خبرگزاری کار ایران

باستان‌شناسان نروژی صندل ۱۷۰۰ساله پیدا کردند/ کشف شواهدی از عصر وایکینگ‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۲۳۸۲

کشف یک صندل عصر آهن در یک کوه یخی در نروژ نشان از آن دارد که این کوه در حدود ۱۷۰۰ سال پیش به عنوان یک مسیر سفر مورد استفاده بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یک کوهنورد در اواخر اوت ۲۰۱۹ در منطقه‌ای که به نام «هورس آیس پچ» شناخته می‌شود، یک صندق قدیمی پیدا کرد و بعد از تماس با محققان، هنگامی که باستان‌شناسان برای بازیابی کفش آماده می‌شدند، متوجه شدند که هواشناسی برفی را پیش بینی کرده که می‌توانست این کشف را مدفون کند. اسپن فینستاد (باستان‌شناس مسئول کار میدانی و گزارش از سایت) در این باره گفت: «با توجه به بارش برف ممکن بود سال‌ها طول بکشد تا برف‌ها ذوب شوند. ما باستان‌شناسان یک روز فرصت داشتیم تا برویم و صندلی که گزارش آن داده شده بود را پیدا کنیم.»

زمانی که باستان‌شناسان صندل را پیدا کردند، با استفاده از آزمایش‌های کربن، قدمت آن را حدوداً ۳۰۰ پس از میلاد مسیح تخمین زدند. البته آثار باستانی دیگری مانند منسوجات را در این منطقه پیدا کردند که قدمت هیچ کدام به اندازه صندل نیست. بنابر یافته باستان‌شناسان، صندل و سایر یافته‌ها، مانند کود اسب منجمد که مربوط به عصر وایکینگ‌ها (حدود ۸۰۰ تا ۱۰۶۶ پس از میلاد) است، نشان می‌دهد که این مسیر در میان کوه یخی این منطقه را در نروژ به ساحل متصل می‌کرد. ضمن آنکه در این منطقه ابزارهای سنگی پیدا کردیم که نشان می‌دهد این مسیر مورد استفاده مردمان آن زمان بود و به نوعی مسیر دسترسی این مناطق محسوب می‌شد.

فینستاد معتقد است: افرادی که این مسیرها را طی می‌کردند به احتمال زیاد می‌دانستند که چه کار می‌کنند. ممکن است آن‌ها تکه پارچه یا پوست حیوان را زیر این کفش می‌پوشیدند. بررسی بیشتر صندل بدست آمده، می‌تواند روشن کند که افرادی که بیش از یک هزار سال پیش از کوه استفاده می‌کردند چه شرایطی داشتند. درواقع این مسیر در سال‌های قبل از تاریخ مورد استفاده و تردد مردمان آن دوران بود.

این باستان‌شناس با اشاره به آنکه این کفش بر اساس شاخصه‌های صندل‌های دوره امپراتوری روم ساخته شده بنابراین این احتمال وجود دارد که از آن‌ها الهام گرفته شده باشد و این نشان می‌دهد که مردمان آن زمان نروژ با دنیای خارج و سایر تمدن‌ها ارتباط داشتند. همچنین یافته‌های دیگر از گردنه کوه نشان می‌دهد که شکارچیان در این مکان رفت و آمد داشتند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز