خبرگزاری کار ایران

محمدرضا بهشتی:

علی‌اکبر رنجبرکرمانی پژوهشگری با حافظه بسیار خوب تاریخی و قلمی روان بود/ جامعه پژوهش ایران فردی با خصوصیات ویژه را از دست داد

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۴۸۵۱

«محمدرضا بهشتی» (استاد فلسفه دانشگاه تهران و پژوهشگر) درباره درگذشت «علی‌اکبر رنجبرکرمانی» از تاریخ‌پژوهان و نویسندگان کشورمان، گفت: مرحوم کرمانی اهل مطالعه بود و حافظه بسیار خوب تاریخی و قلم بسیار روانی داشت؛ از دست دادن فردی با این خصوصیات، برای جامعه پژوهشی ما بسیار مایه تاسف است.

«محمدرضا بهشتی» (استاد فلسفه دانشگاه تهران و پژوهشگر) درباره درگذشت «علی‌اکبر رنجبرکرمانی» از تاریخ‌پژوهان و نویسندگان کشورمان به خبرنگار ایلنا گفت: متاسفانه دیروز خبردار شدیم که مرحوم علی‌اکبر رنجبر کرمانی در اثر ابتلا به کرونا درگشت؛ همانطور که بیماری کرونا در ماه‌های اخیر، افراد ارزشمندی را از جامعه ما گرفت.

بهشتی درباره این نویسنده و پژوهشگر فقید تاریخ گفت: آشنایی بنده با ایشان به سال‌های اولیه انقلاب بازمی‌گردد؛ مرحوم رنجبر‌کرمانی، مطالعات خوبی را در همان ایام داشت و از قبل پیروزی انقلاب هم در زمینه تاریخ و به خصوص تاریخ ایران مطالعه می‌کرد. بعد از تاسیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های تاریخ خاورمیانه، کار مشترکی را با ایشان در زمینه تهیه گاه‌شمار تاریخ معاصر خاورمیانه آغاز کردیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: قرار بود در این گاه‌شمار روی حوادث معاصر منطقه بعد از ورود ناپلئون به مصر تا زمان حاضر تحقیق کرده و سپس کتابی را منتشر کنیم. در طی مدتی که پیش از توقف فعالیت این موسسه با آقای کرمانی همکار بودم، ایشان در این زمینه نقش به سزایی ایفا کردند. در این موسسه، چند اثر بود که به اهتمام همکاران ما از جمله آقای کرمانی منتشر شد؛ از جمله همین گاه‌شمار که در تدوین جلد اولش ایشان همکاری داشتند.

بهشتی با بیان اینکه علی‌اکبر رنجبرکرمانی مدتی هم مدیریت موسسه مطالعات و پژوهش‌های تاریخ خاورمیانه را به عهده داشت، خاطرنشان کرد: دایره‌المعارف یهود، یهودیت و صهیونیزم نوشته عبدالوهاب میسری نویسنده مصری هم با اهتمام ایشان و جمعی از دوستان و همکاران در هشت جلد به فارسی برگردانده شد که اطلاعات خوبی در اختیارمان قرار می‌داد.

او یادآور شد: کتاب دیگری که آقای کرمانی در فعالیت مستمرشان در آن ایام رویش تمرکز داشتند، «تا اینکه فراموش نکنیم» بود که در آن مکان‌هایی که پیش از اشغال صهیونیست‌ها در سرزمین فلسطین بودند و بعدا در اثر تخریب‌ها یا جنگ از بین رفتند، فهرست شده بود. ایشان به دلیل علاقه‌ای که به فلسطین داشتند در ترجمه و انعکاس این اثر اهتمام زیادی ورزیدند.

این فیلسوف و مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: کار پژوهشی دیگری که آقای کرمانی همراه دیگر اساتید انجام داد در مورد حضور مسلمانان در آندلس اسپانیا در دوره‌ای هشت سده‌ای بود که پایه پژوهشی شد برای تهیه یک فیلم مستند شش قسمتی که در شبکه چهار  تلویزیون نمایش داده شد و در آن هم حوادث و هم مکان‌های مهمی که مسلمانان در آن آثاری تاریخی از خود به جای گذاشته بودند، به نمایش درآمد.

بهشتی با تاکید بر اینکه مرحوم کرمانی اهل مطالعه بود و حافظه بسیار خوب تاریخی داشت، گفت: ایشان به زبان عربی و انگلیسی مسلط بود و از منابع این دو زبان برای ترجمه و کار پژوهشی استفاده می‌کرد. ضمن اینکه قلم فارسی بسیار روانی هم داشت که به دلیل مطالعات طولانی او در متون تاریخ ایران و ادبیات فارسی بود. آقای کرمانی مجموعه‌ای از دانسته‌ها را همراه با ذوق نویسندگی گردآوری کرده بود که بسیار ارزشمند است.

او در پایان تصریح کرد: از دست دادن فردی با این خصوصیات، برای جامعه پژوهشی ما بسیار مایه تاسف است و امیدوارم که خداوند روح ایشان را در آرامش قرار دهد و به بازماندگان ایشان هم بابت این واقعه تاسف‌بار تسلیت عرض می‌کنم.

یادآور می‌شود، «علی‌اکبر رنجبرکرمانی» پژوهشگر، نویسنده و تاریخ‌پژوه روز دوشنبه هشتم شهریور به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت؛ «مسی به رنگ شفق؛ خاطرات سیدکاظم موسوی بجنوردی» و «عزت شیعه؛ تاریخ شفاهی زندگی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آیت‌الله امام موسی صدر» از دیگر آثار این تاریخ‌پژوه به شمار می‌روند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز