خبرگزاری کار ایران

در اختتامیه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند مطرح شد؛

مستندها قرار است مسأله‌ها را حل و پرونده‌ها را ببندند

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۳۳۸۷

آیین اختتامیه پنجمین دوره جشنواره تلویزیونی مستند در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

گزارش خبرنگار ایلنا، آیین اختتامیه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند، عصر دوشنبه (هشتم آذرماه) با حضور حمید شاه‌آبادی (معاون سیما)، محسن یزدی (دبیر جشنواره) و پیمان جبلی (رئیس صدا و سیما) در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد. 

محسن یزدی با بیان اینکه وضعیت جشنواره نسبت به ادوار گذشته بهبود یافته، تصریح کرد: تعدادی فیلم در هر جشنواره‌ای شرکت می‌کنند، وضعیت امسال نسبت به سال گذشته بهتر بود تلویزیون نسبت به مراکز تولید و پخش مستند، پیشاز است. با قریب به اتفاق مستندسازان درجه یک کشور همکار می‌کنیم و نسبت به این موضوع خرسند هستیم. 

مدیر شبکه مستند با اشاره به اینکه بارها این موضوع بیان شده که تلویزیون خانه مستندسازان است، توضیح داد: برگزاری جشنواره حاکی از این ادعا است، اگر در مستند پیشرفت کنیم، به موفقیت رسیده‌ایم. دیده شدن مستندها در جشنواره لطفی دیگر دارد. اگر تعامل بیشتری میان مستندسازان و تلویزیون برقرار شود، شان آن‌ها تفزتیش خواهد یافت. 

مستند از پرنفوذترین قالب‌ها است

حمید شاه‌آبادی در این مراسم اظهار کرد: از تمامی برگزارکنندگان این جشنواره تشکر می‌کنم. مستند از بهترین و پرنفوذترین قالب‌ها است. در طول چند سال گذشته، تلویزیون حامی مستندها بوده است و قوی‌ترین پایگاه برای نشر و پخش آثار محسوب می‌شود. از فضای تلویزیون باید برای بهبود وضعیت مستند استفاده کرد. 

معاون سیما تصریح کرد: خواهان این هستیم تا با نگاه بومی و برخورداری از پایگاه وطنی و خاستگاه دینی، آثاری در طراز جهانی بسازیم. در حال حاضر، به این جایگاه دست یافته‌ایم. 

تلاش مستندسازان برای سوژه‌یابی بسیار اهمیت دارد. میزان تولیدات مستند ایران زیاد است. آنچه نقطه تمایز است، همین سوژه‌یابی، تحقیق و پژوهش است. هر مستندی که در جان مخاطب نشسته است از این پژوهشگری برخوردار است. 

وی ادامه داد: مستندها قرار است مسأله‌های ما را حل کند. ما در برنامه‌سازی آنتن ناخودآگاه به سمت موضوع محوری گام برداشته‌ایم. مستند، نزدیکترین گزینه برای این موقعیت است تا حرکت خود را با مسأله آغاز کنیم. مستندها باید بتوانند مسائل را باز کنند و پرونده آن را ببندد. 

سخن گفتن از مستند سخت است

پیمان جبلی (رئیس سازمان صدا و سیما) در این مراسم گفت: سخن گفتن درباره مستند همان‌قدر سخت است که درباره واقعیت سخن گفت. مستند بر بستر واقعیت است؛ واقعیت، بیکران و گسترده است. اهمیت مستندسازی هم دریایی از عمق و مطالب گوناگون با ابعاد متفاوت است. در دوره جدید انشاالله مبنای تحول رسانه ملی براساس دو اصل «هویت» و «عدالت‌گستری» است که هرکدام سرفصل‌های بزرگ نتیجه تاریخ پرفراز و نشیب انقلاب است. 

وی اظهار کرد: انقلاب در سرزمینی منحصربه‌فرد در ایران و در جامعه‌ای بی‌نظیر با مردم وفادار و سربلند ایران اسلامی رقم خورده است. هویت و عدالت خلاصه زندگی مردم در دوران معاصر است که امروز ایران تاریخ، ایران فرهنگ و ایران انقلاب اسلامی را تشکیل داده است و عدالتی که در آینده این تمدن است و چشم امید جامعه به محقق شدن و دیدن شدن مصادیق عدالت در این کشور است. 

پس از سخنرانی مدیران سیما، برگزیدگان هر بخش معرفی و جوایز خود را دریافت کردند. 

مستند نگاری

مستند نگاری:

    •     دیپلم افتخار و مبلغ ۱ میلیون تومان جایزه نقدی اهدا می شود به نفر سوم بخش مستند نگاری"سرکار خانم راضیه عباسی" برای مستند نگاری "گزارش یک صندوق"

    •    دیپلم افتخار و مبلغ ۲ میلیون تومان جایزه نقدی اهدا می شود به نفر دوم بخش مستند نگاری آقای "احسان رحیم زاده حناچی" برای گزارش "نان در آوردن از باد"

    •    تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۳ میلیون تومان جایزه نقدی نفر اول اهدا می شود به سرکار خانم "سیده سکینه میرطاهری" برای مستندنگاری "داستان مظلومیت هوبَره"

    •    تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۳ میلیون تومان جایزه نقدی بهترین مستند نگاری با موضوع کرونا اهدا می شود به سرکار خانم "مریم خباز" برای گزارش "درد بی دوا"

 

بخش تک عکس داوری:

    •    داوران جشنواره ضمن تقدیر از حمید سبحانی و محمد وحدتی، جایزه سوم بخش تک عکس را که شامل دیپلم افتخار و مبلغ ۱ میلیون تومان جایزه نقدی است اهدا می کنند به آقای "مجتبی اسماعیل زاد"

    •    دیپلم افتخار و مبلغ ۲ میلیون تومان جایزه نقدی نفر دوم اهدا می شود به آقای   "محمودرضا معین پور"

    •    تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۳ میلیون تومان جایزه نقدی نفر اول بخش تک عکس تقدیم می شود به آقای "امیر عنایتی"

 

بخش مجموعه عکس داوری:

    •    داوران جشنواره ضمن تقدیر از محسن رضایی، امین برنجکار و خانم زهره صباغ نژاد، جایزه سوم بخش محموعه عکس را که شامل دیپلم افتخار و مبلغ ۲ میلیون تومان جایزه نقدی است، اهدا می کند به "مهدی محبی پور" برای مجموعه عکس "مرگ تلخ پرندگان میانکاله"

    •    دیپلم افتخار و مبلغ ۳ میلیون تومان جایزه نقدی نفر دوم اهدا می شود به آقای              "مجید حجتی" برای مجموعه عکس "سکوت زمین"

    •    تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۵ میلیون تومان جایزه نقدی نفر اول بخش مجموعه عکس اهدا می شود به آقای "محمدرضا عباسی" برای مجموعه عکس "من مرگ را زیسته ام"

    •    تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۵ میلیون تومان جایزه نقدی بخش ویژه کرونا تقدیم می شود به آقای "امین نظری" برای مجموعه عکس "کرونا"

بخش تک عکس مردمی:

    •    تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۳ میلیون تومان جایزه نقدی اهدا می شود به جناب آقای "بهرام بیات" برای بهترین تک عکس به انتخاب مردم

بخش مجموعه عکس مردمی:

    •     تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۵ میلیون تومان جایزه نقدی اهدا می شود به جناب آقای "امین برنجکار" برای بهترین مجموعه عکس به انتخاب مردم

 

بخش بهترین مستند کوتاه مردمی:

    •    تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۶ میلیون تومان جایزه نقدی بهترین مستند کوتاه مردمی اهدا می شود به سرکار خانم "فاطمه صافی" تهیه کننده مستند "زندگی لیلا"

بخش بهترین مستند نیمه بلند مردمی:

    •    تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۵ میلیون تومان جایزه نقدی بهترین مستند نیمه بلند مردمی اهدا می شود به آقای "بهمن ابراهیمی" تهیه کننده مستند "قصه آق گُل"

 

بخش بهترین مستند بلند مردمی:

    •    تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰ میلیون تومان جایزه نقدی بهترین مستند بلند مردمی اهدا می شود به آقای "محمد صادق اسماعیلی" تهیه کننده مستند "آدور"

بخش بهترین فیلمبرداری:

    •    تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۵ میلیون تومان جایزه نقدی بهترین فیلمبرداری اهدا می شود به آقایان "بهمن ابراهیمی"  و "پدرام شبیری" برای مستند "قصه آق گُل"

 

بخش بهترین تدوین:

    •    تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۵ میلیون تومان جایزه نقدی بهترین تدوین اهدا می شود به آقای "بابک حیدری"  برای مستند "قطعه ۱۹"

 

بخش بهترین صدا:

    •    تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۵ میلیون تومان جایزه نقدی بهترین صدا گذاری اهدا می شود به آقای "حسین قورچیان"  برای مستند "چشم ها و دست ها"

بخش بهترین پژوهش:

    •    تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۵ میلیون تومان جایزه نقدی بهترین پژوهش اهدا می شود به آقای "امیر مسعود حسینی"  برای مستند "طاهر"

حایزه ویژه هیات داوران:

    •    تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰ میلیون تومان جایزه ویژه هیات داوران اهدا می شود به آقای "فرهاد وَرَهرام" برای مستند "بازگشت دوباره"

 

بخش بهترین کارگردانی مستند کوتاه:

    •    تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۶ میلیون تومان جایزه نقدی بهترین کارگردانی مستند کوتاه اهدا می شود به آقای "مهرداد خاکی" برای مستند "حاج ابوالقاسم قناد و پسران"

 

بخش بهترین کارگردانی مستند نیمه بلند:

    •    تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۵ میلیون تومان جایزه نقدی بهترین کارگردانی مستند نیمه بلند اهدا می شود به آقای "مهدی زمان پور کیاسری" برای مستند "آسَک"

بخش بهترین کارگردانی مستند بلند:

    •    تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰ میلیون تومان جایزه نقدی بهترین کارگردانی مستند بلند اهدا می شود به آقای "مهدی بخشی مفدم" برای مستند "خانه ای برای تو"

بخش ویژه کرونا:

    •    داوران جشنواره ضمن تقدیر از مستند “ABCD” به کارگردانی محسن خان جهانی،     تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۷ میلیون تومان جایزه نقدی بهترین مستند با موضوع کرونا را اهدا می کند  به آقای "مسعود دهنوی" برای مستند "قطعه ۱۹"

جایزه ویژه دبیر جشنواره:

    •    تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰ میلیون تومان جایزه نقدی ویژه دبیر جشنواره اهدا می شود به آقای "بهمن ابراهیمی" کارگردان مستند "قصه آق گُل" به خاطر تلاش بی وقفه در ثبت تصاویر ماندگار از محیط زیست و جیات وحش ایران

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز