند. به لحاظ فردی نگاهم آن است که بتوانیم فارغ از نگاه‌های مرسوم بر اساس شایستگی از بانوان در جایگاه‌های مختلف استفاده کنیم‌. هیچگاه مشاور امور بانوان نداشتم چراکه معتقدم هرجا که امکان حضور بانوان باشد باید حضور داشته باشند. 

اسماعیلی تصریح کرد: به اندازه‌ای که توقع میرفت از بانوان در امور مدیریت کشور استفاده نکردیم و این یک ضعف است اما باید بتوانیم با طیف بزرگی از انتخاب خانمها برای حوزه‌های مدیریتی روبه رو باشیم تا بتوان این امر را محقق کرد. حتا به عنوان جایزه ویژه جشنواره فیلم فجر به یک خانم جایزه دادیم. 

او یادآور شد: امیدوارم در جلسه سال آینده همه این احساس را داشته باشیم که قدم به جلو برداشتیم و کاری انجام شده. همواره از حقوق بانوان دفاع میکنم. این نگاه در دولت وجود دارد و همسر رئیس جمهور انسانی دانشگاهی و فرهیخته است و برای معرفی چهره‌های خانمهای تاثیر گذار تلاش خواهیم کرد. 

در ادامه این مراسم از تعدادی از بانوان عرصه فرهنگ، هنر و رسانه تقدیر به عمل آمد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز