خبرگزاری کار ایران

کشف یافته‌های فرهنگی در دستکند روستای خرمرود

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۰۹۶۶

خواناسازی و پاکسازی دستکند روستای خرمرود به کشف یافته‌های فرهنگی نظیر سفالهای ساده و لعابدار دوران اسلامی منجر شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، شهرام رامین (سرپرست هیئت باستان‌شناسی) ۲۵با اشاره خواناسازی و پاکسازی دستکند روستای خرمرود، معماری دستکند را گونه خاصی از معماری خواند که در آن هیچ مصالحی برای تولید فضا استفاده نمی‌شود و تصریح‌کرد: این نوع بنا به دلایل مختلف نظامی، امنیتی، دینی و آئینی در بعضی از مناطق ایران ایجاد شده‌اند که در مناطقی همچون همدان بعد از مطالعات باستان‌شناسی و ساماندهی، بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

این باستان‌شناس با بیان‌اینکه معماری دستکند روستای خرمرود در استان گیلان، شهرستان سیاهکل، بخش دیلمان، دهستان دیلمان، روستای خرمرود، واقع شده افزود: این سازه به طور تقریبی ۳۰۰ متر در دل تپه‌ای با جهت شرقی- غربی و اندازه تقریبی ۱۲۰در۱۰۰ متر در بستر طبیعی خاک از جنس شن و ماسه که با ذرات لای و آهک به سختی به هم جوش خورده‌اند، ایجاد شده است.

او خاطرنشان‌کرد: بخش بیرونی و بالای تپه به صورت سه مصطبه (سکو) صاف شده و روی آن چند بنای کاهگلی متعلق به اهالی روستا قرار دارد.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی گفت: به منظور خواناسازی و پاکسازی دستکند روستای خرمرود گمانه آزمایشی به اندازه ۲در۲ متر در بخش ورودی این سازه به شماره مجوز ۴۰۰۳۶۳۵۱ حفر شد و یافته فرهنگی که از این گمانه بدست آمد شامل سفال‌های ساده و لعابدار دوران اسلامی بود.

او در پایان با اشاره به اینکه ورودی این سازه دستکند به عرض ۱۰۵ و ارتفاع ۲۳۲ سانتی متر در بخش شرقی تپه و با شیب ملایمی از بیرون به فضاهای داخلی مرتبط می‌شودگفت: بخش داخلی سازه دستکند روستای خرمرود شامل راهروها، اتاق‌ها و هواکش‌های تعبیه شده در سقف است و در بررسی سطحی داخل سازه سفال‌های ساده و لعابدار متعلق به دوران اسلامی شناسایی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز