خبرگزاری کار ایران

مدیرکل هنرهای نمایشی:

اجرای مجدد «خونین‌زار» موکول به بازبینی مجدد شد/ نمایش به همان شکلی که برای بازبین‌ها اجرا رفته باید به صحنه برود/ تماشاخانه نباید سالنش را برای یک نفر مونوپول کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۶۹۱۳

مدیرکل هنرهای نمایشی درباره توقف اجرای نمایش «خونین‌زار» گفت: مخاطبان وقتی با یک محصول فرهنگی برخورد می‌کنند، انتظار دارند که وقتی از آن سالن بیرون می‌آیند و به اثر فکر می‌کنند با مسائلی مواجه نشوند که ذهن‌شان را مغشوش کند و با اصول اخلاقی و دینی و شرعی و موارد دیگر مغایرت داشته باشد. بروز چنین اتفاقاتی منجر به این می‌شود که به گروه نمایشی بگوییم «اجرایت را نگه دار تا کار را یک‌بار دیگر ببینیم؛ مگر قرار نبوده نمایش را به همان شکلی که برای بازبین‌ها اجرا رفته بودی، به صحنه ببری؟»

به گزارش خبرنگار ایلنا، شب گذشته (بیستم فروردین) «نسیم ادبی» بازیگر نمایش «خونین‌زار» از توقیف این اثر نمایشی خبر داد.

او در اینستاگرامش نوشت: «هیچ چیزی نمی‌توانم بگویم. فقط می‌توانم بگویم متاسفم. واقعا متاسفم که نمایشی که مجوز دارد و بارها هم اجرا شده است باز توقیف می‌شود. واقعا دلم گرفته است. واقعا متاسفم. همین...» پس از آن، «حسن مصطفوی» تهیه‌کننده نمایش «خونین‌زار» هم در صفحه اینستاگرامش از حضور در اداره‌کل هنرهای نمایشی در تلاش برای رفع توقیف این نمایش خبر داد.

«کاظم نظری» مدیرکل هنرهای نمایشی درباره این ماجرا به ایلنا گفت: این نمایش توقیف نشده است. این نمایش به ادعای خود کارگردان بیش از صد اجرا رفته است. می‌دانید صد اجرا رفتن یعنی چه؟ یعنی سه ماه یک سالن در اختیار این گروه قرار گرفته، سه ماه نمایش اجرا کرده و سه ماه درآمد کسب کرده‌اند. آیا عدالت است گروهی که در سالنی می‌خواهد اجرا برود به او بگویند سه ماه است نمایش دیگری در حال اجرا بوده و سالن پر است و او مجبور شود به سالن دیگری برود که شاید مخاطب آن‌جا نرود؟

نظری در پاسخ به این سوال که « آیا اداره‌کل هنرهای نمایشی در برنامه اجرایی سالن خصوصی مداخله کرده است؟» گفت: مداخله‌ای صورت نگرفته است چون نمایش «خونین‌زار» این مدت بر اساس رعایت یک‌سری مباحثی در اجرا طبق نظر شورای نظارت اجرا و فروش رفته است؛ اما این‌ها به دلیل اینکه سه ماه پشت سر هم اجرا رفته‌اند حالا این نکات را رعایت نکرده و نسبت به نسخه بازبینی شده برای دریافت مجوز،‌ دچار تغییراتی شده‌اند. در واقع خواسته‌اند کار را به شکل دیگری توسعه و تغییر دهند و موارد و مباحثی را مطرح کنند که شاید خیلی خوشایند مخاطب نباشد.

مدیرکل هنرهای نمایشی ادامه داد: مخاطبان به‌هرحال وقتی با یک محصول فرهنگی برخورد می‌کنند، انتظار دارند که وقتی از آن سالن بیرون می‌آیند و به اثر فکر می‌کنند با مسائلی مواجه نشوند که ذهن‌شان را مغشوش کند و با اصول اخلاقی و دینی و شرعی و موارد دیگر مغایرت داشته باشد. بروز چنین اتفاقاتی منجر به این می‌شود که به گروه نمایشی بگوییم اجرایت را نگهدار تا کار را یک‌بار دیگر ببینیم و مگر قرار نبوده نمایش را به همان شکلی که برای بازبین‌ها اجرا رفته بودی، به صحنه ببری؟

نظری با تاکید بر اینکه «در واقع اجرای نمایش را متوقف و ادامه آن را موکول به بازبینی مجدد کرده‌ایم.» گفت: با این حال، این نمایش سه ماه اجرا رفته و درست است که مخاطب خاص خودش را دارد اما به‌هرحال عدالت فرهنگی هم باید برقرار باشد. مگر چه تعداد سالن داریم؟ ضمن اینکه هنرمند هم نباید در یک کار بماند. باید بر مبنای شرایط فرهنگی و نیازهای جامعه با تغییراتی که در جامعه رخ می‌دهد، خودش را به‌روزتر بکند و مسائلی که مورد نیاز مخاطب است را ارائه دهد. شاید نمایشی در کشوهای دیگر، یک سال اجرا برود. آن‌جا، بستر و زیرساخت سالن و امکانات فراهم است اما این‌جا ظرفیت سالن‌ها محدود است و نباید مونوپول یک نفر بشود و سه ماه در اختیار یک گروه قرار بگیرد.

او در پاسخ به این سوال که نمایش اخیر در سالن خصوصی اجرا رفته، گفت: اصلا سالن خصوصی یا دولتی ندارد. تعداد محدودی سالن در تهران در جواب به تعداد فراوانی مراجعه‌کننده برای اجرا داریم که باید پاسخگوی درخواست‌شان باشیم.

مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به این سوال که «آیا مداخله دولت در امور اداره سالن‌های خصوصی برای ایجاد عدالت فرهنگی، اتفاق شایسته‌ای است؟» گفت: ما دخالت نمی‌کنیم. اما مدیر سالن هم باید به این نکته توجه کند و صرفا بازار فروش را مدنظر قرار ندهد که چون یک کار زیاد دارد فروش می‌رود آن را همین‌طور ادامه دهم که منجر به این شود که بازیگر بعد از مدتی به این فکر کند که بتواند برای جذب مخاطب جدیدتر و ایجاد تنوع در شیوه اجرا و دیالوگ‌ها، کار را دچار تغییراتی کند و دیگر همانی نباشد که در گذشته روی صحنه رفته است.

نظری در پایان تصریح کرد: البته این اشکال از زیرساخت‌های کشور است که سالن کم داریم و بیشتر سالن‌ها خصوصی هستند و خیلی از هنرمندان یا شرایط اجرا در این تماشاخانه‌ها را به دلایل مالی ندارند یا برخی‌هایشان به خاطر پر بودن سالن‌ها مجبورند در جاهای دیگری اجرا بروند که مخاطب ندارد و اثرشان فروش نمی‌رود و مسائلی برایشان پیش می‌آید که گرفتارشان می‌کند.

یادآور می‌شود، «خونین‌زار»، مونولوگی به نویسندگی و کارگردانی سهراب حسینی با بازی نسیم ادبی است که ساعت ۲۳ در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رفت اما با دستور اداره‌کل هنرهای نمایشی اجرای آن تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز