خبرگزاری کار ایران

مراسم معارفه رئیس جدید حوزه هنری استان سمنان برگزار شد/ فرهنگ با تهرانیزه شدن از دست رفته است

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۸۰۲۱

مراسم تکریم رئیس پیشین و معارفه رئیس جدید حوزه هنری استان سمنان با حضور محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش ایلنا، عصر روز گذشته ۲۵ آبان‌ماه طی مراسمی با حضور محمدمهدی دادمان (رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی) و میثم مرادی (بیناباج معاون راهبری استان‌های حوزه هنری)، از زحمات سید مصطفی حسینی ریاست پیشین حوزه هنری استان سمنان تقدیر و محمد اصغرزاده به عنوان رئیس جدید حوزه هنری این استان معرفی شد. 

سیدمصطفی حسینی، که تا به امروز ریاست حوزه هنری استان سمنان را برعهده داشت در این مراسم با معرفی و تقدیر از همکاران خود در حوزه هنری استان سمنان گفت: اگر رویدادهای خوبی در حوزه هنری استان سمنان شکل گرفت یا آثار مهمی تولید شد، همه حاصل تلاش همکاران ما در حوزه هنری استان است. در حال حاضر به لحاظ مالی ما شرایط مناسبی داریم و امید است تا همچنان رو به رشد باشد. همچنین به لحاظ تملکی و سخت‌افزاری پیشرفت‌های قابل توجهی داشتیم. 

حسینی افزود: همکاران ما در حوزه هنری استان سمنان همانند برادران و خواهران یک خانواده واقعی تلاش کردند تا اتفاقات خوبی را شکل دهند. از همه آن‌ها قدردانی می‌کنم. 

وی در پایان گفت: برای آقای اصغرزاده آرزوی موفقیت در ادامه راه حوزه هنری استان دارم و از حمایت‌های محمدمهدی دادمان ریاست محترم حوزه هنری انقلاب اسلامی از حوزه هنری استان سمنان و فعالیت‌هایش تشکر می‌کنم. تغییر همواره می‌تواند باعث روحیه و جریانی تازه در راستای اهداف هنر انقلاب شود و این اتفاق در حوزه هنری استان سمنان نیز می‌تواند شکل بگیرد. 

میثم مرادی بیناباج معاون راهبری استان‌های حوزه هنری با قدردانی از زحمات حسینی در حوزه هنری استان سمنان گفت: در حالی که در همه جای کشور دشواری‌هایی برای پیشبرد فعالیت‌های فرهنگی وجود داشت، اما حسینی توانست زیرساخت‌های حوزه هنری این استان را تقویت کند. 

وی افزود: ادبیات استان سمنان بسیار مطرح است و وام‌دار شعرا و نویسندگانی از جمله محمدعلی معلم دامغانی و علیرضا قزوه است. همچنین در زمینه ساخت انیمیشن هم موفقیت‌های بسیاری داشته و خواهد داشت. 

مرادی بیناباج ادامه داد: حوزه هنری استان سمنان از امروز با ریاست هنرمندی به نام اصغرزاده ادامه کار می‌دهد که کارنامه موفقی در جریان هنر انقلاب داشته است و چشم‌انداز روشنی برای حوزه هنری استان سمنان با حضور این نیروی انقلابی شاهد خواهیم بود. 

محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی نیز در این مراسم با قدردانی از زحمات حسینی در حوزه هنری استان سمنان گفت: حسینی از خانواده حوزه هنری است و خواهد بود. همچنین به آقای اصغرزاده خوش‌آمد می‌گوییم و آرزوی موفقیت برای او در مسئولیت محوله داریم. 

وی در ادامه با تأکید بر اهمیت فراتهران و پرداخت به آن در راستای انقلاب اسلامی گفت: حوزه اندیشه و هنر اسلامی در راستای هویت تاریخی خود یک پاتوق هنری جریان‌ساز است. یک کانون اجتماع همم هنرمندان انقلاب برای خلق نمونه‌های برجسته هنری و جریان‌سازی در مسائل جدی و عمیق نهضت است. حضور و اثربخشی جدی هنرمندان کاربلد و انقلابی در سرتاسر کشور مستلزم بازیابی و توسعه ایده پاتوق‌های هنری جریان‌ساز در شهرهای دیگری از ایران عزیز است. 

وی افزود: بُعد دیگر هویت هنری را می‌توان در تعالی رشد هنر انقلاب جست‌وجو کرد. حوزه هنری باید بستری برای رشد توأمان استعدادها و ایده‌های خلاق هنری باشد. این استعدادها و ایده‌های هنری در کدام نقطه از این سرزمین یافت نمی‌شود. چیره‌دست‌ترین نقاش‌ها، کاربلدترین کارگردان‌ها و زبردست‌ترین نویسنده‌های ایرانی اهل کجا هستند. آیا در سال ۴۳اُم انقلاب وقت آن نرسیده است که جوان هنرمند مستعد و انقلابی ایرانی مجبور نباشد در جست‌وجوی مسیر رشد به تهران مهاجرت کند. 

دادمان ادامه داد: عیار توفیق حوزه هنری انقلاب اسلامی، اثربخشی در احیاء و تعمیق هویت انقلابی جامعه است. هویت انقلابی جامعه از بازگشت به خویشتن و بازیابی داشته‌های خود آبیاری می‌شود. اگر پهلوان‌ها و قهرمانی‌ها، پیروزی‌ها و دارایی‌های مردم پیش رویشان قرار گیرد بدون شک راه آینده گشوده خواهد شد، این قهرمان‌ها و پهلوانی‌ها در محله محله ایرانشهر حاضرند، بی‌راه نیست اگر بگوییم به گستره ایران و به کسوت ایرانی قصه‌ها و افسانه‌های تاریخی داریم که به مثابه یک گنج باید اساره شد و در مقام یک موضوع و مضمون دستمایه آفرینش هنری و ادبی قرار بگیرد. روایت هنری هر قهرمان علاوه بر هویت‌بخشی به بوم محلی خود می‌تواند روایتی ملی و قوام بخش هویت ایران فرهنگی باشد. توفیق در کار ویژه صد برابری هنر و ادبیات انقلاب و دفاع مقدس مستلزم چنین نگاه ملی ساماندهی شبکه کاربلد و عمیق اما به گستره ایران است. 

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی افزود: روایت پر تکرار و ملال‌آور هنری و رسانه‌ای تهران و تهرانی بافت اجتماعی و مسائل تهران موجب یک خطای ذهنی جمعی برای ما شده است، حتی اگر بیرون از تهران زندگی می‌کنیم. همه ما ناخودآگاه جامعه ایران را از دریچه تهران شناخته و تحلیل می‌کنیم. حال آنکه تکثر جامعه ایرانی فرصت بی‌بدیلی پیشروی هویت جمعی ماست و تنها مسیر شکست این حصار جریان روایت فراتهران است ورنه فرصت تکثر شورانگیز فرهنگ با تهرانیزه شدن آن از دست رفته و در نتیجه جامعه ایرانی در مقابل فرهنگ‌های مهاجم بی‌سلاح‌تر و بی‌پناه‌تر خواهد شد. اساساً قوام و صلابت فرهنگی یک جامعه به عمق اجتماعی و تاریخ‌مندی آن است از این رو باید تأکید کرد که هر فراگیری و فرهنگی اگر بر آمده از سنت تاریخی جامعه نباشد نهایتاً به شکست بافتار اجتماعی آن جامعه کمک خواهد کرد. 

دادمان ادامه داد: روایت هنری و رسانه‌ای فراتهران از منظر مبانی نظری انقلاب اسلامی نیز یک ضرورت تاریخی است. تحقق عدالت سیاسی اجتماعی و اقتصادی بدون تردید مستلزم تحقق عدالت فرهنگی و رسانه‌ای است تا زمانی که مسئله تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان کشور تهران زده باشد مسئله‌های اساسی حل نخواهد شد. خلق فضای عمومی گفتمان یک امر فرهنگی است، از دیگر سو می‌دانیم که روایت هنری اصیل و برآمده از هویت‌های بومی توسعه نخواهد یافت مگر به دست و زبان هنرمندان بومی. 

دادمان افزود: رویکردهای مدیریتی غیرمتمرکز اگر به آفت بروکراسی دچار نشده و با الگوهای سنتی سازماندهی دنبال نشود منجر به شکست مسیر رو به تزاید سازمان‌زدگی و توسعه اداری نهادهای فرهنگی خواهد شد، البته که اگر برای هر عملیات غیر متمرکز به دنبال دفتر و دستک تشکیلات اداری باشیم با وضعیت کاریکاتوری موجود مواجه خواهیم شد، اما با اکتفا به ستادهای استانی می‌توان زیرساخت‌های سخت‌افزاری حاکمیت را شبکه‌هایی از بسته‌های فرهنگی و هنری قرار داد که در گوشه یک مسجد در دل یک مؤسسه مردمی فرهنگی و یا در چهارچوب انجمن هنری مشغول کنش فرهنگی یا هنری هستند. البته که نسبت به عمق فکری ذوق هنری و مهارت تخصصی نمی‌توان بی‌تفاوت بود اما به بهانه این ضرورت‌ها نباید هویت‌های مردمی را در هاضمه اژدهای سازمان‌ها مضمحل کرد و بنیاد نظری مردم‌سالاری دینی را به هیچ گرفت. 

وی در پایان گفت: چه چیز عامل قوام بزرگی و زایایی شهر سمنان، این کهن شهر ایرانی است، حتماً عدله متکثری دارد، اما اگر بخواهم به یکی از آن‌ها اشاره کنم باید بگویم که اگر بپذیریم زبان خانه وجود است اگر به یاد بیاوریم به زبان سمنانی که از ریشه زبان‌های باستانی ماست باید اذعان کنیم که زبان در این منطقه از مهم‌ترین عوامل مقاومت بوده است. زبان سمنانی برآمده از یک فرهنگ درخشان و توأمان نگهبان آن بوده است، اگر در دوره‌ای دیگر از تاریخ پر تلاطم ایران فرهنگی پدیده‌ای چون تهران وجود داشت که میلش یک‌دست‌سازی همه نقاط پیرامونش بود بیشتر چیزی از این میراث افتخارآمیز به ما نمی‌رسید. طی نزدیک به ۲۰۰ سال سابقه نوسازی غربی تلاش شد تا هویت‌ها و ظرفیت‌های بومی، نامرئی و تبخیر شود. هویت‌هایی که هسته‌های اصلی مقاومت فرهنگی و اتصال ما به ریشه‌هایمان، البته که انقلاب اسلامی زمینه بازگشت به این میراث سترگ را فراهم آورده و ان‌شاءالله ساختارهایی با عمر بیش از یک قرن به برکت انقلاب تغییر کنند و در مدار جدیدی قرار بگیرند. 

اصغرزاده (رئیس جدید حوزه هنری استان سمنان) نیز در سخنانی کوتاه گفت: حوزه هنری استان سمنان جدای از موفقیت‌هایی که در مجموع به دست آورده است، دارای نیروهایی است که در کارهای خود خوش درخشیدند. 

وی در ادامه با تأکید بر اهمیت تاریخ شفاهی گفت: سمنان در انقلاب و دفاع مقدس اهمیت بسیاری داشته است اما آنچنان که باید به آن پرداخته نشده است. 

وی ادامه داد: حوزه هنری استان سمنان باید راوی قهرمان‌های استان در عرصه‌های گوناگون باشد. 

اصغرزاده در پایان گفت: از زحمات موفق حسینی در حوزه هنری استان سمنان قدردانی می‌کنم و آرزومندم تا راه ایشان را ادامه دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز