خبرگزاری کار ایران

کشف گور ۲ هزار ساله در سواحل گیلان

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۲۸۳۷

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان از کشف گوری در سواحل این استان خبر داد که سابقه استقرار آن به ۲ هزار سال قبل برمی‌گردد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، ولی جهانی (مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان) گفت: در غرب گیلان در حوزه فرهنگ تالش بقایای یک گور باستانی در کنار ساحل که سابقه استقرار آن به ۲ هزار سال قبل برمی‌گردد، بدست آمده است. 

او اظهار کرد: با توجه به اینکه سابقه استقرار در جلگه و ساحل گیلان در مناطق غرب استان به اوایل دوره اسلامی می‌رسد بنابراین با کشف این گور و بقایای گور باستانی دیگر در منطقه تالش می‌توان گفت سابقه استقرار در کنار سواحل گیلان به دوره‌های پیش از اسلام برمی‌گردد. 

او افزود: بسیاری از سیاحان و جهانگردان ایرانی و خارجی که در دوره‌های مختلف از ساحل و جلگه گیلان بازدید کردند و بر این موضوع اتفاق نظر داشتند که در جلگه‌های گیلان آثار استقرار پیش از اسلام وجود ندارد و اگر کسی بخواهد مطالعاتی در این زمینه انجام دهد باید به مناطق کوهستانی برود. 

جهانی توضیح داد: حتی پژوهشگر معروف گیلان و استاد تاریخ «منوچهر ستوده» در کتاب وزین خود «آستارا تا استرآباد» به صراحت اعلام می‌کند که جلگه‌های گیلان دارای آثار پیش از اسلام نبوده است و بدلیل مشکلات باتلاقی بودن و غیره در آن زمان امکان سکونت در این قسمت از استان گیلان در گذشته‌های دور بویژه پیش از اسلام وجود نداشت. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان تصریح کرد: به هرحال کشف این گور باستانی در غرب گیلان و کشف گورهای دیگر در شرق استان از جمله رحیم‌آباد نشان می‌دهد که ساحل گیلان و جلگه‌های آن دارای سابقه استقرار انسان در دوره‌های پیش از اسلام بوده ولی مورد مطالعه و پژوهش قرار نگرفته است. 

جهانی ادامه داد: به طور قطع کاوش اضطراری این گور کلان سنگی و احتمالا گورهای همجوار می‌تواند به گونه‌شناسی معماری گورهای باستانی و سابقه استقرار در کنار سواحل گیلان که برای اولین بار در جلگه غرب گیلان بدست آمده کمک شایانی کند. 

وی تاکید کرد: هرگونه اطلاعات دقیق‌تر از این گور منحصر بفرد منوط به انجام کاوش‌های گسترده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز