خبرگزاری کار ایران

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور:

وضعیت ساختاری فرهنگی کشور غیر قابل تحمل است/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اندازه سایر وزرا اختیارات ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۱۶۹۳

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور وضعیت ساختاری فرهنگی کشور را غیر قابل تحمل خواند و گفت: ما نه در فرهنگ هزینه می‌کنیم و نه از هزینه‌های خرج شده راضی هستیم. منابع مدیریتی‌مان رضایت‌بخش نیست و مدیران خوب ما هم موفق عمل نکرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، به مناسبت روز فرهنگ عمومی پیش از ظهرو امروز یازدهم آبان ماه، نشستی خبری با عنوان «برنامه‌های تحولی دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ عمومی» با حضور سیدمجید امامی (دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور) و اسماعیل شفاعی (مدیرکل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور) برگزار شد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در ابتدای این نشست به حال و هوای نارضایتی از فضای فرهنگ جامعه اشاره کرد و گفت: این‌ دوره از اصلاحات اوضاع فرهنگ‌ عمومی کشور را باید «فصل تحول امید» نامید که برای دستیابی به آن، باید پنج گام اساسی و لازم‌الاجرا را طی کرد.

سیدمجید امامی ادامه داد: زنده کردن روح تحول‌گرایی، جوان‌گرایی و تخصص‌گرایی در نظام فرهنگی، بازآرایی و ارتقاء تشکیلات، نهادها و سازمان‌های مربوط به فرهنگ‌ عمومی کشور، مردم‌گرایی، آشتی با مردم و ایجاد نظامی برای حکمرانی فرهنگی مردم، تاسیس مراکز رشد و نوآوری برای حمایت از ایده‌ها در جهت اصلاح الگوی مصرف و فرهنگ ‌عمومی و رفع خلاء‌ اختیارات عمل وزارت فرهنگ این پنج گاه را تشکیل می‌دهند.

او همچنین وضعیت ساختاری فرهنگی کشور را غیرقابل تحمل خواند و گفت: ما نه در فرهنگ هزینه می‌کنیم و نه از هزینه‌های خرج شده راضی هستیم. منابع مدیریتی‌مان رضایت‌بخش نیست و مدیران خوب ما هم موفق عمل نکرده‌اند.

امامی با تاکید بر اینکه به همین دلیل باید فصل جدید را فصل تحول و امید نام گذاشت، خاطرنشان کرد: در راستای حرکت در مسیر این پنج گام اساسی، باید توجه داشت که مدیریت و راهبری فرهنگی کشور توان و اختیارات و ضمانت اجرا و اقتدار کافی را ندارد. و نخست شوراها و امنای سیاستگذاری فرهنگی کشور باید بپذیرند که بدون جناح‌گرایی، تحول‌گرایی و تخصص‌گرایی در بر همان پاشنه قبلی خواهد چرخید، پس در شوراها باید این روح زنده شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به اینکه «وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اندازه سایر وزرا اختیارات ندارد» و تاکید بر اینکه «برای این مهم و با توجه به عضویت در شورای انقلاب فرهنگی باید این خلاءها مرتفع شود» وعده داد: در این زمینه به زودی خبرهای جالبی خواهید شنید.

امامی همچنین در گام سوم بر ضرورت ارتقای تشکیلات و سازماندهی تحولاتی کشور تاکید کرد و گفت: برخی سازمان‌ها باید کارکرد و رویه‌شان تغییر کند. اما چون حاشیه دارد فعلا به این‌ها نمی‌توانم اشاره کنم زیرا روی هر سازمانی دست بگذاریم سروصدا می‌شود.

او ادامه داد: سازمان‌هایی را داریم که کارکرد درستی ندارد و باید در این الفت و همدلی پیش آمده بتوانند از این فرصت اعتماد استفاده کرده و پایان اختلافات شرکت کنند. بخش مهم بودجه فرهنگی کشور در سازمان‌های رسمی خرج می‌شود اما به اعتقاد من، به اندازه بودجه‌شان بازخورد ندارند.

امامی با تاکید بر مردم‌گرایی و ضرورت آشتی با مردم در نظام فرهنگی کشور گفت: مردم ولی‌نعمتان فرهنگی ما هستند. از محرم تا نوروز نهادهای فرهنگی ما فعال‌اند اما باید دوره جدید را با مردمی‌سازی مشمول کنیم.

او تشریح کرد: از طرفی، ما در خلا ایده و نوآوری نمی‌توانیم تحول انقلابی رقم بزنیم. باید مراکز رشد و نوآوری فرهنگ برای خلاقیت در الگوهای فرهنگی و روش‌های جدیدی پیدا شوند پس سیاست جدی ما تاسیس مراکز رشد و نوآوری است. و در این راستا باید رویکرد پایین به بالا جایگزین بالا به پایین شود و شهرستان‌ها را جدی بگیریم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور همچنین با بیان اینکه «باید نهادهای رسمی و غیر رسمی تسهیل‌گر و مجری نوآوران فرهنگی باشند و مهم‌ترین شرط نگاه پایین به بالا این است که فرهنگ را چرخه بدانیم.» گفت: باید نگاه فناوری فرهنگی داشته باشیم.

امامی تصریح کرد: اکنون بیش از 27 دستگاه در شورای فرهنگی عضو هستند و هفتگی مسایل فرهنگی‌شان را در پارلمان فرهنگی بررسی می‌کنند.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا وزارت ارشاد نقش سیاست‌گذاری دارد یا نه؟ گفت: قانون تکلیف آنچه باید اتفاق می‌افتاد را روشن کرده است. وزارت ارشاد یکی از اعضای اثرگذار در شورای عالی انقلاب فرهنگی است. عضویت وزارت فرهنگ در شورای عالی انقلاب فرهنگی که ریاست فرهنگ عمومی را هم دارد باید یک عضویت همدلانه و همکارانه باشد. ما در دوره جدید همان‌قدر که در نسبت شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت ارشاد تفاهم داریم در همان نظام تفاهم وجود دارد بین دولت و وزیر فرهنگ. بنابراین مشخص است که ما در سیاست‌های کلی تابع شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم و به این تابعیت افتخار می‌کنیم.

امامی با تاکید بر اینکه این تابعیت به معنای نظم و هماهنگی و عدم فرسایش‌های زمان‌گیر و سرمایه‌بر است و در اوج هماهنگی وظایف تصدی‌گری و حمایتی و نظارتی که از جنس اجرا هستند به یک وزارت فرهنگ مقتدر محسوب می‌شود، گفت: این میزان توجهی که دولت سیزدهم به وزیر فرهنگ و وزارت ارشاد اسلامی دارد تقریبا در چهار دوره گذشته کم نظیر است.

او در پایان خاطرنشان کرد: می‌توانیم انتظار داشته باشیم که هم هماهنگی وجود داشته باشد و هم اقتدار در عمل باشد. اگر می‌گوییم بودجه رسانه یا سینما و غیره و هر نهاد فرهنگی کم است، وزیری هست که برود در دولت حق نظام رسانه‌ای و فرهنگی و هنری را از سبد بودجه بگیرد و دیگر آن کم‌کاری‌ها وجود ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز