خبرگزاری کار ایران

بازاریان در دوران دفاع مقدس، نقش بی‌بدیلی را ایفا کردند/ نسل جدید بازار وارث نسل قبل حامیان انقلاب هستند

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۱۳۰۴

نشست مشترک مدیران عامل موزه‌های «انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» و «کتابخانه و موزه ملی ملک» با محوریت بررسی برنامه‌های فرهنگی هفته دفاع برگزار شد.

به گزارش ایلنا، نشست دو جانبه علی اصغر جعفری (مدیر عامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس) با غلامرضا خواجه‌سروی (مدیر عامل کتابخانه و موزه ملی ملک) روز سه‌شنبه(۲۳ شهریور) در ارتباط با برگزاری مراسم‌های هفته دفاع مقدس به صورت مشترک برگزار شد. 

در ابتدای جلسه موضوعاتی نظیر انعقاد تفاهم‌نامه میان طرفین به منظور تداوم و نهایی کردن اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها از سوی کتابخانه و موزه ملی ملک مطرح شد. همچنین با توجه به قرار گرفتن در آستانه بزرگداشت هفته دفاع مقدس مواردی از قبیل بازدیدهای مجازی، برگزاری نمایشگاه کتاب و اسناد در محل خانه بازار، ایجاد ظرفیتی جهت برپایی نمایشگاه اسناد در باغ ملی طرح و پیشنهاد شد. 

 پیگیری برنامه‌ها و محورهای بلندمدت و کوتاه‌مدت مثل انعقاد تفاهم‌نامه، اجرای ۵ برنامه نظیر برگزاری نمایشگاه کتاب دفاع مقدس، نمایشگاه اسناد جنگ که بخشی از آن‌ها جنبه بین‌المللی دارد در باغ ملی برگزار شود. بازدیدهای دو جانبه از موزه‌ها، برپایی نمایشگاه‌های مجازی تمبر دفاع‌مقدس و مطبوعات جنگ  از جمله مواردی بود، که در نشست مطرح شد. 

همچنین برگزاری نشست‌های مجازی نظیر نشست عکاسی جنگ، آسیب‌شناسی اسناد، آسیب‌شناسی ادبیات و شعر دفاع مقدس مطرح شدو همچنین برگزاری یک نشست با محوریت تجارب کتابخانه دفاع مقدس مورد تایید قرار گرفت.

خواجه سروی با دعوت از جعفری برای بازدید از کتابخانه و موزه ملی ملک گفت: کتابخانه و موزه ملی ملک از زیرمجموعه‌های آستان قدس محسوب می‌شود. پیشنهاد می‌شود به مناسبت بزرگداشت هفته دفاع مقدس سال جاری، نمایشگاهی با محوریت دفاع مقدس و مزین به نام امام رضا(ع) در وزارت امور خارجه برگزار شود. 

وی افزود: با توجه به اینکه عزیزان موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از دغدغه‌مندان دفاع مقدس و انقلاب اسلامی هستند، لازم است متذکر شوم؛  در حال حاضر، نسل جدید کسبه بازار نسبت به نسل قبل که از پیشگامان انقلاب بودند، کمتر با دفاع مقدس آشنایی دارند. با توجه به این شرایط، نظر آستان قدس رضوی بر این است که نمایشگاهی با محوریت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در بازار برگزار شود.

خواجه سروی ضمن تاکید بر تداوم همکاری میان دو موزه اظهار کرد:لازم است که همکاری‌ میان دو موزه ادامه داشته باشد، کمااینکه بعد از دفاع مقدس، مناسبت دهه فجر را در پیش داریم که ظرفیت آن را نباید از دست داد. در حقیقت برخی به دنبال این هستند که فرهنگ غرب را در کشور حاکم کنند که از طریق مناسبت‌هایی نظیر دهه فجر و دفاع مقدس، می‌توان این قبیل برنامه‌ها را خنثی کرد. 

جعفری در این برنامه  گفت: رهبری موافقت خود برای ملی شدن موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را اعلام کرد، کلیه فعالیت‌ها در خصوص حفظ و نشر آثار استان تهران نیز بر عهده موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گذاشته شد. بر همین اساس می‌توان در حوزه بزرگداشت مناسبت‌های دفاع مقدس در مجموعه‌هایی نظیر بازار تهران همکاری کرد. 

مدیر عامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس افزود: بازار تهران فضائل فراوانی دارد. نسل جدید این قشر وارثِ نسلِ بی‌بدیلی هستند که به پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی کمک کردند و در کنار امام عزیز و رزمندگان بودند. لذا نسل جدید نیازمند یادآوری این قبیل اقدامات بازار بزرگ و اثرگذار تهران است. بر همین اساس، برنامه بلند مدت جهت تبیین نقش بازار و شهدای آن در دفاع مقدس و انقلاب اسلامی مورد نیاز است. 

وی ضمن تاکید بر همکاری دو موزه تصریح کرد:  در زمینه تاریخ شفاهی و کارهای مرتبط انتشار کتاب در مورد شهدای بازار و نقش بازار تهران در دفاع مقدس آماده همکاری با کتابخانه و موزه ملی ملک هستیم چرا که نقطه ثقل یادآوری و انتقال شهامت‌ها و ایثارهای صورت گرفته در دوره انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به نسل جدید می‌تواند از طریق مجموعه موزه ملک انجام شود و جریانات موازی شکل نگیرد. با توجه به اینکه زمان کوتاهی تا هفته دفاع مقدس باقی مانده اما می‌توان در این زمینه نیز از طریق برگزاری نمایشگاه کتاب و آثار هنری دفاع مقدس اقدام کرد. 

وی همچنین ادامه داد: موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس یکی از موزه‌های برتر جنگ غرب آسیا بوده که بی‌نظیرترین کلکسیون ادوات و تجهیزات غنیمتی داعش در آن موجود است. شهید قاسم سلیمانی در گردآوری و انتقال آن به ما کمک کرد. 

معاون رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ادامه داد: موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس  از مجموعه‌های تکنیکال دفاع مقدس است. در حال حاضر ، بزرگترین کتابخانه دفاع مقدس در مجموعه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قرار دارد که از طریق سامانه‌ای مستقل کتابخانه‌های دفاع مقدس سراسر کشور به این کتابخانه متصل است و در هفته دفاع مقدس ۱۰۰ کتاب جدید منتشر خواهد شد.

جعفری یادآور شد: دو مجموعه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می‌توانند به صورت تخصصی به یکدیگر کمک کنند. به نظر می‌رسد، ظرفیت فوق‌العاده‌ای وجود دارد که باید به آن توجه شود. لازم است کارگروهی مشترک به منظور تبیین زمینه‌های همکاری ایجاد شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز