خبرگزاری کار ایران

در نشست تمدن قنات مطرح شد:

تمدن قناتی در شرف ثبت ملی/ شهرستان زرند پیشگام در گردشگری کشاورزی/ قنات بخش لاینفک از فرهنگ و تمدن زرند است

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۴۷۴۸

در نشست تمدن قنات بر لزوم توجه به این حوزه و آماده‌سازی پرونده ثبت ملی تمدن قنات تاکید شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا نورالدینی (معاون عمرانی فرماندار زرند) در نشست تمدن قنات که با حضور رئیس هیئت مدیره مرکز قنات‌های استان کرمان برگزار شد با ابراز خرسندی از تشکیل دبیرخانه ثبت تمدن قناتی شهرستان زرند گفت: خوشحالیم که شهرستان زرند بعنوان شهرستانی پیشرو در راه اندازی دبیرخانه قنات‌های تاریخی اقدام کرده و فرمانداری شهرستان نیز تمام و کمال برای تحقق برنامه‌های مربوط به ثبت ملی تمدن قناتی حمایت می‌کند.

نورالدینی افزود: در نشست قبلی بنا به دستور فرماندار مقرر شده بود در اولین فرصت این دبیرخانه راه اندازی و کارها را شروع کنند که خوشبختانه این اتفاق در شرف وقوع است و با توجه به همراهی ادارات جهادکشاورزی، امور آب و میراث فرهنگی و اداره ثبت اسناد و املاک و حمایت فرمانداری محترم انتظار می‌رود تا پایان سال تمدن قناتی به ثبت ملی برسد.

محمداسلامی هم در این نشست گفت: حفظ، احیاء، نگهداری و جلوگیری از تعرض و تخریب قنات‌ها و استفاده از این ظرفیت در جذب گردشگران و رونق اقتصادی روستاها از اهم اهداف دبیرخانه است.

محمد برشان از برجسته‌ترین چهره‌های علمی در حوزه «قنات» که تا کنون باعث ثبت ملی و ثبت جهانی چندین قنات در کشور شده نیز گفت: با تشکیل دبیرخانه ثبت تمدن قناتی باید منتظر یک اتفاق بسیار ویژه در رونق و رشد روستاها مبتنی بر گردشگری کشاورزی باشیم.

رئیس هیئت مدیره مرکز تمدن قناتی استان کرمان با تاکید بر اهمیت توجه به گردشگری مبتنی بر «گردشگری کشاورزی» گفت: امروز در بازدید از یکی از قنات‌ها با یکی از بکرترین و در عین حال زیباترین شیوه‌های کشاورزی پلکانی در این شهرستان روبرو شدم که می‌تواند بستری بسیار مهم جهت ایجاد اولین «مجموعه گردشگری کشاورزی» مبتنی بر تفکرات پیشینیان باشد. علاوه بر اینکه ارزش فرهنگی بسیار بالایی دارد قطعا می‌تواند باعث رونق اقتصادی و جذب گردشگران علاقمند به شهرستان شود.

توحیدی نیا (رئیس اداره ثبت اسناد و املاک) نیز با اشاره به اینکه شهرستان زرند از جمله اولین شهرهایی است که پس از راه اندازی سیستم ثبت اسناد و املاک اقدام به ثبت املاک خود کرده، گفت: یکی از قدیمی‌ترین اسناد ثبت قناتی مربوط به روستای شاهرمز زرند است. برای ثبت ملی تمدن قناتی شهرستان در ردیف آثار ملی آماده همکاری هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز