خبرگزاری کار ایران

یک فعال گردشگری مطرح کرد؛

فرصت جذب گردشگران روس جا مانده از سفرهای اروپا سوخت می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۷۹۱۰

این روزها محدودیت‌های پروازی که اروپا و آمریکا برای سفر گردشگران روس اعمال کرده‌اند، می‌تواند تبدیل به فرصتی برای جذب این گردشگران به سمت ایران شود اما این فرصت در سایه‌ غفلت مسئولان سوخت می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با فروکش کردن تب کرونا و کاهش محدودیت‌های سفر تا حدودی شاهد بهبود وضعیت گردشگری هستیم البته این روزها نمی‌توان از تأثیر عملیات نظامی روسیه در اوکراین چشم‌پوشی کرد. بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که این یک خطر بزرگ برای گردشگری بین‌المللی است که می‌تواند بهبود وضعیت نامناسب گردشگری را در دوران پساکرونا به تاخیر بیندازد.

این درگیری می‌تواند علیرغم برداشتن یا کاهش محدودیت‌های سفر توسط بسیاری از مقاصد، روند بهبود را ببخشد چراکه با وجود آنکه بیش از ۱۲ کشور از ۲۴ مارس ۲۰۲۲ تمام محدودیت‌های مربوط به کووید-۱۹ را لغو کرده‌اند اما لغو پروازهای روسیه به اروپا و سایر کشورها سبب ایجاد تغییراتی در حوزه گردشگری بین‌المللی شده است.

نباید فراموش کرد که هر اقدام نظامی خطر بازگشت اعتماد به سفرهای بین‌المللی را مختل می‌کند. بازارهای آمریکا و آسیا می‌توانند به ویژه در مورد سفر به اروپا تحت تأثیر قرار گیرند، زیرا این بازارها از نظر تاریخی ریسک گریزتر هستند.

به عنوان بازارهای مبدا، روسیه و اوکراین مجموعاً ۳ درصد از هزینه‌های جهانی گردشگری بین المللی را تا سال ۲۰۲۰ تشکیل می‌دهند و یک درگیری طولانی مدت می‌تواند منجر به از دست دادن ۱۴ میلیارد دلار درآمدهای گردشگری در سطح جهان در سال ۲۰۲۲ شود.

در سال ۲۰۱۹، هزینه‌های روسیه برای سفر به خارج از کشور به ۳۶ میلیارد دلار و هزینه اوکراین به ۸.۵ میلیارد دلار رسید. در سال ۲۰۲۰، این ارزش‌ها به ترتیب به ۹.۱ میلیارد دلار و ۴.۷ میلیارد دلار کاهش یافت.

روسیه و اوکراین به عنوان مقاصد گردشگری، ۴ درصد از ورود گردشگران بین‌المللی به اروپا را تشکیل می‌دهند اما اکنون به دلیل تحریم‌های هوانوردی غیرنظامی این کشور همزمان با جنگ اوکراین، روس‌ها نمی‌توانند به بسیاری از مقاصد مورد علاقه خود در غرب سفر کنند. بنابراین آن‌ها به جای غرب به سفر به خاورمیانه و آسیا روی آورده‌اند.

بازارهای جدید برای روس‌ها

تجزیه و تحلیل رزرو پروازهای انجام‌شده بین ۲۴ فوریه (آغاز جنگ) و ۲۷ آوریل (آخرین داده یکی از کمپانی‌های تحلیل و بررسی داده‌ها) نشان می‌دهد که پنج مقصد برتر روس‌ها برای سفر بین ماه‌های می‌ و آگوست ۲۰۲۲ به ترتیب سریلانکا، مالدیو، قرقیزستان، ترکیه و امارات بوده است.

در این میان هیچ نامی از ایران نیست. این درحالی است که ماه‌ها از لغو روادید گروهی بین ایران و روسیه می‌گذرد اما به گفته فعالان این بازار هنوز این مهم عملیاتی نشده از این روست که همچنان تعداد اندکی از گردشگران روس که به ایران سفر می‌کنند باید ویزا تهیه کنند و به گفته فعالان گردشگری این مهم حدود ۱۳۰ دلار به نرخ بسته سفر روس‌ها به ایران می‌افزاید.

یعقوب قاسمی (فعال گردشگری و چارتر کننده تور روسیه) در این خصوص گفت: با وجود آنکه سه سال زحمت کشیدیم و زمان گذاشتیم تا بتوانیم لغو روادید گروهی شهروندان ایرانی و روسی را محقق کنیم اما این مهم هنوز عملیاتی نشده و به مرحله اجرا نرسیده. بنابراین همچنان هزینه صدور ویزا و بیمه و… بر سر قیمت بسته‌های سفر ایران سنگینی می‌کند. مسئولان گردشگری ما باید با رایزنی‌های بیشتر با مسئولان روس، اجرای این مهم را تسریع کنند.

این فعال گردشگری خاطرنشان کرد: در بازار سفر همواره اینگونه است که با استفاده از موقعیت‌های پیش آمده می‌توان فرصت‌سازی کرد. متاسفانه در ایران از هیچ فرصتی برای رونق گردشگری استفاده نمی‌کنیم. اکنون که تمام مسیرهای پروازی به جز آسیا و خاورمیانه به روسیه بسته است، بهترین موقعیت برای گسترش گردشگری ایران و روسیه است اما اجماع و همتی برای استفاده از فرصت بدست آمده صورت نگرفته.

او ادامه داد: شاید شرکت‌های خصوص به صورت انفرادی و با استفاده از لینک‌هایی که دارند درصدد برقراری ارتباط بیشتر و جذب گردشگران روس در موقعیت پیش آمده باشند اما عزم ملی برای این امر وجودندارد. ما نیازمند اجماع در این خصوص هستیم. بخش خصوصی به تنهایی نمی‌تواند این راه را پیش ببرد. زمانی شرکت‌های تورآور ایران در بازار روسیه می‌توانند موفق شوند که تمام شرکت‌های روس درصدد فروش بسته‌های سفر به ایران برآیند. این مهم زمانی اتفاق می‌افتد که عزم ملی در این خصوص وجود داشته باشد.

قاسمی یادآور شد: هرچند ارتباط بین دولت‌های ایران و روسیه خوب است اما مردم روسیه آنچنان که باید ایران را نمی‌شناسند و اطلاعاتی درخصوص جاذبه‌های گردشگری ایران ندارند چراکه تبلیغات درستی در این خصوص در روسیه انجام نشده. هیچ بازارسازی مناسبی درخصوص ایران در روسیه انجام نشده و کسی هم به فکر این مهم نیست.

این فعال گردشگری و چارتر کننده تور روسیه در پاسخ به این سئوال که آیا اکنون که شاهد درگیری‌هایی در روسیه و اکراین هستیم، همچنان شهروندان روس به فکر سفر هستند یا خیر گفت: اگر نگاهی به بازار ترکیه و گردشگران روس بیاندازیم متوجه می‌شویم که همچنان گردشگران روس از سفر استقبال می‌کنند. هرچند تعدادشان نسبت به گذشته کمتر شده اما همچنان این بازار رونق دارد.

به گفته قاسمی، باوجود آنکه شرکت‌های گردشگری روس معتقد هستند که باید ایران را در بسته‌های سفر روس‌ها جایگزین کرد اما به دلیل آنکه معرفی درستی از جاذبه‌های ایران در میان روس‌ها صورت نگرفته، مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. ما نیازمند بازارسازی در روسیه هستیم. باید تبلیغاتمان را گسترش دهیم تا بتوانیم از فرصت بوجود آمده برای جذب گردشگران روس بهره جوییم. فکر می‌کنم توسعه بازار گردشگری، در اولویت‌های دولت قرار ندارد از این روست که جدی گرفته نمی‌شود.

او خاطرنشان کرد: گردشگران روس بر خلاف تصوری که نسبت به آن‌ها داریم، جذب فرهنگ و مهمان‌نوازی ایرانی می‌شوند. درعین حال بیشتر آن‌ها درخصوص تمدن و تاریخ ایران اشراف دارند. ضمن آنکه غذاهای ایرانی برایشان بسیار لذیذ است. با این وجود نتوانستیم از این فرصت‌ها برای جذب گردشگران روس استفاده کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز