خبرگزاری کار ایران

نشانه‌هایی از انجام دو عمل جراحی در جمجمه زن قرون وسطایی

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۵۷۳۹

جمجمه یک زن قرون وسطایی در مرکز ایتالیا کشف شده است که نشانه‌هایی از انجام دو عمل جراحی روی استخوان و برش آن دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از لایوساینس، چندی پیش جمجمه یک زن اوایل قرون وسطی در ایتالیا پیدا شد که نشانه‌هایی از دو جراحی برای ایجاد سوراخ در سر را روی جمجمه خود دارد. محققان در مطالعه‌ای جدید گزارش دادند که دلایل متعددی برای ترپاناسیون (ایجاد سوراخ در جمجمه) وجود دارد، اما در این مورد، به نظر می‌رسد این روش‌ها تلاش‌هایی برای بهبود یک بیماری بوده است. با این حال، آن‌ها نتوانستند دقیقاً تشخیص دهند که آن بیماری چیست. 

 روی جمجمه این زن آثار یک برش صلیبی شکل بزرگ در بالای سر دیده می‌شود که نشان می‌دهد بیشتر پوست سر این زن کنده شده است. البته در مرکز این برش یک استخوان بیضی شکل دیده می‌شود که تا حدی بهبود یافته درواقع می‌توان گفت، ترپاناسیون سبب مرگ او نشده و این عمل حدودا سه ماه قبل از مرگ او انجام شده است. 

نشانه‌هایی از انجام دو عمل جراحی در جمجمه زن قرون وسطایی

این جمجمه یکی از ۱۹ جمجمه‌ای است که پس از حفاری‌های قرن نوزدهم در قبرستانی قرون وسطایی در Castel Trosino در مرکز ایتالیا بدست آمده است. این قلعه از قرن ششم تا هشتم پس از میلاد، توسط دژ لمباردها (مهاجمان ژرمنی که پس از سقوط امپراتوری روم پادشاهی را در ایتالیا تأسیس) شده است. محققان فکر می‌کنند این زن یک لمبارد ثروتمند بود. 

روی جمجمه این زن دو عمل و برش روی استخوان جمجمه دیده می‌شود. درواقع علاوه بر برش صلیب شکل، جمجمه نشانه‌های واضحی از جراحی دوم را نشان می‌دهد، زمانی که استخوان پشت پیشانی زن پس از کنده شدن پوست، نازک تراشیده شد. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این زن قبل از تکمیل عمل دوم مرده است. پژوهشگران حدس می‌زنند درد ناشی از دو آبسه بزرگ در فک بالایی که سبب نفوذ عفونت به مغز شده بود دلیلی است که سبب شده این زن درد ناشی از این عمل‌ها را روی جمجمه خود بپذیرد. البته گیاهان دارویی و مسکن‌های قوی گیاهی در آن زمان برای کاهش درد استفاده می‌شد. با این وجود قطعا این عمل بسیار دردناک بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز