خبرگزاری کار ایران

همایش ملی «هشتادمین سالگرد اشغال ایران و سقوط رضاخان» برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۹۱۶۷

رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر از برگزاری همایش ملی «هشتادمین سالگرد اشغال ایران و سقوط رضاخان» خبر داد.

به گزارش ایلنا، همایش سه‌روزه هشتادمین سالگرد «اشغال ایران و سقوط رضاخان» در روزهای ۲۲.۲۳ و ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ از ساعت ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۸:۳۰ با حضور چهل صاحب‌نظر این عرصه، به همت پژوهشکده تاریخ معاصر در فضای مجازی برگزار می‌شود. 

موسی حقانی (رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر) در این باره گفت: در شهریور ۱۳۲۰، نیروهای متفقین بی‌توجه به اعلام بی‌طرفی ایران در تخاصم بین‌المللی فیمابین متفقین و متحدین، وارد این کشور شدند و آن را به اشغال خود درآوردند. 

او افزود: با ورود این نیروها به ایران، افزون بر لطمات انسانی، اقتصادی و سیاسی به کشور، به سلطه بیست‌ساله رضاخان بر ایران پایان داده شد، اما استبداد پهلوی با انتقال سلطنت از پدر به پسر با مدیریت متفقین تداوم یافت و نفوذ انگلستان در ایران همچنان استمرار پیدا کرد. با توجه به اهمیت این وقایع، پژوهشکده تاریخ معاصر در نظر دارد در هشتادمین سالگرد این هجوم و سقوط رضاخان، همایش هشتادمین سالگرد «اشغال ایران و سقوط رضاخان» را برگزار کند. 

حقانی ادامه داد: هدف از برگزاری این همایش واکاوی دوره بیست‌ساله سلطه رضاخانی بر ایران و پیامدهای آن است. این همایش با توجه به اپیدمی کرونا به صورت مجازی در روزهای ۲۲.۲۳ و ۲۴ شهریور از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۸:۳۰ برگزار می‌شود. 

رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر تصریح کرد: در این همایش، صاحب‌نظران حوزه تاریخ معاصر از جمله دکتر منوچهر محمدی، موسی نجفی، مجید تفرشی، استاد خسرو معتضد، محمدحسن رجبی، مهندس عباس سلیمی نمین، جواد منصوری، یعقوب توکلی، مسعود رضایی، محمد ملک‌زاده، رضا قریبی، مصطفی جوان، جواد حقگو، علی قربان‌پور دشتکی، محمدعلی بهمنی قاجار، مجید احمدی کچایی، سیدمصطفی تقوی، حجت‌الاسلام محمدصادق ابوالحسنی، مجید صادقانی، مهرزاد بختیاری‌منش، مرتضی باقیان، سیدهاشم منیری، محمدرضا چیت‌سازیان، مریم‌السادات حسینی، روح‌الله امین‎آبادی، سیدمرتضی حسینی، مظفر شاهدی، رضا حجت، مرتضی حافظی، حسین مولایی، رضا سرحدی، محمود ذکاوت، زهرا سعیدی، جواد عربانی، داوود امینی، سارا اکبری، امیر مکی و نعمت‌الله عاملی به واکاوی اوضاع ایران و مردم این سرزمین در دوره سلطه رضاخان خواهند پرداخت.

همچنین گفت‌گوی منتشرنشده‌ای از مرحوم علی‌اکبر رنجبر کرمانی پخش خواهد شد. 

او با اشاره به اهمیت این رویداد در تحولات بعدی تاریخ معاصر ایران و ضرورت برگزاری چنین همایش‌هایی اظهار کرد: با مرور تحولات ایران از ۱۳۰۰ تا ۱۳۲۰، نکات مهمی در خصوص حکومت استبدادی رضاخان و سلطه بیگانگان به‌دست خواهد آمد که برای جوانان آینده‌ساز ایران قابل استفاده است. 

گفتنی است پیش‌همایش مجازی هشتادمین سالگرد اشغال ایران و سقوط رضاخان هم‌زمان با هشتادمین سالگرد حمله متفقین و اشغال ایران، در سوم شهریور ۱۴۰۰ برگزار شد. 

این نشست سه روزه علمی – تاریخی از صفحات پژوهشکده تاریخ معاصر در فضای مجازی در لینک‌های زیر پخش می‌شود: 

آپارات: 

Aparat. com/TVTARIKH/live

اینستاگرام: 

https://instagram.com/iichs.ir

 

همایش ملی «هشتادمین سالگرد اشغال ایران و سقوط رضاخان» برگزار می‌شود

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز