خبرگزاری کار ایران

تبیین گفتمان مقاومت در قلب تهران

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۸۸۸۵

موزه و سراسرنمای فلسطین که بخشی از موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به حساب می‌آید یکی از اماکن مهمی است که به سرگذشت فلسطین می‌پردازد. گزارش پیش رو به جزییات آن و دیگر بخش‌هایش می‌پردازد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی موزه انقلاب اسلامی، مقام معظم رهبری،‌ آیت‌الله خامنه ای (مدظله العالی): «ان شاالله تا ۲۵ سال دیگر، به توفیق الهی و به فضل الهی چیزی به نام رژیم صهیونیستی در منطقه وجود نخواهد داشت.» 

موزه و سراسرنمای مقاومت که بخشی از موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است، بر پایه سناریو روایت مقاومت در برابر نظام سلطه بر مبنای اندیشه‌های انقلاب اسلامی شکل گرفته است. زیر ساخت و مبنای این سناریو گفتمان انقلاب اسلامی است که مقاومت نیز بخشی از آن به شمار می‌رود. در حقیقت موزه مقاومت در امتداد و بر مبنای انقلاب اسلامی و همچنین هشت سال دفاع مقدس، جریان‌های مقاومت در سراسر عالم را روایت می‌کند. 

مجموعه سراسرنمای موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مشتمل بر ۱۲ بخش: جنایات، عراق و عتبات عالیات، شهدا، فلسطین، لبنان، افغانستان، آفریقا، بوسنی و هرزگووین، داعش، سوره، یمن و بحرین طراحی و اجرایی شده است. 

غرفه مقاومت فلسطین درموزه و سراسر نمای مقاومت سپهبد شهید سلیمانی شامل بخش‌های معرفی فلسطین، اشغال فلسطین، دیوار حائل، روند مذاکرات (سازش)، جنایات رژیم صهیونیستی، تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر مقاومت فلسطین، گروه‌های مقاومت فلسطینی، انقلاب سنگ تا موشک و تحقق وعده الهی در مقاومت فلسطین است.

اشغال فلسطین

تا پیش از وقوع انقلاب اسلامی و الهام‌بخشی حرکت رهایی بخش امام خمینی (رحمه الله علیه) از یوغ ستمگران و امپریالیسم غرب و شرق، استکبار و صیونیزم بین‌الملل، طی ۷۰ سال سرزمین مقدس فلسطین را طی سناریوهای مختلف اشغال و مردم بی‌پناه آن را آواره ساخت که شامل مراحل زیر است که این مراحل در دیوار حائلی که رژیم صهیونیستی خود را در آن محصور کرده است، به عنوان نماد اول نمایش داده شده است؛ ۱. اشغال فلسطین در سال ۱۹۴۸ پس از اعلامیه بالفور ۲. تاسیس رژیم غاصب و اشغالگر اسرائیل و اخراج فلسطینیان ۳. وقوع جنگ‌های اعراب و اسرائیل در سال‌های ۱۹۴۸ و ۱۹۵۶ و ۱۹۶۷ و ۱۹۷۳ و آثار و پیامدهای آن.

تبیین گفتمان مقاومت در قلب تهران

روند مذاکرات (سازش) 

از زمان اشغال فلسطین توسط صهیونیست‌های جنایتکار همواره مذاکراتی به نام صلح برای (یا به بهانه) حل و فصل این اختلافات صورت گرفته است، مذاکراتی که تقریبا تمامی آن‌ها تا کنون بی‌نتیجه بوده و تاثیر چندانی در حل و فصل مساله فلسطین نداشته است و عمدتا با هدف سازش ذلت بار فلسطینی‌ها با دشمنان بوده است. از دهه ۷۰ میلادی تلاش‌های موازی برای برقراری سازش توامان میان اعراب- رژیم اسرائیل و فلسطین- رژیم اسرائیل از سوی آمریکا صورت گرفته است که اصلی‌ترین هدف این تلاش‌ها مشروعیت بخشیدن به رژیم اشغالگر اسرائیل بوده است. در خلال این سال‌ها برخی کشورها مانند مصر و اردن با رژیم صهیونیستی قرارداد صلح امضا کردند ولی برخی دیگر حاضر به امضای چنین پیمانی نشدند. مهم‌ترین مذاکرات صورت گرفته در خصوص سازش‌های ننگین می‌توان به کنفرانس مادرید، پیمان اسلو، توافقنامه هبرون، کمپ دیوید، طابا، نقشه راه، ژنو، و شرم الشیخ اشاره کرد که بنا بر اعتراف خود مذاکره کنندگان از قبیل صاحب عریقات و یاسر عرفات حاصلی جز اتلاف زمان و اشغال بیشتر سرزمین‌های فلسطینی به دنبال نداشته است. 

تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر مقاومت فلسطین

انقلاب اسلامی ایران از دو جهت بر انتفاضه فلسطین تاثیر داشته است، یکی ارائه الگوی مبارزه؛ یعنی وارد کردن مردم به میدان نبرد و دیگری تاثیر بر تصمیمات اعراب در منطقه. استقرار نظام جمهوری اسلامی در قدرتمندترین کشور منطقه به نحو محسوسی موازنه را به نفع مسلمانان بر هم زد. اما عمده کردن خطر انقلاب اسلامی ایران از سوی غرب موجب شد تا سازش و مصالحه با دشمن صهیونیستی به مانند گذشته، تنفرانگیز تلقی نشود. لذا کشورهای عرب آمادگی آن را پیدا کردند تا با فدا کردن منافع و حقوق خویش و نادیده گرفتن حقوق از دست رفته مردم فلسطین، رژیم اشغالگر صهیونیستی را به رسمیت بشناسند. 

تبیین گفتمان مقاومت در قلب تهران

گروه‌های مقاومت فلسطینی

مردم فلسطین با الهام گرفتن از انقلاب ایران، متناسب با شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خود به میدان آمدند و مبارزه را از چهارچوب معادلات سیاسی اعراب خارج کردند. تفاوتی که انتفاضه با دیگر جریانات مبارز در فلسطین دارد، مبین آن است که با الهام گرفتن از مبارزات بر حق مسلمان ایران و رهبری حکیمانه آن، این امکان برای فلسطینی‌ها به وجود آمده که دریابند آمریکا و اسرائیل شکست ناپذیر نیستند و امکان رویارویی و تقابل با آن‌ها وجود دارد. از این رو جریان‌های اصلی مبارز در انتفاضه عبارتند از: جهاد اسلامی فلسطین، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، جنبش فتح، حزب التحریر اسلامی و جهاد اسلامی بیت المقدس

انقلاب سنگ تا موشک

۱. انتفاضه سنگ

در ابتدای کا زمانی که انتفاضه فلسطینی‌ها شروع شد، جنبش حماس نیز مانند سایر مردم فلسطین سلاحی جز سنگ در دست نداشت. در سال ۱۹۷۸ م انتفاضه نخستین فلسطینی‌ها شکل گرفت. در آن دوران این کودکان فلسطینی بودند که با سنگ قلاب‌های خود، خودروهای زرهی رژیم صهیونیستی را در مناطق فلسطینی‌نشین آماج حملا خود قرار می‌دادند. 

۲. عملیات پارتیزانی

پاسخ وحشیانه رژیم صهیونیستی به مبارزات مسالمت‌آمیز فلسطینی‌ها در انتفاضه سنگ موجب شد این انتفاضه به سوی سلاح گرم کشیده شود. از این رو جوانان فلسطینی یک بار دیگر با مراجعه به سنت دیرین گروه‌های مبارز فلسطینی سلاح برداشته و به جنگ‌های چریکی و پارتیزانی روی آوردند. این رویکرد انتفاضه فلسطینی‌ها را وارد مرحله جدیدی کرد. همزمان با این تحول بود که گروه حماس میز شاخه نظامی خود یعنی گردان‌های عزالدین قسام را تاسیس کرد. 

۳. عملیات استشهادی

با تشدید تدابیر امنیتی و سرکوب گروه‌های فلسطینی نوع جدید از مبارزه به میدان نبرد آمد که به عملیات استشهادی شهرت یافت و طی ده‌ها عملیات شهادت طلبانه، ترس و رعب و وحشت را در سرزمین‌های اشغالی حاکم ساخت. 

۴. حملات موشکی

گردان‌های عزالدین قسام نخستین گروه فلسطینی به شمار می‌رود که موشک‌های محلی دست ساز ساخت. در نخستین سال از انتفاضه الاقصی بود که گروه حماس اعلام کرد موشک‌هایی به نام القسام ساخته است. برد این موشک‌ها در ابتدا سه کیلومتر بود اما با گذشت زمان و کسب تجارب و دانش روز، در حال حاضر کل سرزمین‌های اشغالی در تیررس موشک‌های گروه‌های ف قرار دارد.

تبیین گفتمان مقاومت در قلب تهران

تحقق وعده الهی در مقاومت فلسطین

تفاسیر متعدد در خصوص آیات ۴.۵و۷ سوره مبارکه اسراء، دو فساد را به عنوان احتمال تفسیری چنین بیان می‌کند که فساد اول مربوط به تشکیل دولت جعلی به نام اسرائیل پس از جنگ جهانی دوم در قلب ممالک اسلامی و فساد دوم مربوط به یهودیان صهیونیست برای اشغال سرزمین‌های اسلامی و بیت المقدس و قدس شریف است که در مقابل این دو فساد، دو انتقام ذکر گردیده است. از طرفی در مقابل رویکرد سازش و تسلیم، گفتمان دیگری الهام گرفته از انقلاب اسلامی به نام گفتمان مقاومت طی ۲۰ سال اخیر، رژیم غاصب صهیونیستی را در تمامی نبردهای نابرابر به زانو درآورده و بنا بر وعده الهی ان شاالله نابودی رژیم جعلی اسرائیل را علیرغم تمامی دسیسه چینی‌ها و خیمه شب بازی‌ها مانند معامله قرن، رقم خواهد زد و همانگونه که در جنگ‌های ۲۲روزه، ۸روزه، ۵۱روزه، و ۳ روزه با پرتاب هزاران موشک و وارد آوردن خسارت‌های فراوان روند مهاجرت معکوس و ترس روزافزون دشمن را فراهم کرده است، و ان شاالله به فضل الهی پیروزی نهایی امت اسلامی و نابودی این غده سرطانی را شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز