خبرگزاری کار ایران

دبیر جشنواره موسیقی نواحی مطرح کرد؛

رکن اصلی جشنواره برای من تکریم و احترام بزرگان است/ می‌خواستیم شرکت کنندگان به تخصص اصلی‌شان بپردازند/ تسلسل نسل‌ها برایمان مهم بوده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۶۹۴۷

محمدعلی مراتی (دبیر چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی) که امسال هم در کرمان برگزار می‌شود، در روز اول برگزاری این رویداد با خبرنگاران درباره ابهامات ایجاد شده در رابطه با انتخاب گروه‌ها صحبت کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در اولین روز برگزاری چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی محمدعلی مراتی (دبیر جشنوار موسیقی نواحی ایران) و دامون شش‌بلوکی (عضو هیئت انتخاب جشنواره) با خبرنگاران درباره ابهامات ایجاد شده درباره انتخاب گروه‌ها برای حضور در جشنواره طی نشستی صحبت کردند.

محمدعلی مراتی در ابتدای صحبت‌هایش گفت: چیدمان این جشنواره بر اساس موضوع و محوریت اصلی خود؛ «وحدت در کثرت موسیقایی اقوام ایران» بوده است.

او افزود: جشنواره امسال ژانرمحور نیست به این دلیل که می‌خواهیم همه نوازندگان و شرکت کنندگان صرفا به تخصص اصلی خود بپردازند و این اتفاق از مقوله «جشنواره‌زدگی» جلوگیری خواهد کرد.

دبیر چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی در ادامه گفت: برای انتخاب گروه‌ها ملاک ثبت‌نام در سامانه جشنواره بوده و تسلسل نسل‌ها هم برایمان موضوع مهمی بوده، چون به طور مثال در میان شرکت کنندگان، نوجوانانی هستند که کار پدرانشان را ادامه داده‌اند و تاکید می‌کنم انتخاب و تصمیم‌گیری درباره اجراهای جشنواره چهاردهم کاملا گروهی بوده است. ما در این جشنواره از نوجوان به اندازه خودشان انتظار داریم.

او در ادامه توضیحاتش گفت: هفتاد نفر در جشنواره امسال حضور دارند و این تعداد صرفا نماینده قوم خود نیستند؛ بلکه نماینده ایران فرهنگی‌اند.

مراتی در پایان صحبت‌هایش گفت: رکن اصلی جشنواره نواحی امسال برای من تکریم و احترام این بزرگان و دوم موضوع سلامت آن‌هاست و سومین اولویت بنده اجرای موسیقی آن‌هاست. احترام این بزرگان در این جشنواره برای ما بسیار مهم است.

دامون شش‌بلوکی هم خطاب به حضار گفت: جشنواره‌های قبلی موضوعی بودند که این اتفاق هم خوب بود اما مشکلی که وجود داشت این بود که مثلا اگر موضوع «منظومه‌خوانی» بود، تعداد زیادی از هنرمندان در اجراها مشترک بودند.

او افزود: اما جشنواره امسال جذابیت‌های ویژه‌ای داشت. موضوعی مثل آفرینش‌های بین قومی مبحث بسیار مهمی در موسیقی نواحی است. این مقوله فقط درگیر ملودی نیست، بلکه فرهنگ شفاهی را هم دربرمی‌گیرد و این اتفاق خوبی است.

شش‌بلوکی اذعان داشت: قبلا استاد بزرگ فلان منطقه می‌آمد و برای اینکه سالن را به وجد آورد موسیقی منطقه‌ای دیگر یا موسیقی پاپ اجرا می‌کرد. امسال با احترام به اساتید، محدودیت‌هایی قائل شدیم که چنین اتفاقاتی نیفتد. در رویداد امسال جوان‌ترها را هم داریم. از طرفی ما امسال می‌خواستیم به نوعی رنگ‌آمیزی مناسب از سازها برسیم.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: حضور دوباره استادان گمنام و کمتر شناخته شده نواحی، یک ریکاوری روحی و منبعی پژوهشی خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز