خبرگزاری کار ایران

مؤلفه‌های سبک زندگی اسلامی-ایرانی؛ معطوف به تبیین و تحلیل تدبیر شماره ۵ سند الگو

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۹۴۵۸

«غلام‌علی افروز» رئیس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت می‌گوید: یکی از اهداف متعالی الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت، تبیین و نهادینه‌سازی سبک زندگی بر اساس ارزش‌های اسلامی-ایرانی است. سبکی از زندگی که در دهه‌های اخیر با هجوم فرهنگ غربی، کمی مهجور شده و نیازمند احیا و ترویج است. از این رو، تدبیر ۵ این سند به صراحت، به این هدف پرداخته است.

به گزارش ایلنا، «غلام‌علی افروز» رئیس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت و استاد ممتاز دانشگاه تهران در یادداشتی به بررسی مؤلفه‌های سبک زندگی اسلامی-ایرانی؛ معطوف به تبیین و تحلیل تدبیر شماره ۵ سند الگو پرداخته است.

مشروح این یادداشت را در ادامه می‌خوانید:

یکی از اهداف متعالی الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت، تبیین و نهادینه‌سازی سبک زندگی بر اساس ارزش‌های اسلامی-ایرانی است. سبکی از زندگی که در دهه‌های اخیر با هجوم فرهنگ غربی، کمی مهجور شده و نیازمند احیا و ترویج است. از این رو، تدبیر 5 این سند به صراحت، به این هدف پرداخته است: «تبیین و نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی-ایرانی و استوارسازی بنیان خانواده با آسان‌سازی ازدواج پایدار و فرزندآوری و تأمین مسکن و اشتغال برای زوج‌های جوان». نظر به اهمیت و ضرورت موضوع فوق، یادداشت زیر به تبیین جوانب گوناگون آن می‌پردازد.

به طور کلی، سبک زندگی انسان، برایندی از یادگیری، انتخاب و تکوین باورها و نگرش‌ها و بستر پدیدآیی منش و شاکله شخصیت و بالطبع، هویت فردی و اجتماعی است.

بدون تردید، سبک زندگی انسان همواره می‌تواند در گستره حیات، در شرایط و موقعیت‌های مختلف، انعطاف‌پذیر و تغییرپذیر باشد. به سخن دیگر، همه ما می‌توانیم در هر سنی، سبک زندگی مطلوب و معقولی را تجربه نماییم؛ اما در این مهم، عادت‌زدگی نباید مانع رشد و تحول و انتخاب سبک زندگی معقول و دل‌آرام باشد. به سخن دیگر ، باید «عادت کنیم که عادت نکنیم». نماز و نیایش ما هم نباید حسب عادت باشد؛ چراکه عادت‌های خوب هم خوب نیستند! در حقیقت، تربیت و تحول وجود انسان، زمانی معنا می‌یابد که عادتی شکسته می‌شود! عادت‌ها، عموماً اندیشه و رفتار ما را در حصاری روانی، محبوس و فرصت رشد و تعالی را محدود می‌کنند. بر اساس همین است که رشد و شکوفایی وجود انسان، همیشه در بستری تحولی و سیری مستمر به سوی کمال میسور می‌گردد و در این گذر، ایستایی معنا ندارد!

سبک زندگی اسلامی-ایرانی، به معنای دقیق آن، متضمن مؤلفه‌های مطلوب و معقول و آموزه‌های استوار و جهان‌شمول است. برخی از مؤلفه‌های سبک زندگی اسلامی-ایرانی بسیار مهم است که در این مقال به اختصار به چند بعد از ابعاد جامع آن اشاره می‌شود.

سبک زندگی اسلامی-ایرانی، خانواده‌محور است. پیامبر اعظم، حضرت محمد -صلی الله علیه و آله- فرمودند: «خانواده، محبوب‌ترین بنای هستی است». خانواده، باغ پرطراوت همسران دل‌آرام و محبوب است؛ و با ازدواج به‌هنگامِ هر زوج آرامش‌آفرین، خانواده محبوب بنا می‌شود.

سبک زندگی اسلامی-ایرانی، اخلاق‌محور و معنویت‌محور است؛ و رسول خدا، محمد مصطفی -صلی الله علیه و آله-  فرمودند: «إنی بعثت لأتمم مکارم الأخلاق» یعنی من برای حاکمیت اخلاق و معنویت در جوامع بشری برگزیده شدم. در این نگاه، انتظار آن است که همه انسان‌ها در گستره جهان به‌ویژه مسلمانان و علی‌الخصوص مسلمانان ایرانی، همیشه در حیات فردی و خانوادگی و روابط اجتماعی به والاترین صفات اخلاقی و معنوی متصف گردند.

سبک زندگی اسلامی-ایرانی بر پایه منطق و عقلانیت استوار است. پیامبر خدا -صلی الله علیه و آله- فرمودند: «العقل هو الدین و الدین هو العقل» یعنی دیانت و عقلانیت همسو و همسنگ هستند. این بدان معنا است که همه آموزه‌ها و ارزش‌های دینی بر فطرت، معنویت، منطق و عقلانیت استوار است؛ یعنی همه آنچه آفت رشد زیستی، شناختی، روانی، اخلاقی و اجتماعی انسان است حرام، و مقید بودن به همه عوامل رشد و تحول مطلوب وجود، ضروری و واجب است.

سبک زندگی اسلامی-ایرانی، متضمن حفظ سلامت زیستی و روانی و اجتماعی و رشد اخلاقی و معنوی است.

صاحبان سبک زندگی اسلامی-ایرانی، دو ساعت قبل از نیمه‌شب می‌خوابند و در طلیعه فجر، وجودشان مملو از نشاط معنوی و احساس نیایش است.

سبک زندگی اسلامی-ایرانی، حال‌محور، آرامش‌آفرین و امیدبخش است. آرامش، لحظه‌های امروز است؛ آرامش، مقصد نیست، مسیر است. دیروز، تاریخ است. باید از تاریخ، تجربه آموخت و گذشت. فردا، راز ناگشوده است. باید به فرداهای نامعلوم دل نبست. باید به فردای بهتر، امیدوار بود و قدر همه لحظه‌های امروز را مغتنم دانست. اگر در دیروز بمانیم فرسوده می‌شویم و اگر به فرداهای نامعلوم دل ببندیم پریشان می‌شویم. صاحبان سبک زندگی اسلامی-ایرانی دل‌آرام، به نیکی، قدر لحظه‌های امروز را می‌دانند.

سبک زندگی اسلامی-ایرانی بر پایه ساده‌زیستی و تجمل‌گریزی است. تجمل‌گرایی و مدزدگی، آفت سلامت روان و مانع رشد اخلاقی و معنوی است.

سبک زندگی اسلامی-ایرانی، با مثبت‌اندیشی، صلح‌آفرینی، بخشایشگری، خیرآفرینی، آرامش‌آفرینی در خانواده و اجتماع و تلاشمداری و توکل به خالق حکیم و قدیر همراه است.

سبک زندگی اسلامی-ایرانی با دانش‌افزایی مدام و نشر علم نافع، عجین است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز