خبرگزاری کار ایران

روایت نویسنده «وضعیت سفید» از نحوه آشنایی‌اش با سینما

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۱۷۶۸

هادی مقدم‌دوست، نویسنده و کارگردان در برنامه‌ی «اقیانوس آرام» حضور پیدا کرد و درباره‌ی تجربیات خود از نوشتن صحبت کرد. مقدم‌دوست معتقد است محتوایی که در آن یک حس وجود دارد، ارزش روایت کردن پیدا می‌کند. او همچنین به نوجوانان توصیه کرد کارهای روزانه‌شان را بنویسند که این کار نرمشی برای تفکر است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط‌عمومی برنامه، این نویسنده و کارگردان در ابتدای برنامه «اقیانوس آرام» گفت: «کار اصلیِ من قصه نوشتن است. یعنی تعریف کردن و روایت کردن قصه، یا قصه‌ها را از خودمان می‌سازیم یا یک چیزهایی یادمان می‌آید. در هر صورت ما یک چیزهایی را تعریف و تنظیم می‌کنیم. اولین چیزی که آدم برای تعریف کردن دارد، اولین چیزی است که یادش می‌آید. من خیلی دوست دارم همیشه این سوال را از همه بپرسم که اولین چیزی که یادتان می‌آید چیست؟ من اولین چیزی که به یاد دارم این است که خیلی کوچک بودم، دم ساحل دریا بودم و شن ساحل دریا خیلی داغ بود و پاهایم می‌سوخت. شما بخش‌هایی از زندگی‌تان را یادتان می‌ماند که یک حسی در آن است و اگر بخواهید خاطره‌ای را تعریف کنید حتما یک حس دارد که می‌خواهید آن را منتقل کنید.»

روایت باید حس داشته باشد

نویسنده‌ی سریال «وضعیت سفید» درباره‌ی روایت کردن خاطره‌ها توضیح داد: «روایت کردن انتقال حس است. مطلبی که در آن یک حسی وجود دارد، ارزش روایت کردن پیدا می‌کند. برای اینکه بتوانید اتفاقی را روایت کنید، باید اول ببینید که می‌خواهید چه حسی را منتقل کنید و در آن خاطره‌ای که می‌خواهید تعریف کنید اصلا حسی وجود دارد؟ اگر شما بتوانید روایتی پیدا کنید که یک حس داشته باشد، این شروع فکر کردن است.»

آشنایی با فیلم‌سازی

کارگردان سریال «سرباز» همچنین در ادامه‌ی برنامه درباره‌ی آشنایی خود با فیلم‌سازی گفت: «من اصلا نمی‌دانستم فیلم چیست و فقط یک مجله‌ی سینمایی می‌خواندم. اصلا نمی‌دانستم فیلم را چطور می‌سازند و فقط تعجب می‌کردم. عکس هم می‌دیدم تعجب می‌کردم و برایم سوال مطرح می‌شد که چطور ما داخل این کاغذ می‌رویم؟» او ادامه داد: «این کنجکاوی برایم به وجود آمده بود که یک فیلم چطور ساخته می‌شود و تا مدت‌ها درگیر این سوال بودم. آن مجله را می‌خواندم که سعی کنم جواب سوال‌هایم را پیدا کنم. دوستانم هم در مدرسه از دستم خسته شده بودند که من مدام درمورد فیلم صحبت می‌کردم. یکی از دوستانم گفت تو به فیلم‌سازی علاقه داری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کلاس فیلمسازی برگزار می‌کند و در این کلاس‌ها شرکت کن. بعد متوجه شدم که فیلمسازی را آموزش هم می‌دهند و همراه با دوستم به کانون رفتیم و بعد متوجه شدم که فیلمسازی را باید یاد گرفت.»

فیلم‌برداری با دوربینِ خالی

نویسنده‌ی فیلم «بی پولی» و «آرایش غلیظ» درمورد تجربه‌ی فیلم‌سازی بدون حلقه‌های فیلم گفت: «زمانی که کلاس فیلم‌سازی می‌رفتم دوربین‌هایی بود که به آن‌ها سوپر هشت می‌گفتند. کانون بودجه‌ی تهیه‌ی فیلم خام نداشت، اما دوربین داشت. به همین دلیل ما با دوربین خالی فیلم‌برداری را تمرین می‌کردیم و چیزی ضبط نمی‌شد اما همه کارها را جدی انجام می‌دادیم و این خیلی برایم عجیب بود که کار ما هیچ جا ضبط نمی‌شود.» مقدم دوست افزود: «ما یک معلم داشتیم که فهمیده بود من به فیلمسازی علاقه دارم. او دو حلقه فیلم داشت و گفت می‌خواهی این دو حلقه فیلم را به تو بدهم؟ من هم گفتم بله، حلقه‌ها را از شما می‌خرم. اما یک اتفاقی افتاد که مجبور شدم این دو فیلم را بفروشم. یعنی شیشه یک مغازه شکست که ما مقصر بودیم و من این دو حلقه فیلم را فروختم و پول آن شیشه را دادم. این اولین قصه‌ای است که از علاقه‌مندی‌ام به سینما در ذهنم مانده که پر از حس است.» مقدم دوست همچنین بیان کرد: «یکی دیگر از نکاتی که باعث کامل شدن روایت می‌شود، ثمر یا نتیجه است که آخر قصه چه اتفاقی می‌افتد. اگر بخواهیم درمورد زندگی و آینده حرف بزنیم درباره‌ی هدف حرف می‌زنیم که آیا من هدف دارم؟ هدف آن بخش از ثمر در روایت است.»

نوشتن کمک می‌کند که فکر کنید

نویسنده و کارگردان فیلم «هیهات» نوشتن را به نوجوانان توصیه کرد که روزانه این کار را انجام دهند. او در این باره گفت: «یکی از کارهای مهم و جذاب این است که اتفاقاتی که روی شما تاثیر می‌گذارد را یادداشت کنید؛ مثل نوشتن کارها و خاطرات. نوشتن کارها در یک دفتر یادداشت، نرمشی برای تفکر کردن است. یادداشت با نوشتن نسبت دارد و نوشتن خیلی کار مهمی است. نوشتن حتی از نویسندگی هم مهم‌تر است و در انحصار نویسنده نیست، بلکه فرصت و امکان خیلی بزرگی است که ویژگی‌های مثبت زیادی برای هر کسی دارد.» کاگردان فیلم «سر به مهر» افزود: «به یاد دارم در پروسه‌ی فیلم‌سازی یک نفر خیلی اذیتم می‌کرد و من می‌نوشتم چون نوشتن آرام‌ام می‌کرد که بتوانم کارم را انجام دهم. نوشتن باعث می‌شود که متوجه شوید چه کسی هستید و وقتی یک‌سری مطلب فقط در ذهن‌تان است، عبور می‌کند و می‌رود اما وقتی می‌نویسید و در مقابل چشم‌هایتان قرار می‌گیرد، این امکان را دارید که به آن فکر کنید و بررسی‌اش کنید. هر هدفی دارید اما نویسنده هم باشید. به نظرم همه باید غیر از هر هدف دیگری که دارند، نویسنده باشند چون کمک می‌کند که فکر کنید.»

تحت تاثیر دوره تاریخیِ سریال «وضعیت سفید» بودم

مقدم‌دوست در پاسخ به این سوال که چرا نویسندگی سریال «وضعیت سفید» را برعهده گرفت، توضیح داد: «وقتی با آقای نعمت‌اله حرف می‌زدیم، قصد داشتیم با سریال «وضعیت سفید» احساس‌مان نسبت به یک دوره تاریخی و شخصیت امیر و حال و هوای سنی‌اش را به مخاطبان منتقل کنیم. اولین نکته این بود که نسبت به آن دوره تاریخی و آن دوره سنی احساس داشتیم. اصل قضیه احساس است که در شروع نوشتن چه چیزی شما را تحت تاثیر قرار داده که ارزش نوشتن دارد. درواقع دوره نوجوانیِ شخصیت امیر ما را تحت تاثیر قرار داده بود. آدم هر کاری انجام می‌دهد آن موضوع باید یک مغناطیس داشته باشد و باید یک احساسی به آن داشته باشیم. احساس محبت و علاقه به آن دوره تاریخی و شخصیت امیر ما را جذب کرده بود. »

نویسنده‌ی فیلم «شعله‌ور» در پاسخ به این سوال که به فیلم‌سازی بیشتر علاقه‌مند است یا نویسندگی گفت: «ضمن احترام به فیلم‌سازی، نوشتن برایم جذاب‌تر است.»

به تصمیم‌گیری‌هایتان عمل کنید

مقدم‌دوست همچنین در انتهای برنامه به نوجوانان توصیه کرد برای برنامه‌ریزی‌هایشان تصمیم‌گیری کنند. او گفت: «من خلاصه‌ی حرفم به زبان ساده این است که حواس‌مان جمع باشد. اگر آن دوستم به من کلاس فیلمسازی را معرفی نمی‌کرد یا معلم‌ام من را تشویق نمی‌کرد، من تصمیم به این کار نمی‌گرفتم. باید تصمیم گرفت و من از یک جایی تصمیم گرفتم فیلم بسازم. برای من فیلم ساختن محترم است به دلیل اینکه کار عملیِ بزرگی داخلش است. نویسندگی هم کار عملی است اما کار ذهنی‌اش خیلی زیاد است. من از وقتی براساس غریزه ننوشتم و بلکه به کمک فکر کردن و غریزه نوشتم، احساس کردم می‌توانم تصمیم بگیرم. باید تصمیم گرفت، به این تصمیم فکر کرد و به آن عمل کرد.»

برنامه «اقیانوس آرام» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که ساعت ۱۸ روزهای شنبه تا چهارشنبه از شبکه دو پخش می‌شود. این برنامه در هر قسمت میزبان چهره‌های مختلف می‌شود تا تجربیات دوران نوجوانی خود را با این گروه سنی به اشتراک بگذارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز