خبرگزاری کار ایران

بیانیه انجمن اندیشه وقلم در حمایت از بیژن عبدالکریمی؛

اخراج یک استاد دانشگاه فی نفسه مردود است/ هیچ نهاد و موسسه‌ای نباید با رویکردهای انتظامی، امنیتی و قضایی به هماوردی اندیشه رود

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۷۸۶۷

انجمن اندیشه و قلم با انتشار بیانیه‌ای از بیژن عبدالکریمی، استاد اخراجی دانشگاه آزاد اسلامی، حمایت کرد.

به گزارش ایلنا، در این بیانیه آمده است: 

بسمه تعالی 

خبر اخراج دکتر بیژن عبدالکریمی از دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدا باورکردنی نبود؛ اما بعد از توضیحات ایشان و مقامات دانشگاه آزاد مشخص شد متاسفانه این واقعیت تلخ اتفاق افتاده و پیامدهای ناگوار آن از جانب تصمیم‌گیرندگان در نظر گرفته نشده است. 

اخراج یک استاد دانشگاه یا ممنوع از کار شدن یک پژوهشگر، فارغ از نظرات و دیدگاه‌های او در حوزه علوم اجتماعی و انسانی، فی نفسه مردود و غیرقابل قبول است و منجر به شکل‌گیری استبداد فکری و انسداد اندیشه در جامعه می‌شود و تاریخ و تجربه نشان داده این انحرافات، چه اثرات مخربی بر حیات علمی و معنوی و فرهنگی جامعه می‌گذارد. 

چنین رفتاری با صاحب نظرانی که نگاه و رویکردی متفاوت با نگاه رسمی و حاکمیتی دارند، با فرهنگ اسلامی و ایرانی و حتی روح انقلاب اسلامی که در آرای بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبران فکری نهضت مردم ایران همچون مطهری، بهشتی و طالقانی متبلور است، سازگار نیست. 

انتظار اصحاب اندیشه این بوده و هست که در سایه آزادی بیان و افکار و احترام به تضارب آرا در جمهوری اسلامی، هیچ نهاد و موسسه‌ای به خود اجازه ندهد که با رویکردهای انتظامی، امنیتی و قضایی به هماوردی اندیشه رود؛ اما در فقره اخیر نه تنها این اتفاق افتاد، بلکه این اقدام ناصواب به جای جبران خطای صورت گرفته مورد توجیه قرار گرفته است. 

نکته پایانی اینکه همزمانی اقدام اخیر با آغاز تشکیل دولت سیزدهم، موجب غبارآلود شدن ذهنیت استادان و پژوهشگران کشور نسبت به رویکرد دولت به اصحاب اندیشه شده است. از این رو هرچند دانشگاه آزاد اسلامی رسما زیر نظر دولت نیست، اما ضروری است شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم در این خصوص موضع‌گیری سنجیده کرده و از حریم فکر و اندیشه و دانشگاه دفاع کنند. 

انجمن اندیشه و قلم با پرهیز از ورود نفی‌ای و اثباتی به داوری درباره مواضع دکتر عبدالکریمی و ادعاهای دانشگاه آزاد علیه ایشان، صراحتا اعتراض خود را به اقدام اخیر در اخراج نامبرده اعلام می‌کند. با توجه به دستور مراجع بالادستی درباره توقف این حکم، امیدواریم در اسرع وقت این خطای زیان‌بار جبران شده و تا حدی امید را به اهالی اندیشه بازگرداند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز