خبرگزاری کار ایران

بزرگداشت شهید آوینی در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۷۰۳۹

آیین بزرگداشت سالگرد شهادت سید شهیدان اهل قلم، سید مرتضی آوینی در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش ایلنا،‌ آیین بزرگداشت سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی، شب گذشته (شنبه) ۲۰ فرودین به همت بنیاد فرهنگی روایت فتح با مشارکت موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد. 

در این مراسم دریادار علی فدوی (جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی)، محمد یاشار نادری (رئیس بنیاد روایت فتح)، خانواده بزرگ روایت فتح و جمعی از فرهیختگان و فعالان جبهه فرهنگی هنر انقلاب اسلامی حضور داشتند. 

رئیس بنیاد روایت فتح در ابتدای این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی به خصوص شهدای روایت فتح گفت: این بنیاد در دوران دفاع مقدس و پس از آن، بیش از ۱۰ شهید تقدیم انقلاب نموده است. 

نادری افزود: خدا را شاکریم که پس از حدود سه سال محرومیت از دیدار شما عزیزان به علت محدویت‌های کرونایی، امروز این فرصت فراهم شد تا با خانواده بزرگ روایت فتح دیدار تازه کنیم. 

وی با اشاره به تفاسیر و دیدگاه‌های گوناگونی که نسبت به شخصیت سید مرتضی آوینی وجود دارد گفت: گروهی معتقدند که شخصیت سید مرتضی به قدری دست نیافتنی است و رسیدن به جایگاه او را برای نسل‌های جوان ما افسانه می‌دانند. در مقابل این تفکر، عده‌ای دیگر شخصیت آقا مرتضی را بسیار دم دستی فرض کرده و معتقدند که رسیدن به جایگاه فکری و روحی او خیلی ساده‌تر از آن چیزی است که دیگران فکر می‌کنند. به نظر می‌رسد که تبعیت از هر دو دیدگاه به نوعی یک انحراف فکری باشد. مرتضی آوینی فرزند زمان خودش بود با معرفت درستی که نسبت به حضرت امام (ره) و انقلاب پیدا کرد توانست تکلیف و جایگاه خودش را نیز در این میان پیدا کند و نتیجه این تشخیص صحیح چیزی نبود جز شهادت که آرزوی دیرینه‌ی همه دلدادگان مکتب امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی است. 

نادری همچنین افزود: امروز چنانچه با معرفت صحیح نسبت به ولی فقیه زمان وجود داشته باشد ما حتما شاهد بروز و ظهور آوینی‌های زیادی در میان نسل جوان خواهیم بود. پس بیاییم و یک بار برای همیشه نکلیفمان را با مکتب آوینی روشن کنیم؛ هم او را دست یافتنی فرض کنیم و هم با اقدامات صحیح و هنرمندانه در جهت شناخت شخصیت و افکار او، بتوانیم مرتضی را به نسل جوان امروز به خوبی معرفی کنیم. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: امروز پیوند میان پیشکسوتان روایت فتح با نسل جوان و استفاده از ظرفیت‌های بالای روحی و فکری این نسل، حتما اتفاقات مبارکی را در عرصه جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی رقم خواهد زد و ان شاءالله بتوانیم با ایجاد این پل میان این دو نسل، راوی فتوحات انقلاب و دفاع مقدس و جبهه مقاومت باشیم. 

در ادامه این مراسم استاد محسن نفر موسیقیدان و پژوهشگر حوزه هنر، ضمن تعریف مفاهیم هنر و عرفان گفت: چگونه می‌توان از راه هنر به خدا رسید؟ این شعار و سوال در قبل از انقلاب اسلامی وجود نداشت و پس از انقلاب بود که اذهان فرهیختگان و هنرمندان متعهد جامعه را به خود مشغول ساخت. 

استاد نفر در ادامه با ارائه تعریفی از هنر و عرفان گفت: عرفان به معنای خلوت نشینی با حضزت حق و هر آن چیزی است که منیت و ارزش‌های دنیای مادی را از یاد انسان ببرد. لیکن هنر، عرصه جلوه‌گری و خود نمایی است. حال در این مقام چگونه می‌توان از میان این همه جلوه‌گری و خود نمایی به خدا رسید؟ لذا هنرمندی که می‌خواهد وصول حق را تجربه کند بایستی اهل کشف و شهود و جذبه و اهل انس و خلوت با حضرت حق باشد. 

وی در پایان افزود: سید مرتضی آوینی توانست به معنای واقعی کلمه از خودش گذر کند و خودش را وقف کسانی کرد که به قول حضرت امام خمینی (ره): یک شبه ره صدساله را پیمودند و نشان داد که هنر، راه رسیدن به حق است. به قول خود مرتضی: «هنر آن است که بمیری پیش از آن که بمیرانندت». 

جاشنین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز با ایراد سخنانی ضمن گرامیداشت ایام ماه مبارک رمضان به تجلیل از مقام شهدا پرداخت و افزود: در پیشگاه الهی یک شهید از چنان مقامی برخوردار است که می‌تواند به یک امت جلوه و نظر کند و این همه پاداش تقدیم جان او در محضر قدس ربوبی است. 

سردار فدوی در ادامه با اشاره به سنت‌ها و قواعد محکم الهی در رابطه با امدادهای غیبی افزود: انقلاب اسلامی ۴۳ سال است که در نبرد با خبائث عالم به رهبری آمریکاست و آن‌ها نه تنها نتوانستند این انقلاب را با شکست مواجه سازند بلکه جلوی رشد آن را هم تاکنون نتوانستند بگیرند چرا که ملت ما به آنچه تکالیف خداوند بوده عمل کرده است و این سنت الهی است که اگر ملتی به تکلیف خود عمل کرد دست هدایت و مدد الهی همواره پشتیبان آن‌ها خواهد بود. 

وی در انت‌ها خاطر نشان کرد: کلام و هنر شهید بزرگوار آوینی در عرصه‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی، نه تنها توانست تجربه این نصرت‌های الهی در دوران دفاع مقدس را به خوبی به ملت ما نشان دهد بلکه پا را از عرصه جغرافیایی ایران فراتر نهاده و این مفاهیم ناب و مقدس را در بین ملت‌ها آزادی خواه و خداجو در سراسر عالم گسترش داده است. و ما امیدواریم که ان شاءالله با پرورش آوینی‌های دیگر در میان نسل جوان بتوانیم در گسترش فرهنگ جهاد و مقاومت و ترویج سنت‌های محکم الهی در حمایت از جبهه حق روز به روز به جلو حرکت کنیم. 

در انتهای این مراسم همچنین ضمن تجلیل از خانواده ارجمند مرحوم جهانگیر خسروشاهی، از خانواده‌های شهدای بنیاد روایت فتح؛ عزیزان شهید طالبی، مرادی نسب، یکه تاز، بوذری، شریعتی، فلاحت پور، اصغرزاده، یزدان پرست، هادی، آوینی و… با اهدای هدایایی تقدیر و قدردانی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز