خبرگزاری کار ایران

جشنی برای «چگلاسفلای من»+عکس

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۲۱۲۹

جشن «چگاسفلای من» برای کودکان بود. والدین حق حضور بدون کودکان‌شان را به این جشن نداشتند. جشنی برای آشنایی کودکان با میراث‌فرهنگی و هویت‌تاریخی‌شان.

به گزارش ایلنا، جشن «چگاسفلای من» برای کودکان بود. والدین حق حضور بدون کودکان‌شان را به این جشن نداشتند. جشنی برای آشنایی کودکان با میراث‌فرهنگی و هویت‌تاریخی‌شان.

پایه و اساس این جشن به سال ۱۳۹۹ برمی‌گردد. وقتی محوطه باستانی چگاسفلا حال خوبی نداشت. برخی از مسئولان بومی قصد کشیدن جاده و گازکشی برای روستای چگاسفلا داشتند اما مسئله این‌جا بود که این اقدامات باعث از دست رفتن این محوطه باستانی می‌شد.

جشنی برای «چگلاسفلای من»+عکس

وقتی آثار تاریخی کشف‌شده در یک محوطه تاریخی از بین برود، دیگر آثار تاریخی با ما سخن نمی‌گویند و ما نخواهیم فهمید که در یک دوره تاریخی ما چه تمدن یا چه دستاوردهایی داشتیم و چگونه زندگی می‌کردیم.

«انتشارات دادکین»، پیرو این اتفاق برای این‌که کودکان خواستار حمایت از این محوطه باستانی شوند، فراخوان نقاشی از نقش‌نگاره‌های به دست آمده از چگاسفلا را داد.

جشنی برای «چگلاسفلای من»+عکس

«عباس مقدم»، سرپرست هیات باستان‌شناسی چگاسفلا از این اقدام حمایت کرد و با کمک‌های او انتشارات دادکین توانست اقدام به گردآوری این نقاشی‌ها و سپس انتشار کتاب «چگاسفلای من» بکند.

برای رونمایی از این کتاب در  ۴ آذر ۱۴۰۰ بیش از ۱۰۰ کودک درخواست حضور کردند و ساعت ۱۰ صبح بیشتر خانواده‌ها همراه کودکان‌شان راهی خیابان وصال شیرازی شدند. این رونمایی با همکاری موسسه «مهد مهر میبد» و خانه‌موزه «خیمه‌شب‌بازی» برگزار شد.

جشنی برای «چگلاسفلای من»+عکس

تلاش این بود که با طراحی بازی‌های باستان‌شناسی برای کودکان بیش از پیش با مفاهیم و اهمیت میراث‌فرهنگی و یک محوطه تاریخی آشنا شوند که بتوانند در آینده خود حافظان میراث‌فرهنگی باشند و ما دیگر شاهد از بین رفتن آثار تاریخی در سطح گسترده نباشیم.

در این برنامه عباس مقدم، باستان‌شناس چگاسفلا حضور داشت و با بچه‌ها از اهمیت چگاسفلا گفت، محوطه‌ایی که در فهرست میراث‌ موقت جهانی قرار دارد و به زودی برای همیشه در این فهرست ماندگار خواهد شد.

جشنی برای «چگلاسفلای من»+عکس

خیلی از کودکان از «اسماعیل یغمایی» و «عباس مقدم» که حامی و مشوق انتشار این کتاب بودند، تشکر کردند. باستان‌شناسانی که سال‌های دراز است برای حفاظت از آثار تاریخی ایران تلاش می‌کنند و جان و زندگی خود را برای نشان دادن واقعیت تمدنی ایران به جهانیان گذاشته‌اند.

احمد محیط‌طباطبایی، رییس ایکوم هم در جشن «چگاسفلای من» حضور داشت و نه تنها از اهمیت میراث‌فرهنگی گفت، بلکه کنار کودکان نشست و با آن‌ها بازی کرد و با صبر و حوصله به سوالات متعدد آن‌ها درباره تاریخ و نقش‌ها پاسخ گفت.

روز برگزاری جشن رونمایی از کتاب چگاسفلا، پنجاه و پنجمین سالگرد درگذشت «جبار باغچه‌بان»، معلم خستگی‌ناپذیر بود. در این برنامه بسیاری از بچه‌های باغچه‌بان یک هم حضور داشتند. «اکرم لباف خانیکی»، مدیر مدرسه باغچه‌بان و «مریم مهدوی»، معاون مدرسه در کنار بچه‌ها بودند. این بچه‌ها هم تابلوی چگاسفلای من را امضا کردند و از نقاشی‌هایشان صحبت کردند.

جشنی برای «چگلاسفلای من»+عکس

مهابادی، معاون مدرسه به‌آفرینان کرج هم که با تشویق بچه‌های مدرسه‌ به نقاشی درباره آثار تاریخی آن‌ها را علاقمند به میراث‌فرهنگی ایران می‌کند، در این برنامه به همراه تعدادی از کودکانی که نقاشی کشیده بودند، حضور داشت.

«اوستا احمدی شولی»، یکی از بچه‌هایی بود که برای شرکت در این برنامه به همراه مادرش از شیراز راهی تهران شد. اوستا نقش‌نگاره‌اش را برای بچه‌های دیگر توضیح داد. در نقش‌نگاره او، کی‌ک سبز (شخصیت خیالی) در حال خوردن آثار تاریخی بود اما او می‌گفت: «بچه‌ها دیگر نمی‌گذارند، کی‌ک سبز دیگر به آثار تاریخی صدمه بزند.» این زیباترین دستاورد این جشن بود، جشنی برای کودکانی که قرار است حافظان میراث‌فرهنگی ایران باشند.

دوستانی که علاقمند به تهیه این کتاب هستند، می‌توانند از طریق صفحه اینستاگرامی انتشارات دادکین @dadkinpublisher اقدام به خریداری این کتاب کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز