خبرگزاری کار ایران

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری مطرح کرد:

بیشتر هیات‌های باستان‌شناس خارجی از ایران رفتند/ کاوش در شهر سوخته، جیرفت، تخت جمشید، پاسارگاد و بیشاپور ادامه دارد/ امکان کاوش محوطه‌های باستانی برای مردم عادی

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۹۹۸۷

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری از خروج بیشتر هیات‌های خارجی باستان‌شناسان از ایران خبر داد و گفت: تنها در تل آجری و شهر سوخته با باستان‌شناسان ایتالیایی همکاری داریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مصیب امیری (رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری) با تشریح برنامه‌هایی که قرار است در راستای امضای تفاهمنامه با سازمان منطقه آزاد کیش در حوزه میراث فرهنگی انجام شود، گفت: انجام مطالعات باستان‌شناسی و داشتن همکاری‌های مشترک بین این دو نهاد در محوطه تاریخی شهر حریره یکی از اهداف امضای این تفاهمنامه است. نباید فراموش کرد که از سال ۵۴ تا سال ۹۰ حدود ۵ فصل کاوش باستان‌شناسی در جزیره کیش انجام شده است و از آخرین فصل کاوش باستان‌شناسان در شهر حریره بیش از ۱۰ سال می‌گذرد. این درحالی است که کاوش باید تداوم داشته باشد. تداوم به این شک است که باید کار را از جایی آغاز کنیم و آثاری را از زیر خاک بیرون بیاوریم و این محوطه‌ها به محوطه‌های سایت گردشگری حریره اضافه شوند و این روند همچنان تداوم یابد. 

او درخصوص حضور هیات‌های مشترک ایرانی و خارجی برای کاوش در حریره گفت: در ایران باستان‌شناسان مطرحی داریم که می‌توانند کاوش‌ها را در قالب هیات ایرانی انجام دهند و نیازی به حضور باستان‌شناسان خارجی نیست. البته بر اساس این تفاهم نامه با منطقه آزاد کیش، بررسی باستان‌شناسی جزیره هندورابی را نیز در کنار کاوش در شهر تاریخی حریره خواهیم داشت. گسترش همکاری‌های اجرایی علمی و پژوهشی در حوزه میراث فرهنگی و مردم شناسی، معرفی میراث ملموس و ناملموس در کیش و ... از جمله مفاد این تفاهمنامه است. 

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری درخصوص وضعیت سایر کاوش‌هایی که تا چندی پیش توسط هیات‌های خارجی و ایرانی انجام می‌گرفت، گفت: بعد از شیوع کرونا و با توجه به شرایط موجود، بیشتر هیات‌های کاوش توسط گروه‌های ایرانی اداره می‌شوند. در حال حاضر جز دو محوطه از جمله شهر سوخته و تل آجری فارس که با همکاری گروه‌های ایتالیایی کار انجام می‌شود، تمام هیات‌های خارجی از ایران رفته‌اند و هیچ کاوش مشترکی در داخل ایران ندارند. 

او با تاکید بر حضور تعداد زیادی از باستان‌شناسان فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها و بیکار ماندن آن‌ها درخصوص چرایی استمرار نداشتن فصول کاوش در محوطه‌های باستانی کشور، گفت: انجام کاوش در برخی مناطق نیازمند طرح پرسش و هدفگذاری است. باید بدانیم که به دنبال چه هستیم و قصد داریم چه مسائلی را مطرح کنیم. درحال حاضر به لحاظ سیاسی فعالیت‌ها در حوزه خلیج فارس معطوف شده است. از آنجا که این منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است در حال حاضر قصد داریم تمرکز باستان‌شناسی را در این منطقه قرار دهیم. البته برخی مواقع نیز ممکن است کاوش در منطقه‌ای انجام شود که قرار است پروژه عمرانی در آن صورت گیرد. البته در برخی از مناطق مانند شهر سوخته، جیرفت، تخت جمشید، پاسارگاد، بیشاپور و… طرح پروژه بزرگ ملی دارند از این رو کاوش در این محوطه‌ها مستمر ادامه دارد. 

امیری تصریح کرد: درحال حاضر طرحی به ادارات کل استان‌ها ابلاغ شده که خودشان محوطه‌های مد نظر برای کاوش را پیشنهاد دهند. پژوهشگاه با وجود آنکه می‌تواند به خودی خود، پروژه کاوش تعریف کند اما سعی دارد از طرح‌ها و نظرات استان‌ها و کارشناسان و باستان‌شناسان استانی نیز بهره برد. از این رو قصد داریم طی سال آینده در برخی نقاط مانند کیش، سواحل خلیج فارس تا دریای مکران کاوش‌های مستمر داشته باشیم. 

او از تامین بودجه برای تهیه اطلس باستان‌شناسی و انجام کاوش در جزیره کیش خبر داد و گفت: برای سال آینده چندین پروژه هدفمند در حوزه باستان‌شناسی در کشور انجام خواهد شد. البته قصد داریم ارتباط بیشتری بین باستان‌شناسی و جامعه ایجاد کنیم و شاید طرحی را اجرا کردیم که مردم عادی نیز بتوانند در مناطقی که حساسیت کمتری دارند، زیر نظر باستان‌شناسان به کاوش بپردازند. به طور آزمایشی بیل و کنگ به دست‌‌شان بدهیم و بگویند مثلا یک ساعت در این منطقه کار انجام بدهید. حسن این کار آن است که شخصی که این کار را انجام می‌دهد علاوه بر آشنایی با ظرافت‌های کار باستان‌شناسان، در بلندمدت، این امر تبدیل به فرهنگ‌سازی در جامعه می‌شود. عموم جامعه اینگونه متوجه می‌شوند که بدست آورد آثار بخشی از کاوش است و بخش عمده کار، بدست آوردن اطلاعات است. 

امیری درخصوص برگزاری همایش سالیانه باستان‌شناسی نیز گفت: این همایش قرار بود در بهمن ماه بزرگترین در کیش برگزار شود اما به اردیبهشت ماه سال آینده موکول شده است و همزمان با روز خلیج فارس و آغاز مطالعات خلیج فارس برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز