خبرگزاری کار ایران

غلامعلی حدادعادل در مراسم رونمایی از سه دستاورد کتابخانه مجلس:

در انقلاب نظام زیر و رو شد، اما کسی نگفت مجلس نمی‌خواهیم/ کتابخانه مجلس، صندوق امانت ملی برای کشور است/ ضرورت تدوین تاریخ کتابخانه مجلس

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۷۵۲۶

غلامعلی حدادعادل با اشاره به اینکه «در انقلاب نظام زیر و رو شد، اما کسی نگفت چون انقلاب کردیم، مجلس نمی‌خواهیم» تصریح کرد: بنابراین دانشمندان کتاب‌های زیادی را به این کتابخانه اهدا کردند و کتابخانه مجلس، صندوق امانت ملی برای کشور است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم رونمایی از سه دستاورد مهم کتابخانه مجلس شامل کتابخانه مجازی مجلس با عنوان «باغ میراث بهارستان»، «سامانه تور مجازی موزه مجلس» و ده جلد کتا‌ب‌ و دو نشریه کتابخانه مجلس، پیش از ظهر امروز بیست و پنجم آبان در موزه مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

«غلامعلی حداد عادل» در این مراسم، از علاقه‌مندی خود به کتابخانه مجلس گفت: محیط بهارستان تالار و کتابخانه آن بخشی از میراث و تمدنی ما در قرن حاضر است و باید به آن اهمیت بدهیم. به نظر می‌رسد وجود کتابخانه در کنار مجلس‌های قانون‌گذاری و در همه جای جهان ضرورت است؛ چون قانون‌گذاری کار دشواری است و سرنوشت مردم در دست قانون‌گذاران خواهد بود.

مشاور مقام معظم رهبری با تاکید بر اینکه «هر چه قانون مبتنی بر علم باشد، بهتر است؛ پس کتابخانه به نمایندگان در زمینه قانون مورد بحث اطلاعات بیشتری می‌دهد.» یادآور شد: هر کس کتابخانه کنگره را بازدید کرده باشد، می‌داند دارای چه عظمتی است.

حداد عادل در ادامه با بیان اینکه «در ایران هم بعد از تشکیل مجلس کتابخانه تأسیس شد تا این نیاز برآورده شود» یادآور شد: اما آن چیزی که از کتابخانه نیت بود، نه قبل از انقلاب و نه بعد از انقلاب محقق نشد و کم‌ترین تردد را نمایندگان به کتابخانه مجلس داشتند.

او با تاکید بر اینکه «بزرگان و اندیشمندان زیادی کتابخانه‌هایی را که با خون دل گردآوری کرده بودند به کتابخانه مجلس آوردند» خاطرنشان کرد: زیرا به دنبال جایی بودند که بدانند کتاب‌هایشان محفوظ می‌ماند. و در دوره  مشروطه جایی بهتر از کتابخانه مجلس نبود.

حداد عادل ادامه داد: البته می‌دانستند که کتابخانه آستان قدس رضوی دستخوش حوادث نمی‌شود، خیلی‌ها کتاب‌هایشان را به آنجا دادند و از طرفی عده‌ای هم که می‌دانستند مجلس اساسش تغییر نمی‌کند، کتاب‌هایشان را به مجلس دادند. چون مجلس، نهاد ماندگار است.

او با اشاره به اینکه «در انقلاب نظام زیر و رو شد، اما کسی نگفت چون انقلاب کردیم، مجلس نمی‌خواهیم» تصریح کرد: بنابراین دانشمندان کتاب‌های زیادی را به این کتابخانه اهدا کردند. و کتابخانه مجلس، صندوق امانت ملی برای کشور است.

حداد عادل با تاکید بر اینکه اگر تاریخ کتابخانه مجلس تدوین نشده بهتر است که آن را تدوین کنند، گفت: این‌ها باید شناخته شده و بعد شناسانده شوند.

مشاور مقام معظم رهبری با اشاره به اتفاقاتی که پیش از این برای مجلس رخ داده بود، گفت: از اینکه قوه قانون‌گذاری از بهارستان به مجلس سنا منتقل شده بود، ناراحت بودم و می‌گفتم مجلس باید سر جای خودش برگردد.

حداد عادل با اشاره به اینکه «بعضی نمایندگان مجلس هفتم از انتقال مجلس از سنا به بهارستان مقاومت می‌کردند و من اصرار داشتم این اتفاق صورت بگیرد.» یکی از دلایل این اصرار را همین کتابخانه خواند که آن زمان شبیه به دست جدا شده‌ای از یک پیکر شده بود.

او با بیان اینکه بسیاری از دانشمندان خبر ندارند چه کتاب‌هایی در مجلس است، خاطرنشان کرد: این‌ها در مجلس هفتم در کارتن بود و رها بود. سعی کردیم کتابخانه را سر و سامان دهیم و فکر تأسیس موزه برای مراجعه عموم هم داشتیم.

حداد عادل همچنین یادآور شد: از طرفی، بخشی نزدیک صحن مجلس به یک کتابخانه اختصاص دادیم تا خاص نمایندگان باشد تا اگر آنها به کتابخانه نمی‌روند، بتوانند در همان‌جا از کتاب‌های ارزشمندی که از کتابخانه مجلس به آن‌جا منتقل کرده بودیم استفاده کنند.

او در پایان با تاکید بر اینکه «این مجموعه قابلیت خدمات علمی را دارد.»، کتابخانه مجلس و کتابخانه آستان قدس رضوی و چند کتابخانه دیگر را «معدن‌های ناکاویده» خواند و اظهار امیدواری کرد که با همت و تلاش ریاست کتابخانه قابلیت‌های این کتابخانه‌ها شناسایی شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی هم از سخنرانان این مراسم بود که طی سخنانی گفت: ما وقتی وارد کتابخانه مجلس شدیم با یک مثلث روبه‌رو بودیم. نخست، اسناد بالادستی خود کتابخانه بود، دوم توصیه‌های ریاست جدید مجلس جناب آقای قالیباف و سوم اینکه کتابخانه مجلس، باید محل آمد و رفت اندیشمندان باشد.

«حجت‌الاسلام ناصر قاسمیان» با تاکید بر اینکه «بنابراین ما این سه مثلث را سرلوحه کار خود قرار دادیم.» گفت: در ابتدا آشفتگی‌هایی وجود داشت. به طوری که حتی بعضی اسناد بعد از انقلاب نیز کارتن‌هایشان باز نشده بود. در حوزه مرمت نیز با همین موضوع مواجه بودیم.

او ادامه داد: یکی از کارهایی که در معاونت فنی انجام گرفت، این بود که اسناد به سمت دیجیتال‌سازی رفت و نهضت دیجیتال‌سازی صورت گرفت و تا نیمه‌های سال بعد تمام اسناد دیجیتال می‌شوند.

رئیس کتابخانه مجلس با تاکید بر اجرای دسترسی به تمام اسناد، خاطرنشان کرد: مجموعه‌ این‌ها نسخ خطی را نیز دیجیتال کرده و وارد سامانه کرده‌ایم. در حوزه مرمت نیز اسناد تا ۴ سال مرمت می‌شود و در نتیجه با یک کتابخانه کامل مواجه می‌شویم.

قاسمیان تحول در حوزه موزه را تحولی دیگر خواند و با اشاره به وجود نزدیک به ۲۵۰۰ شیء موزه‌ای، گفت: موزه اینجا یک گنجینه به تمام معناست به طور مثال هدایایی که به رؤسای مجلس در تمام دوران داده شده در اینجا جمع شده است.

او با تاکید بر مجازی کردن موزه به منظور استفاده همگان از آن، و ورودش به تبلت نماینده‌ها، گفت: به جرأت می‌توان گفت اگر موزه کتابخانه مجلس از موزه لوور بیشتر نداشته باشد، کمتر هم نیست. برای همین دوست دارم این موزه را با لوور پاریس مقایسه کنید. ضمن اینکه موزه مجازی از موزه حقیقی‌اش زیباتر است چون می‌توانید در آن زوایایی را به شکل سه‌بعدی ببینید که شاید در حوزه موزه حقیقی دیده نشود.

قاسمیان با اشاره به برنامه‌های آتی برای چند زبانه کردن و راه‌اندازی تاریخ گویایی از دوره مشروطه، با تاکید بر تحول دیگری که در حوزه پژوهش رخ داده است، گفت: نگاهی تخصصی به کتابخانه داشتیم و می‌دانیم چه خواهیم کرد.

او در پایان با اظهار امیدواری مبنی بر اینکه بودجه بیشتری به این مجموعه اختصاص یابد، خاطرنشان کرد: معتقدیم قانون‌گذاری باید بر اساس اندیشه و فکر باشد و سیاستمداران و قانون‌گذاران بتوانند قبل از قانون‌گذاری مطالعه کنند. برای همین تلاش کردیم اینجا را به پاتوقی برای اندیشمندان تبدیل کنیم.

در پایان این مراسم، از ۳ دستاورد مهم کتابخانه مجلس، شامل کتابخانه مجازی مجلس با عنوان «باغ میراث بهارستان»، «سامانه تور مجازی موزه مجلس» و ده جلد کتا‌ب‌ و دو نشریه کتابخانه مجلس رونمایی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز