خبرگزاری کار ایران

صادق آهنگران در خاطره روایت حبیب در مشهد بیان کرد؛

حاج قاسم از سیم‌خاردار نفس‌اش عبور کرده بود

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۶۱۸۳

​ویژه‌برنامه شب خاطره «روایت حبیب» در مشهد با خاطره‌گویی حاج صادق آهنگران و رزمندگان تیپ فاطمیون از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شعر خوانی محمدکاظم کاظمی و احمد بابایی از شاعران آیینی کشور با موضوع این شهید والامقام برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، نهمین شب خاطره «روایت حبیب» شب گذشته ۷ دی‌ماه در سالن همایش‌های بین المللی صبا مشهد کار خود را با اجرای سرود «سردار دلها؛ اسطوره ایران زمین» آغاز کرد. این سرود تولید شده در موسسه آفرینش‌های آستان قدس با شعری از مریم زارعی، آهنگسازی یحیی موسوی و تنظیم مهدی کیان منش است. 

 اجرای گروه نمایشی «کبوترانه» و نقالی مرشد میرزاعلی

گروه نمایشی «کبوترانه» با هنرنمایی علی‌محمد و فاطمه رادمنش از همراهان همیشگی کاروان هنری «روایت حبیب» در ادامه این برنامه بار دیگر با اجرای خود یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس را زنده کردند. این نمایش به شهدای غواص لشکر ۴۱ ثارلله که با فرماندهی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در عملیات کربلای۴ حضور یافتند و خط‌شکن آن عملیات بودند می‌پردازد. گروه نمایش «کبوترانه» این نمایش را در قالب گفت‌وگوی یک مادر شهید با یکی از ۵ فرزند شهیدش به بینندگان ارائه کردند. این گروه نمایشی با تولید چند نمایش با محوریت شهید حاج قاسم سلیمانی تا کنون بیش از ۱۵ اجرا در ایستگاه‌های کاروان هنری «روایت حبیب» داشته است. 

مرشد محسن میرزاعلی هم بار دیگر با اجرای نقالی و پرده خوانی خود به روایتی از حاج قاسم سلیمانی پرداخت و یاد شهدای دفاع مقدس و مدافعین حرم را زنده کرد. 

روایت بلبل فاطمی از شهید حاج قاسم سلیمانی

غلامعلی فصیحی از رزمندگان تیپ فاطمیون و معروف به بلبل فاطمی در این مراسم نخستین راوی شب خاطره روایت حبیب در مشهد بود. فصیحی با تاکید بر حضور به موقع شهید سلیمانی در وضعیت‌های حیاتی جبهه مقاومت در سوریه گفت: هیچگاه و هیچ یک از نیروهای رزمنده جبهه مقاومت را تنها نمی‌گذاشت و با حضور خود هم دلگرمی به ما می‌داد و هم دلهره و ترس را به جان نیروهای دشمن می‌انداخت. 

وی افزود: اوایل اعزام نیروهای جبهه مقاومت با هواپیماهای مسافربری انجام می‌شد اما بعدها به دلایل مسائل امنیتی با هواپیماهای باربری اعزام انجام می‌شد. 

فصیحی ادامه داد: هواپیماهای باربری بدون صندلی و تکیه گاه است در نتیجه جمعیت بسیاری کف آن نشسته تا سوریه باید سپری می‌کردیم. یکی از نیروهای تیپ فاطمیون در یکی از این اعزام‌ها ناگهان تشنج کرد و حالش خیلی بد شد. ما که در تلاش برای بهبود حال او بودیم ناگهان متوجه حضور حاج قاسم بر بالین این رزمنده شدیم. هیچکس نمیدانست حاج قاسم میان ما حضور دارد. همه نیروها هنگامی که فهمیدند فرمانده سپاه قدس هم با همین هواپیما به سوریه اعزام می‌شود بسیار دلگرم شدند و قوت گرفتند. 

شعرخوانی احمد بابایی شاعر آیینی کشور

احمد بابایی شاعر آیینی کشور نیز خود را به جمع کاروان روایت حبیب در مشهد رساند و اشعار خود با موضوع سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و متناسب با ایام عزاداری فاطمیه تقدیم کرد.

 فاطمیون با شهادت حاج قاسم حس یتیمی کردند

ابوطاها رزمنده جانباز و از دلاورمردان فاطمیون در این شب خاطره از چگونگی اولین دیدار خود را حاج قاسم سلیمانی گفت: پس از عملیاتی در سوریه بسیار خسته شده بودیم و چند روز بیخوابی کشیده بودیم. من هم پس از این عملیات در حال رسیدگی به کارهای مربوطه به خود بودم که یکی دست روی شونه‌ام گذاشت و گفت کمی استراحت کن، من هم بی‌توجه به این که چه کسی هست همچنان به کار خود ادامه دادم. 

وی افزود: با اصرار این شخص مبنی بر استراحت برگشتم و دیدم شخصی با لباس کرم رنگ و چشمانی سرخ ناشی از بیخوابی‌های بسیار و خاک‌آلودی هوا ناشی از انفجارها است. به او که هنوز نشناخته بودمش گفتم حاجی شما که از من خسته‌تر هستی خودت برو استراحت کن. 

ابوطاها ادامه داد: ناگهان دیدم چند نفر از نیروهای تیپ به سوی ایشان دویدند و او را در آغوش گرفتند و حسابی دور و برش شلوغ شد. از یکی پرسیدم چه خبر است، گفتند مگر نمی‌دانی حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس است. ناگهان به خود آمدم و به سویش دویدم و در آغوش کشیدمش. 

وی در ادامه گفت: بچه‌های فاطمیون دوبار یتیم شدند، یکی هنگام شهادت ابوحامد بود. شهید توسلی، معروف به ابوحامد، فرمانده شجاع و حماسه آفرین تیپ فاطمیون، متشکل از نیروهای افغانساتی مدافع حرم حضرت زینب (س) بود. ایشان در ابتدای دهه فاطمیه اول در منطقه «درعا» در سوریه به دست تروریست‌های جبهه النصره به شهادت رسید. او به عنوان یکی از قابل اعتمادترین فرماندهان میدانی نبرد سوریه و مورد وثوق سردار سلیمانی شناخته می‌شد. ایشان در دوران هشت سال دفاع مقدس نیز در جبهه دفاع از انقلاب اسلامی حضور داشت. وی در نبرد با داعش وظیفه سازماندهی نیروهای افغان را بر عهده داشت. 

ابوطاها افزود: هنگام شهادت ابوحامد نیروهای تیپ فاطمیون گویا یتیم شده‌اند و بسیار غمگین شدند اما دلگرم به حاج قاسم سلیمانی بودند. 

وی ادامه داد: اما شهادت حاج قاسم بار دیگر نیروهای فاطمیون را یتیم کرد. شهادت حاج قاسم سلیمانی بسیار سنگین و طاقت فرسا بود. 

شعر خوانی محمد کاظم کاظمی شاعر آیینی افغانستانی

در ادامه این ویژه‌برنامه از کاروان هنری «روایت حبیب» در مشهد مقدس محمد کاظم کاظمی شاعر آیینی افغانستانی شعری را با موضوع شهید حاج قاسم سلیمانی تقدیم کرد.

حاج قاسم از سیم‌خاردار نفس خود عبور کرده بود

حاج صادق آهنگران از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و از مداحان اهل بیت که همگان او را با نوای زیبایش در دوران جنگ به یاد می‌آورند نیز با حضور در این برنامه به روایت چند خاطره از سردار دل‌ها پرداخت و گفت: حاج قاسم سلیمانی خلاصه‌ای از کل هشت سال دفاع مقدس است. 

آهنگران در ادامه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد عبور از سیم خاردار نفس برای رسیدن به مقام والای شهادت گفت: حاج قاسم در حرم حضرت رقیه از من خواست روضه بخوانم، شهید پورجعفری هم بودند، فقط ما سه نفر در جوار ضریح حضرت بودیم. یادم می‌آید ماه رمضان و نزدیک سحر بود. روضه باز نخواندم اما حاج قاسم از لحظه اول روضه شروع به گریه کرد. روضه ۴۵دقیقه طول کشید و حاج قاسم تمام مدت به پهنای صورت اشک می‌ریخت. 

وی افزود: گریه‌های حاج قاسم بخاطر سوز صدای من و یا سبک روضه‌خوانی نبود بلکه ارادت ایشان به اهل بیت و عبورش از سیم خاردار نفس‌اش چنین او را گریان کرده بود. 

آهنگران در ادامه قطعه «حاج قاسم سلام» با شعری از میلاد عرفانپور را اجرا کرد. 

رونمایی از قطعه موسیقی «سرباز وطن» 

قطعه موسیقی «سرباز وطن» تولیدی از حوزه هنری استان خراسان رضوی با خوانندگی کاظم خموش، آهنگسازی نوید بهبودی و ترانه سرایی حسن سرداری در ادامه این شب خاطره روایت حبیب برای اولین بار رونمایی و پخش شد. 

رونمایی از کتاب «سلیمانی‌ها» 

ویژه‌برنامه شب خاطره «روایت حبیب» به رسم شب‌های خاطره ماهانه حوزه هنری در هر برنامه خود یک معرفی و یا رونمایی کتاب نیز داشته و خواهد داشت. در این شب خاطره نیز کتاب «سلیمانی‌ها» از انتشارات راهیار رونمایی و معرفی شد. این کتاب، خاطرات و روایت‌های مردمی درباره شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را در سه فصل «قهرمان خانه ما؛ اثر شهادت در فضای تربیتی و قهرمان‌سازی در خانواده»، «ملت قهرمان؛ اثر شهادت بر تصمیمات و اقدامات مردم جامعه ایران» و «سردار امت؛ اثر شهادت بر مردم دیگر کشورها و بارتاب آن در فضای بین الملل» روایت کرده است. مجموعه نویسندگان این کتاب را فریده الیاسی‌فرد، سمیرا چوبداری، مرضیه ذاکری و لطیفه نجاتی تشکیل می‌دهند. 

گفتنی است، کاروان هنری «روایت حبیب» در دومین سالگرد شهادت سردار دل‌ها، شهید حاج قاسم سلیمانی، در ۱۰ استان کشور به اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری می‌پردازد. این رویداد فرهنگی و هنری که به همت بنیاد حفظ و نشر آثار شهید سپهبد قاسم سلیمانی (مکتب حاج قاسم) و با همکاری حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار می‌شود، از ۱۱ آذرماه ۱۴۰۰ به مدت یک ماه در ۱۰ استان مختلف اجرا خواهد شد. طی این رویداد فرهنگی، برنامه‌های متنوعی چون شب خاطره، شعرخوانی، سرود و موسیقی، نمایش فیلم و انیمیشن، اجرای تئاتر، نقالی و پرده‌خوانی، حماسه‌خوانی، رونمایی کتاب و برپایی نمایشگاه عکس و آثار تجسمی برگزار خواهد شد. 

کرمان، اصفهان، زنجان، کردستان، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی، استان‌های میزبان «کاروان هنری روایت حبیب» خواهند بود و اختتامیه این برنامه در تهران برگزار می‌شود. 

«کاروان هنری روایت حبیب» که تاکنون حضور در استان‌های کرمان، اصفهان، زنجان، سنندج، خوزستان، بوشهر، بندرعباس، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی را تجربه کرده است، در ادامه سفرهای خود به استان تهران خواهد رفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز