خبرگزاری کار ایران

دربارۀ کتابی از مرحوم منوچهر آشتیانی و به مناسبت تولد او؛

مفهوم زمان در جامعه‌شناسی و تاریخ

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۲۲۲۰

به مناسبت سالروز تولد منوچهر آشتیانی«زمان‌های اجتماعی و تاریخی در جامعه‌شناسی و تاریخ» یکی از آخرین کتاب‌های او مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایلنا،‌ امروز ۱۹ مهر مصادف با سالروز تولد منوچهر آشتیانی (پژوهشگر فلسفه، جامعه‌شناس و مترجم ایرانی) است. او زادۀ۱۹ مهر ۱۳۰۹ در سنگلجبود و خواهرزادۀ نیما یوشیج و از نوادگان میرزاحسن آشتیانی است. آشتیانی در سال ۱۹۷۱ از دورۀ دکتری دانشگاه هایدلبرگ فارغ‌التحصیل شد و از شاگردان کارل لویت و گادامر بودهاست. گفتارهایی پیرامون شناخت مناسبات اجتماعی (۱۳۸۱)، جامعه‌شناسی شناخت کارل مانهایم (۱۳۸۴)، ماکس وبر وجامعه‌شناسیشناخت (۱۳۸۳)، کارلمارکس و جامعه‌شناسی شناخت (۱۳۸۶)، درآمدی به بحران جامعه‌شناسی جهانی معاصر (۱۳۸۸) و زمان‌های اجتماعی و تاریخی در جامعه‌شناسی و تاریخ (۱۳۹۸) برخی از آثار وی هستند پروندۀ زندگی منوچهر آشتیانی پس از یک دوره بیماری طولانی در۸ مهر ۱۳۹۹ بسته شد.

یکی از آخرین کتاب‌های او «زمان‌های اجتماعی و تاریخی در جامعه‌شناسی و تاریخ» است. این کتاب آشتیانی دربارۀ مفهوم «زمان» که همیشه بدیهی‌پنداشته شده و در عین حال مبهم است، تألیف شده و می‌کوشد به پرسش‌هایی درباب معنای زمان در تاریخ و اجتماع پاسخ دهد؛ پرسش‌هایی چون: بداهتی که در مواجهۀ نخست با زمان درک می‌کنیم یا دسترس‌ناپذیری و ابهام در معنای آن از چه منشائی حاصل می‌گردد؟ آن معنای گسترده و ژرف‌تر زمان آیا از خود جهان تاریخ (عالم بشریت) و تاریخ جهان (کیهان) بر می‌آید؟ اساساً رابطۀ میان این دو در بحث از زمان چگونه تبیین‌‎پذیر است؟ آیا آن‌طور که ایدئالیست‌های انتقادی می‌اندیشند، زمان و مکان تنها مقولات نظام‌دهندۀ ذهن مایند؟ آیا زمان‌بندی هر هستنده‌ای عین خودهستندگی آن است و زمان، چنان که هایدگر می‌گوید، تمامیت وجود است؟

نویسنده در تلاش برای توضیح این پرسش‌ها و جست‌وجوی پاسخ آن‌ها کتاب را ذیل دو مقولۀ عمدۀ فرایند تاریخی زمان و جنبه‌های فلسفی آن تنظیم کرده است؛ به گونه‌ای که خواننده در مواجهه با مسئله زمان در پرتو اندیشه‌ای اصیل به طرح مسئلۀ بنیادی و نیز تقریری نوین از بحث، دست خواهد یافت. آشتیانی پس از بررسی فرایند تاریخی بحث زمان و تطور مفهومی آن در غرب و شرق تا آگوستین و سپس کانت، مانهایم و هایدگر به جامعه‌شناسی تاریخ نیز پرداخته است. او در سیری به هم پیوسته و منسجم از رویکرد جهان طبیعی یا به بیان خودش «رویکرد جهان‌شناختی دهرگرایانه»، پای به عالم اسطوره و تصورات الاهیاتی می‌نهد و در طی مسیر با تحلیل نمودشناسانۀ دیالکتیکی و هرمنوتیکی به محتوای موضوع زمان دست می‌یابد و از رویکرد فلسفی (فلسفۀ اجتماع و تاریخ) مسئله را می‌کاود.

زمان‌های اجتماعی و تاریخی در جامعه‌شناسی و تاریخ، در جایگاه یکی از واپسین تألیفات منوچهر آشتیانی را انتشارات علمی و فرهنگی نخست‌بار در سال ۱۳۹۸ و با شمارگان ۱۰۰۰ چاپ کرده و با قیمت ۳۵ هزار تومان در بازار نشرو در دسترس علاقمندان قرار داده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز