خبرگزاری کار ایران

صحبت‌های رئیس هنر معاصر ساتبی درباره عظیم‌ترین اثر هنرمند ترور شده/ اندی وارهول چگونه جنجال آفرید؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۳۶۳۰

خبرگزاری «سی ان ان» به تازگی از حراج یکی از مهمترین آثار اندی وارهول خبر داده است. رییس هنر معاصر ساتبی نیویورک قیمت این اثر را چیزی معادل هشتاد میلیون دلار اعلام کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هدف اصلی هنر به جز وجهه سرگرم‌کننده و عامه‌پسند آن، پرداختن به حال و روز مردم هر کشور و توجه اتفاقات و وقایعی است که زندگی افراد یک شهر با کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این یک قاعده مهم و کلی است اما موضوع مهم دیگری وجود دارد که توجه نکردن به آن می‌تواند یک عمر فعالیت هنرمند را زیر سوال ببرد و باعث فراموشی‌اش شود. این آفت بزرگ تاریخ مصرف‌دار بودن آثار هنری است. 

واضح‌تر اینکه آثاری ماندگار خواهند شد که فاقد تاریخ مصرف هستند و با گذشت زمان کاربرد خود را (هم به لحاظ زیباشناسی و هم به لحاظ کاربردی) از دست نمی‌دهند. هنرمندان بسیاری را می‌توان سراغ داشت که بر این قاعده عمل کرده‌اند و نامشان در لیست بزرگان هنر دنیا ثبت شده است. اما در میان این دسته از افراد معدودند هنرمندانی که ضمن توجه به این مولفه مهم، برای خلق آثار مدرن و حتی پست مدرن به طور همزمان تلاش می‌کنند؛ آن هم در مقطعی که هنوز هنر کلاسیک به رشد و بالندگی نرسیده است! 

اندی وارهول پیشرو در سبک «پاپ آرت»

اندی وارهول یکی از همان معدود هنرمندانی است که هم به ایده‌های نو فکر می‌کرده و هم اینکه مضامینی را دستمایه قرار داده که متعلق به دوره و زمان خاصی نیستند. درباره «پاپ آرت» باید گفت این سبک و جریان، مقوله‌ای است که بر ضد ارزش‌های ظاهرا هنری عمل می‌کرده است. پایندی وارهول به جریان یا مکتب «پاپ آرت» باعث شد منتقدان و افراد زیادی با او مخالفت بورزند. کلا اندی وارهول را به دلیل تفکر و عملکردش یکی از جنجالی‌ترین هنرمندان می‌دانند. 

جایگاه اندی وارهول در هنر امروز تا آن حد بالاست که یک عکس از او در آینده‌ای نزدیک ییش از هشتاد میلیون دلار فروخته خواهد شد. خبرگزاری «CNN» ضمن ارائه گزارشی این خبر را منتشر کرده است. 

پیش‌بینی «CNN» از فروش رکوردشکن یک اثر خلاقانه 

اندی وارهول را شاید به خاطر خلق طرح‌ها و تصاویری از مرلین مونرو، رئیس مائو و قوطی‌های سوپ کمپبل بشناسند، اما او آثار متنوعی دارد که یکی از آن‌ها با چاپ ابریشمی ماه آینده در حراج «ساتبی» نیویورک فروخته خواهد شد.

طبق بیانیه مطبوعاتی منتشر شده، انتظار می‌رود اثر اندی وارهول  به تاریخ شانزدهم نوامبر در هفته خیمه شب بازی خانه حراج چکش بخورد و پیش‌بینی شده به قیمت ۸۰ میلیون دلار  فروخته می‌شود.

اثر میلیون دلاری اندی چه نام دارد؟

اثری از وارهول که قرار است در آینده نزدیک چکش بخورد؛ عکسی است که «فاجعه سفید» یا «تصادف با ماشین سفید» نام دارد. این اثر در سال ۱۹۶۳ به عنوان بخشی از مجموعه «مرگ و فاجعه» خلق شده است. 

«فاجعه سفید» با طولی معادل ۱۲ فوت و عرض شش فوت یکی از بزرگترین آثار وارهول با موضوع تصادف است.

صحبت‌های رئیس هنر معاصر ساتبی درباره عظیم‌ترین اثر هنرمند ترور شده/ اندی وارهول چگونه جنجال آفرید؟

اثر هشتاد میلیون دلاری اندی وارهول با عنوان «فاجعه سفید»

توضیحات رییس هنر معاصر ساتبی درباره «فاجعه سفید»

دیوید گالپرین (رئیس هنر معاصر ساتبی در نیویورک)، درباره«فاجعه سفید» یکی از آثار شاخص وارهول  به «CNN» گفته است: آنچه این اثر را دیگر کارهای موجود متمایز می‌کند، صرفا مقیاس آن نیست. بلکه این اثر ویژگی‌هایی دارد که باعث می‌شود فردی که مقابل آن می‌ایستند گیج شود و با دیدی دقیق آن را تماشا کند.

صحبت‌های رئیس هنر معاصر ساتبی درباره عظیم‌ترین اثر هنرمند ترور شده/ اندی وارهول چگونه جنجال آفرید؟

دیوید گالپرین (رئیس هنرهای معاصر در ساتبیز نیویورک) می‌گوید: در این تصویر احساس کوتاه قامت بودن وجود دارد!

گالپرین  در ادامه گفته است: مقیاس و شکل قطعات اثر وارهول را می‌توان با محراب‌های مذهبی مقایسه کرد زیرا او همواره در آثارش به مقوله مذهب، تعلیم و تربیت به شیوه کاتولیک، توجه داشته است. 

اما اینکه اثر بزرگ اندی وارهول چه زمانی خلق شده سوالی است که «CNN» به آن پاسخ داده است.

وارهول پس از مرگ مرلین مونرو در سال ۱۹۶۲، روی سریال «مرگ و فاجعه» کار می‌کرده و درهمان مقطع بوده که این اثر را خلق کرده است. کلا مواردی چون «تراژدی»، «شهرت»، «مرگ» مضامینی هستند که تمام زندگی هنری وارهول را به خود مشغول کرده‌اند. 

آیا «فاجعه سفید» قبلا چوب حراج خورده است؟ 

در سال ۲۰۱۳، یک اثر کوچکتر از این مجموعه با عنوان «تصادف ماشین نقره ای» یا «فاجعه مضاعف» در حراج «ساتبیز» با رکورد ۱۰۵.۴ میلیون دلار فروخته شد. این اثر تا سال گذشته به عنوان گران‌ترین اثر هنری وارهول در صدر آثارش بود. این رکورد تا فروش یک اثر چهل اینچی از مرلین مونرو با مبلغ ۱۹۵ میلیون دلار نشکسته بود.

صحبت‌های رئیس هنر معاصر ساتبی درباره عظیم‌ترین اثر هنرمند ترور شده/ اندی وارهول چگونه جنجال آفرید؟

تصادف ماشین نقره‌ای (فاجعه مضاعف)" زمانی که در سال 2013 به 100 میلیون دلار رسید

 «فاجعه سفید» تا امروز کجا بود؟

اثر خبرساز اندی وارهول پیش از فروش از ۴ تا ۱۶ نوامبر در ساتبیز نیویورک به نمایش گذاشته خواهد شد. بنا به گفته ساتبیز تابلوی «فاجعه سفید» به مدت ۲۵ سال در یک مجموعه خصوصی نگهداری می‌شده و قبلا متعلق به هاینر فردریش (موسس بنیاد هنر دیا و فروشنده آثار هنری توماس امان) بود.

باید گفت «فاجعه سفید» قبلا در موزه «تیت» لندن، موزه «هنر مدرن» نیویورک، «مرکز پمپیدو» در پاریس، و اخیراً هم در «مرکز هنر واکر» واقع در مینیاپولیس نمایش داده شده است.

صحبت‌های رئیس هنر معاصر ساتبی درباره عظیم‌ترین اثر هنرمند ترور شده/ اندی وارهول چگونه جنجال آفرید؟

یک تصویر از اندی وارهول با یکی از آثارش. این عکس به همراه چند قطعه دیگر چندی پیش توسط همسرش منتشر شد. عکاس ویلیام جان کندی

نگاهی کوتاه به زندگی پرحاشیه آوانگاردترین هنرمند معاصر

اندی وارهول زاده ششم اوت سال ۱۹۲۸، (نویسنده، عکاس و فیلمساز) حدود سال ۱۹۶۰ یک کارخانه کلاه‌سازی را در نیویورک اجاره کرد و آن را به استودیو تبدیل نمود و سپس به تولید انبوه آثار خلاقانه پرداخت. در همین مقطع بود که اندی وارهول به نقاشی از تولیدات برندهای آمریکایی پرداخت و آثار معروفی چون بطری کوکاکولا و قوطی‌های سوپ کمپیل برخی از آن‌هاست. اینکه می‌گویند وارهول زندگی پر حاشیه‌ای داشته نظریه‌ای درست است. مهمترین اتفاق و حواشی در رابطه با وارهول ترور او توسط زنی به نام والریا در سال ۱۹۶۸ است. وارهول با اینکه سه تیر در قفسه سینه‌اش اصابت کرده بود در کمال ناباوری زنده ماند و این سعادت را نصیب دوست دارانش کرد تا همچنان آثار جدید و نوگرای او را دنبال کنند. ترور ناموفق اندی وارهول در نهایت از او فردی منزوی و محتاط ساخت. این هنرمند در ادامه و پس از آنکه از ترور نافرجام جان به در برد به فعالیت‌های هنری خود ادامه داد. او پس از واقعه ترور به مدت نوزده سال دیگر زندگی کرد و در فوریه سال ۱۹۸۷ درگذشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز