خبرگزاری کار ایران

سال آینده، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نشانگر تعامل فرهنگی و تفکری ملل مختلف خواهد بود/ طرح ترجمه کتاب‌های فارسی به زبان‌های دیگر و ارائه اعتبار ارزی

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۸۸۲۳

در نشست نمایندگان فرهنگی سفارتخانه‌‌های خارجی با موضوع نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بر این مهم تاکید شد که سال آینده، نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نشانگر تعامل فرهنگی و تفکری ملل مختلف خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست نمایندگان فرهنگی سفارتخانه های خارجی با موضوع نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عصر امروز با حضور رایزنان فرهنگی سفارتخانه های خارجی مقیم ایران، مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کتابخانه ملی برگزار شد.

اسماعیل جانعلی پور (مدیر بخش ناشران خارجی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران) با اشاره به آنکه این نشست با حضور نمایندگانی از ۳۰ کشور دنیا برای نخستین بار است که برگزار میشود، گفت: نمایشگاه بین المللی کتاب در آخرین دور برگزاری خود با وجود پندمی میزبان میلیون ها بازدیدکننده بود و موفق به فروش ۷ میلیون دلار آن هم در ۱۰ روز شد. این امر نشان از فرهنگ غنی ایرانیان دارد. 

فرصتی برای حضور چهره های فرهنگی کشورهای مختلف

یاسر احمدوند (معاون وزیر فرهنگ و ارشاد و رییس نمایشگاه بین المللی کتاب تهران) گفت: علاقه مندیم که در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی تهران، کشورهایی که نمایندگان آنها در این جلسه حضور دارند، شرکت کنند. این نمایشگاه فرصتی برای حضور چهره های فرهنگی کشورهای مختلف است. 

او ادامه داد: در سال گذشته بیش از ۶۰ میهمان از کشورهای مختلف در این نمایشگاه حاضر بودند. این نمایشگاه اختصاصا یک نمایشگاه کتاب نیست بلکه یک نمایشگاه بزرگ فرهنگی محسوب میشود.این بهترین فرصت برای دیدن ایران واقعی و بهترین فضا و مکان برای گفت و گوهای فرهنگی است. 

احمدوند خطاب به رایزنان فرهنگی سفارتخانه های خارجی مقیم ایران خاطرنشان کرد: از شما تشکر میکنم که جنبه های فرهنگی و تمدنی ایران را به مردم کشورتان معرفی میکنید. توضیحات کامل درخصوص نمایشگاه کتاب در اختیارتان قرار میگیرد. امیدوارم نمایشگاه کتاب سال آینده نشانگر تعامل فرهنگی و تفکری ملل مختلف برای داشتن زندگی بهتر باشد. 

در ادامه این نشست جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد. در این راستا رمضانی و جانعلی پور به معرفی هرچه بیشتر نمایشگاه کتاب تهران نشستند.

رمضانی (مدیر خانه کتاب) با اشاره به کتاب دوستی مردم گفت: نمایشگاه کتاب تهران بزرگترین رویداد فرهنگی منطقه است که از دهه ۹۰ میلادی آغاز و تاکنون سی و سه دوره برگزار شده. سال گذشته ۳ هزار ناشر داخلی و خارجی در این نمایشگاه شرکت کردند‌‌. ۱۹۰ هزار عنوان کتاب خارجی در دوره اخیر عرضه شد. 

او ادامه داد: در دوره گذشته نمایشگاه به صورت مجازی و فیزیکی برگزار شد و مخاطبان میتوانستند از خانه ها و روستاهای خود کتاب مورد نظرشان را بخرند. همچنین همکاری و مشارکت ۷۰ نهاد و سازمان را داشتیم. 

رمضانی از برنامه ریزی و توجه به حضور ناشران خارجی، توجه به کشورهای دارای اشتراکات زبانی و فرهنگی و کشورهای دارای ظرفیت های نشر و ... به عنوان ویژگی های سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب یاد کرد. 

او در ادامه به آمار سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اشاره کرد و گفت؛ ۱۳۳ میلیون نسخه کتاب به فروش رسید و هر دور چند کشور به عنوان میهمان ویژه حضور دارند. بازار جهانی کتاب، بورسیه نمایشگاه، نشست های تخصصی و... نیز از دیگر برنامه های نمایشگاه کتاب هستند.  

جانعلی پور نیز درخصوص دعوت از ناشران گفت: طرح ترجمه کتابهای فارسی به زبانهای دیگر مورد توجه است و در حوزه کتابهای کودک و نوجوان تا هزار یورو و برای کتابهای بزرگسالان و... تا ۳ هزار یورو اعتبار در نظر گرفتیم. 

او ادامه داد: از دو هفته پیش سامانه ثبت نام ناشران خارجی آغاز شده و تا ۳ ماه ادامه دارد. امکان حضور کتابهای منتشر شده از سال ۲۰۱۵ فراهم است. فرصت های گمرکی نیز فراهم شده. ۵۰ درصد تخفیف حمل هوایی بارهای فرهنگی به نمایشگاه کتاب فراهم شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز