خبرگزاری کار ایران

بازیگران نمایش «ماشین‌نشین‌ها»:

تئاتر، روابط انسانی را بهبود می‌بخشد

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۹۴۳۷

بازیگران نمایش «ماشین‌نشین‌ها» به نویسندگی و کارگردانی علی خودسیانی، این اثر را ادای دین و ستایشی در مورد زنانی می‌دانند که در جامعه نادیده گرفته شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نمایش «ماشین‌نشین‌ها» روایتی از علی خودسیانی ا‌ست که این‌روزها، پس از ۲۸‌سال به صحنه بازگشته. در خلاصه‌ داستان آن آمده: «زنی پس از دو سال و شش‌ماه بارداری، در نیمه‌شبی با همسرش مواجه می‌شود.» این اثر با بازی «الهه خوش‌قامت» و «امیررضا اکبری» و به‌ تهیه‌کنندگی آموزشگاه هنری «هامون»، از ۱۴ آذر ۱۴۰۰، همه‌روزه به‌جز شنبه‌ها از ساعت ۱۹ در سالن شماره ۱ خانه نمایش «مهرگان» به‌نشانی خیابان انقلاب، خیابان خارک، بن‌بست اول، پلاک ۵، به‌مدت ۵۰‌دقیقه اجرا می‌شود.

الهه خوش‌قامت: زنانی که شرافتمندی و وفاداری را به بهترین شکل نشان می‌دهند

الهه خوش‌قامت، بازیگر نقش «اقدس» در نمایش «ماشین‌نشین‌ها» در گفتگو با ایلنا، با اشاره به اینکه ۲۵ سال دارد و «اقدس» این نمایشنامه، ۲۶/۲۷ ساله است، یادآور شد: اختلافات بسیار زیادی از نظر اجتماعی، اخلاقی و رفتاری بین من و اقدس وجود دارد و همین امر، مرا برای بازی در این اثر نمایشی دچار چالش می‌کند.

او با اشاره به این نکته که نمایش «ماشین‌نشین‌ها» روایت زندگی زنی است که دو سال و شش ماه منتظر آمدن همسرش در خرابه‌ای می‌ماند، ادامه داد: این زن، در این مدت برای دفاع از شرافت خود، پارچه‌های لباس کودکی را زیر لباسش پنهان می‌کند تا مردان با دیدن او، تصور کنند که باردار است و همسری دارد تا به او نزدیک نشوند.

این بازیگر تئاتر اقدس را نماد زنان شرافتمند و وفاداری برشمرد که زنانگی را به بهترین شکل ممکن نشان می‌دهند و بر همین اساس، اضافه کرد: «ماشین‌نشین‌ها» روایتی دارد که هرگز دور از ذهن نیست و مخاطب به راحتی و سادگی می تواند با آن ارتباطی درست و دقیق برقرار کند.

خوش‌قامت در ادامه، با معرفی شخصیت «صفدر» در این اثر نمایشی، با اشاره به اینکه او شخصی است که در عین مهربانی، دست بزن دارد، اضافه کرد: این فرد پس از یک تصادف، از صحنۀ حادثه فرار می‌کند و همین امر می‌تواند بی ثباتی شخصیت این فرد را نشان دهد.

تئاتر، روابط انسانی را بهبود می‌بخشد

بازیگر نقش «اقدس»، با ابراز خرسندی از اینکه در این اثر، حسی وصف ناشدنی داشته است، و در تئاتر می‌توان در نقش‌های مختلف زندگی کرد و او، این زندگی کردن در نقش‌های مختلف را بسیار دوست دارد، ادامه داد: انسان واقعاً در این حس گم می‌شود؛ جای دیگری زندگی کردن، حس نابی است و من، نقش «اقدس» را به این خاطر دوست داشتم که او، نماد زنانی است که در جامعه مورد کم لطفی قرار می‌گیرند و هیچ کمکی به آن‌ها نمی‌شود و به همین جهت، این موضوع را به عنوان دینی به گردن خویش می‌پنداشتم تا بتوانم با ایفای آن، به این زنان، ادای دین کنم.

خوش‌قامت ضمن ابرا تأسف از این امر که امروز تئاتر بسیار مهجور واقع شده است و هنرمندان و همچنین مخاطبان هنرهای نمایشی، به سینما روی می‌آورند، تصریح کرد: امروز حضور پیشکسوتان در کنار جوانان تئاتر، یک نعمت است و می‌تواند به گشایش درهای جدید به روی تازه‌کاران این عرصه کمک کند. نباید فراموش کرد که حضور پیشکسوتان، در کنار عامۀ مخاطبان در سالن‌های تئاتر، موجب انرژی مضاعف بازیگر می‌شود.

این بازیگر تئاتر، با تاکید بر اینکه وقتی تعداد تماشاگران یک اثر نمایشی در سالن نمایش زیاد باشد، بازیگران تئاتر انرژی موجود در تماشاچیان را دریافت می‌کنند و از همین انرژی به تماشاچیان انرژی پس می‌دهند، خاطرنشان کرد: زمانی که تماشاگری در سالن‌های تئاتر وجود نداشته باشد، اهالی تئاتر نیز ناامید می‌شوند و انگیزه‌های خود را برای ادامۀ این مسیر از دست خواهند داد.

خوش‌قامت، با بیان این نکته که رشتۀ تحصیلی او زاویۀ زیادی با هنر داشته است و همین امر موجب شده بود تا پیش از حضور در تئاتر، نتواند خود را در قالب یک تماشاگر حرفه‌ای تئاتر ببیند، یادآور شد: من در دانشگاه ریاضی فیزیک خواندم و پیش از این نیز، همواره مشغول درس خواندن بوده و هرگز شناخت و درک عمیقی از هنر نداشتم. اما مطالعاتم در حوزۀ هنر و تئاتر، پس از ورودم به این عرصه آغاز شد و زمانی که برای حضور در این رشته مصمم‌تر شدم، این مطالعات نیز شکل جدی‌تری به خود گرفته است. برای همین جای دارد به تمامی هم سن و سالانم که تصمیم دارند در این عرصه حضور داشته باشند، بگویم که همواره تلاش کنند و امید خود را برای رسیدن به موفقیت از دست ندهند و به آن چه که در درون‌شان دارند، ایمان داشته باشند.

او در پایان با بیان اینکه شناخت جامعه و چگونگی برخورد با آنها در مدیوم‌های مختلف به شکل‌های متفاوتی انجام می‌شود، ادامه داد: تئاتر یکی از مهم‌ترین مدیوم‌هایی است که می‌تواند با ارائۀ موضوعات اجتماعی و خانوادگی، روابط انسانی را بهبود ببخشد.

امیررضا اکبری: یک بازیگر خوب باید صبور باشد

امیررضا اکبری، بازیگر نقش «صفدر» نمایش «ماشین‌نشین‌ها» هم به ایلنا گفت: من ۲۴ ساله‌ام و «صفدر» قصۀ «ماشین‌نشین‌ها» تقریباً ۳۲ ساله؛ فکر می‌کردم چه باید بکنم تا بتوانم به جبران این اختلاف سن برسم و تلاش کردم تا با تغییر در چهره و با دیدن فیلم‌هایی که به حوزۀ کاری رانندگان تریلی مربوط است، به این نقش برسم. زندگی «صفدر» با زندگی واقعی من تفاوت‌های بسیاری داشته است و برای همین بیشترین رغبتم برای حضور در این اثر، این بود که دوست داشتم وارد نوعی از زندگی بشوم که خودم هرگز آن را تجربه نکرده‌ام.

او با اشاره به اختلافات موجود میان او و نقش «صفدر» با اشاره به این نکته که این شخصیت برعکس شخصیت واقعی او که درون‌گراست، شخصیتی برون‌گرا و پرخاشگر است، اضافه کرد: «اقدس» شخصیتی است که سختی‌های بسیاری کشیده و زنی سرپرست خانوار است که تلاش می‌کند تا به هر نحوی که شده، بچه‌هایش را با شرافت بزرگ کند. خیلی‌ها می‌خواهند از او سوءاستفاده کنند، اما «اقدس» به تنهایی در مقابل این افراد می‌ایستد و مقاومت می‌کند.

تئاتر، روابط انسانی را بهبود می‌بخشد

بازیگر نقش «صفدر» در نمایش «ماشین‌نشین‌ها» ضمن تأکید بر این امر که استرس موجود در این نمایش، باعث نشد تا جلوی لذتی که برای از حضور در یک اثر نمایشی ایجاد می‌شود، گرفته شود، خاطرنشان کرد: تمام تلاش خود را به کار گرفتم تا نهایت لذتی که می‌توانم در تمرین‌ها ببرم تا زمانی که این اثر نمایشی به اجرا رسید، بتوانم آن را به تماشاگرم انتقال بدهم.

اکبری با اشاره به اینکه انتخاب بازیگر در این اثر به درستی انجام شده است، تأکید کرد: به نظرم انتخاب الهه خوش‌قامت برای این نقش، بهترین انتخاب بود و باید بگویم خودم از این کار بسیار راضی هستم و امیدوارم هر مخاطبی که به دیدن این نمایش می‌نشیند، با رضایت بتواند سالن را ترک کند.

بازیگر نقش «صفدر» با اشاره به این که شاید چهرۀ یک فرد بتواند برای ورود به عرصۀ نمایش تأثیرگذار باشد، اما در ماندگاری وی در هنر تأثیری نخواهد گذاشت و این استعداد است که آرام آرام و به مرور زمان خود را نشان می‌دهد، اضافه کرد: متأسفانه اوضاع تئاتر امروز بسیار بد است و از بعد از کرونا نیز بدتر شده است به همین خاطر امید داریم که این همه‌گیری هر چه زودتر پایان یابد تا وضع تئاتر به حالت سابق خویش بازگردد.

اکبری که پیش از ورودش به این حرفه نمایش‌های بسیاری را به تماشا نشسته و مطالعاتی را نیز در این زمینه داشته است، اظهار داشت: در تلاشم برای فراگیری هنرهای نمایشی، روی دیدن فیلم تمرکز داشته باشم تا بتوانم بازیگران، متون نمایشی و سبک‌های هنر نمایش را بشناسم. معتقدم یک بازیگر باید صبور باشد و تلاش کند تا انرژی‌های منفی را از خود دور کند؛ بازیگر باید به آن چه باور دارد عمل کند تا به آن نتیجه‌ای که می‌خواهد برسد. اما برای رسیدن به موفقیت، نباید عجله کرد بلکه آرام و پیوسته و با تلاش مداوم می‌توان به هدف رسید.

عکس: حانیه همتی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز