خبرگزاری کار ایران

دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران مطرح کرد؛

اصول اخلاقی برای ما از سینما مهم‌تر است/ بازگشت هیئت انتخاب به جشنواره فیلم کوتاه تهران

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۸۵۲۶

نشست رسانه‌ای سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران صبح امروز برگزار شد و مهدی آذرپندار دبیر این دوره از جشنواره تأکید کرد: در مسائل اخلاقی سخت‌گیری خواهیم داشت و مطمئناً اصول اخلاقی برای ما از سینما مهم‌تر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای این نشست مهدی آذرپندار اظهار داشت: ما سعی کردیم امورات جشنواره را با تاکیدی که سازمان سینمایی داشت، کمی زودتر از دوره‌های گذشته شروع کنیم. این جشنواره امروز بین‌المللی‌ترین رویداد سینمایی ایران است، جلسات ستاد جشنواره از سال گذشته شروع شد و در قدم اول سعی کردیم زمان برگزاری جشنواره را ثابت کنیم و از ۲۷ مهر تا ۲ آبان جشنواره برگزار خواهد شد. در قدم بعدی فراخوان را زودتر اعلام کردیم و در فراخوان سیاست‌های کلی‌مان را هم اعلام کردیم که توجه به بحث تنوع فیلمسازی در ژانرهای مختلف از اصلی‌ترین مسائل است.

وی افزود: تلاش ما بر این بود که با سیاست‌های تشویقی روی تولیدات هم تاثیرگذار باشیم و فیلمی هم خارج از زمان مقرر پذیرفته نشد. به طور کل ۱۹۹۶ اثر ثبت‌نام کرده‌اند که در بخش داستانی ۱۳۶۴ اثر، در بخش مستند ۲۶۱ اثر، در بخش تجربی ۲۶۴ و پویانمایی ۱۰۷ اثر به این جشنواره ارسال شده‌اند که نسبت به سال گذشته رشد چشم‌گیری داشته است.

آذرپندار خاطرنشان کرد: در بخش بین‌الملل ۵۰۱۲ اثر از ۱۳۱ کشور جهان ثبت‌نام داشته‌ایم. فرانسه با ۵۷۲ اثر بیشترین و بعد از آن اسپانیا، هند، چین و آمریکا بیشترین آثار را به این رویداد ارسال کرده‌اند. در بین آثار ۲۵ فیلم کوتاه داریم که در جشنواره‌های رده A حضور داشته‌اند.

وی افزود: همچنان ۳۰ درصد شرکت‌کنندگان از تهران هستند و مابقی مربوط به شهرستان‌ها هستند که پس از تهران استان‌های اصفهان، خراسان رضوی، فارس و خوزستان پنج استان اول هستند. می‌توانم امسال این نوید را به شما بدهم که فیلم‌های متفاوت از ژانرهای مختلف را در این جشنواره خواهیم داشت اما این دلیل بر این نمی‌شود که ما برای کامل شدن این تنوع آثار ضعیف را به جشنواره راه بدهیم. مطمئن باشید با فیلم‌هایی که سعی داشته‌اند از فیلم‌های موفق کپی باشند، برخورد سختگیرانه‌ای داشتیم.

آذرپندار خاطرنشان کرد: امسال تصمیم گرفتیم هیئت مشاورین را کنار بگذاریم و دوباره هیئت انتخاب داشته باشیم. طبیعتا از آنجا که ما خود تولیدکننده هستیم باید هیئت انتخاب مستقلی آثار را مورد ارزیابی قرار دهند و البته پیش از شروع کار درباره نکات لازم با اعضای هیئت انتخاب صحبت کردیم.

دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: با هیئت انتخاب توافق کردیم، با آثار تقلیدی سختگیرانه برخورد کند و نکته دیگر رویکرد جشنواره را که تنوع در ژانرها است را در اولویت قرار دادیم. نکته بعدی مربوط به مضامین می‌شود که چندین مضمون ممنوعه است و هر جا رفته‌ام، همیشه این نکته را گفته‌ام که متأسفانه همچنان این آثار ساخته می‌شوند؛ مشخص است که ما آثاری درباره همجنسگرایان یا اقلیت‌های جنسی را نمی‌پذیریم. از هیئت انتخاب خواستم که با فیلم‌هایی در حوزه کودک‌کشی برخورد جدی داشته باشند و من از روز اول نسبت به این موضوع حساسیت جدی داشتم. من این نکته را متوجه هستم که مخاطب فیلم کوتاه مخاطب محدودی است اما به نظر می‌رسد که کمی بی‌رحمانه این موضوع مطرح می‌شود و وقتی شاهد هستیم که به نوعی جریان تبدیل شده حساسیت‌هایی را برمی‌انگیزد.

وی در ادامه درباره مهمانان خارجی این دوره از جشنواره گفت: این جشنواره پس از چند دوره امسال به طور کامل به صورت حضوری برگزار می‌شود و سعی داریم چهره‌های مهمی از سینمای دنیا نیز در این رویداد حضور داشته باشند. نکته دیگر اینکه سعی داریم در حوزه‌های مختلف بتوانیم مهمانانی از شهرهای دیگر داشته باشیم. امسال ورک‌شاپ‌های آموزشی خواهیم داشت که در تلاش هستیم امسال توجه ویژه‌ای به کشورهای همسایه داشته باشیم.

آذرپندار درباره محل برگزاری جشنواره گفت: امسال جشنواره قطعاً در ایران‌مال برگزار نمی‌شود، همه می‌دانیم که اقتصاد فیلم کوتاه بسیار شکننده است و در برگزاری جشنواره هم باید این نکته را مدنظر داشته باشیم و ایران‌مال به دلیل موقعیتی که در شهر دارد رفت و آمد به آن هم هزینه‌ دارد و به زودی مکان برگزاری جشنواره را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وی افزود: برخی نهادها همیشه در جشنواره فیلم کوتاه سعی دارند به بهترین فیلم خود در جشنواره جایزه بدهند که در نظر داریم در مراسمی پیش از مراسم اختتامیه جوایز این بخش هم اهدا شود.

مدیرعامل انجمن سینمای جوان درباره محدودیت‌ها در حوزه فیلم‌های سیاسی و اجتماعی گفت: ما اصلاً با تعداد زیادی فیلم سیاسی مواجه نیستیم در حالیکه مشکلات سیاسی بسیاری در حوزه‌های مختلف مثل حوزه آموزش و کارگردی داریم که انتظار می‌رود در این حوزه‌ها آثار زیادی ساخته شود اما متأسفانه اینگونه نیست و فیلمسازان ما سعی دارند بیش از هر چیز در حوزه اخلاق و مسائل اجتماعی فیلم تولید کنند. ما قطعاً در حوزه خط قرمزهای اخلاقی ترجیح می‌دهیم بسته‌تر عمل کنیم و متأسفانه جریانی وجود دارد که اصلاً قرار نیست من و جشنواره فیلم کوتاه بخشی از این جریان باشیم. از فیلمسازانمان دعوت می‌کنم که در موضوعات جدی‌تری فیلم بسازند.

وی افزود: ما به روال سال‌های گذشته بیست نشست داریم که موضوع این نشست‌ها حول محور ژانر است و در حال پیگیری و هماهنگی با مهمانان هستیم. من تنها در حد انتخاب اعضای هیئت انتخاب سلیقه‌ام را در این جشنواره وارد کرده‌ام و هیئت انتخاب قطعاً مستقل عمل خواهند کرد. به شخصه سینما را دوست دارم اما مسائل و اصول اخلاقی‌ام از سینما مهم‌تر است و در این حوزه جدی خواهم بود اما برخی مواقع برخی ممیزی‌ها مربوط به جریان‌هایی است که شکل گرفته و اصلاً رد کردن فیلم شاید به موضوع آن مربوط باشد اما آن برداشتی که می‌شود از این رد شدن درست نیست. به عنوان مثال ما مدتی است فیلم‌های زیادی با موضوع شکار شاهد هستیم، قطعاً‌ هر دبیری حجم بالایی از فیلم‌هایی با موضوع شکار را متقاضی حضور در جشنواره ببیند ترجیح می‌دهد که بهترین‌ها را انتخاب کند و بخشی از این آثار کنار گذاشته می‌شوند و بعد صاحبان همان آثار اعتراض می‌کنند که فیلم ما به دلیل موضوعش حذف شده است.

وی در پایان درباره حضور موفق برخی فیلم‌های کوتاه راه‌نیافته به جشنواره فیلم کوتاه تهران در جشنواره‌های جهانی گفت: موفقیت برخی فیلم‌ها بسیار عجیب استو مشخص است که فیلمساز پیش از اینکه فیلمساز خوبی باشد یک ژورنالیست خوب است و توانسته موضوعی انتخاب کند که مدنظر جشنواره‌ها است. برخی مواقع شنیده می‌شود که یک فیلمساز مدعی است که فیلمش به جشنواره‌ای مثل جشنواره ملبورن رفته اما در جشنواره فیلم کوتاه پذیرفته نشده است. به هر حال هر جشنواره ملاک‌هایی دارد اما اینکه آن جشنواره در ملبورن برگزار شده دلیل نمی‌شود که رویداد معتبرتری از جشنواره فیلم کوتاه تهران باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز