خبرگزاری کار ایران

چخوف به دنبالِ مرغِ دریایی‌اش به ایران آمد/ صحنه نمایش فرصتی برای نزدیک شدن آدم‌ها به هم‌دیگر است

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۶۸۰۷

کارگردان «مرغ دریایی دایی وانیا»، اجرای نمایشی ایرانی را در یکی از قدیمی‌ترین تماشاخانه‌های ایران یعنی سنگلج، یک موهبت توصیف کرد.

«حسین حیدری‌پور» که قرار است به زودی نمایش «مرغ دریایی دایی وانیا» را بر اساس متنی از آرمان طیران در تماشاخانه سنگلج به صحنه ببرد در گفتگو با ایلنا درباره این اجرا توضیح داد.

حیدری‌پور درباره روند شکل‌گیری اثر و انتخاب نمایشنامه که در خلاصه آن آمده است: «مرغ دریاییِ چخوف به ایران آمده است؛ این نویسنده بزرگ برای پیدا کردن مرغ دریایی خود قصد آمدن به ایران را دارد ولی...» گفت: در شرایط فعلی یا ما باید تن به خمودگی پیامدهای کرونا می‌دادیم یا همتی می‌کردیم و در حد توان به بازسازی روحیه از دست رفته می‌پرداختیم. همین دغدغه‌ها ما را وادار کرد دور هم جمع شویم و با نگرشی یک دلانه، نمایشنامه‌ای را به نمایش بدل کنیم.

کارگردان نمایش «مرغ دریایی دایی وانیا» یادآور شد: موضوع نمایش اجتماعی و مضمون آن نگاهی به وقایع آمیخته به تخیل در دوران قاجار است. شاید بتوان اذعان داشت دلیل انتخاب این اثر برای اجرا در شرایط فعلی و اجتماع امروزی، تم کمدی آن است که می‌تواند لحظات فرح‌بخشی را برای بیننده به وجود بیاورد تا برای ساعتی هم که شده آن‌ها را از دغدغه‌ها و مسائل حزن‌انگیزشان دور کند.

حیدری‌پور با تاکید بر اینکه «مدیریت زمان در اختیار ما نبود.» خاطرنشان کرد: تمایل ما و هماهنگی‌های انجام شده برای اجرا، اردیبهشت ماه بود اما تصمیم اصلی را برای به صحنه رفتن اثر در این زمان و بازگشایی سالن‌های تئاتر، ستاد ملی مبارزه با کرونا می‌گرفت و ما هم قاعدتا باید از این تصمیم پیروی می‌کردیم.

او همچنین درباره ژانر و فضای اجرایی این نمایش گفت: انتخاب ما برای ژانر اجرایی، خیلی چالش‌برانگیز نبود زیرا خود متن ما را به سمت نمایش ایرانی هدایت می‌کرد و شاخصه‌های نوشتاری در آن عیان بود. اجرای نمایش ایرانی در یکی از قدیمی‌ترین تماشاخانه‌های ایران یعنی سنگلج، خود موهبتی است.

حیدری‌پور با تاکید بر اینکه به اعتقاد او اجرای تئاتر در این روزها که ممکن است تماشاگر کم‌تری به سالن بیاید و شرایط برای اجرا چندان مناسب نباشد «ریسک» محسوب نمی‌شود، تشریح کرد: در واقع تصمیم برای اجرا، یک احساس مسئولیت و وظیفه بود. باید رجوع کنم به این جمله که اگر هنرمند چشم بیدار جامعه‌اش است پس باید در هر شرایطی دغدغه‌هایش را با جامعه خودش به اشتراک بگذارد و به نوعی انجام وظیفه کند.

او در پایان یادآور شد: بر خود واجب می‌دانم از تمام عزیزانی که خالصانه و خاضعانه در کنار من شبانه‌روزی و بدون هیچ چشم‌داشتی تلاش کردند تا این اثر به اجرا برسد تشکر کنم. من شرمنده زحمات‌شان هستم و امیدوارم صحنه نمایش فرصتی باشد تا آدم‌ها به هم نزدیک شوند، نه دور.

حسین محمدی، مهدی ‌علی‌نژاد، شایان طهماسب‌پور، حامد ‌شیخی، حسین کرمی، مهشید گودرزی، رضا حسین‌زاده سرور ابراهیمی، زهرا فدوی، امیرحسین ‌انصاری، بهاره جهانبانی و نازیلا ‌عظیمی بازیگران این اثر نمایشی هستند که آبان ماه سال جاری در تماشاخانه سنگلج به صحنه می‌رود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز