خبرگزاری کار ایران

محمدمهدی عسگرپور اظهار کرد:

ما جزو معدود کشورها و شاید تنها کشور هستیم که تلویزیون دولتی داریم/ کسی که اظهار می‌کند ممیزی نیاز نیست قصد دارد ممیزی‌های بیشتر اعمال کند

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۷۸۷۷

محمدمهدی عسگرپور دبیر جدید صنف وی‌اودی در اولین نشست رسانه‌ای خود، درباره برنامه‌ها و مشکلات پیش روی این صنف صحبت کرد.

به گزارش ایلنا، نشست خبری دبیر انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدئویی آنلاین شنبه (۲۳مردادماه) با حضور محمدعلی یوسفی زاده (رییس صنف شرکت‌های ویدئویی آنلاین)، محمد مهدی عسگرپور (دبیر جدید صنف وی او دی) و با اجرای محمدرضا مقدسیان به عنوان مجری برگزار شد. 

این جلسه با قرائت قرآن و سرود ملی آغاز شد. 

محمدرضا مقدسیان در ابتدای این نشست با یادی از آیدین الفت و علی سلیمانی هنرمندان تازه درگذشته که به دلیل بیماری کرونا دارفانی را صحبت‌های خود را آغاز کرد. 

محمدعلی یوسفی‌زاده رییس صنف شرکت‌های ویدئویی آنلاین در ابتدای نشست با اشاره به معرفی صنف گفت: به دلیل مسئولیتی که در صنف عهده دار هستم جلسات مختلفی داشتیم. صنعت وی او دی و تغییر تکنولوژی و شرایطی که در آن هستیم تحولاتی را رقم زده است. شرایط تحریمی فرهنگ و زبان ما به گونه‌ای است که باید با این تغییرات همراه شویم. تعاملی شدن سرویس‌ها باعث شده به فکر توسعه این صنعت باشیم و زودتر از اینکه به چالش برسد برای آن برنامه‌ریزی صحیحی داشته باشیم. 

وی افزود: در جلسات انجمن صنفی از همه اعضا حتی اعضایی که در این انجمن حضور ندارند هم دعوت می‌کنیم تا کنار یکدیگر باشیم و بتوانیم انرژی بیشتری بگذاریم و در خصوص رفع موانع همت کنیم تا دستارد درستی حاصل شود. 

یوسفی زاده ادامه داد: نرخ و تعرفه‌گذاری از موارد مورد بررسی در انجمن بوده است. مردم شرایط سختی دارند و همه ما در این صنف تلاش داریم به بهترین نحو و با کمترین هزینه بهترین کیفیت رابه مخاطبان ارایه دهیم. تعرفه‌گذاری به شکل پویا براساس هر پلتفرم اجرا می‌شود. بسته به محتوای و تبلیغاتی که پلتفرم‌ها دارند می‌توانند از این مصوبه استفاده کنند. 

وی در پایان اظهار کرد: ساز و کار انجمن باید از یک ساختار جمعی خارج و تشکل مستقلی داشته باشد که همه اعضا به صورت روزمره بتوانند با انجمن در ارتباط باشند. برای هماهنگی بیشتر پیش بینی ضورت گرفته تا دبیرخانه به صورت مستقل و با ساز و کار مدیریتی خارج از اعضا تشکیل شود و روی مسایل برنامه‌ریزیانجام شود. در این مدت با آقای عسگرپورجلساتی برگزار شد تا درباره موارد صنفی صحبت‌هایی انجام دهیم و با سرعت بیشتری مسائل را پیش ببریم. 

محمدمهدی عسگرپور دبیر صنف وی او دی درابتدای سخنان خود گفت: به دلیل شرایطی که موجود و آمار فوت شدگان که بخشی هم از حوزه فرهنگ و هنر هستند حس و حالی برای این نوع نشست‌ها وجود ندارد. اما باید قبول کنیم که زندگی جریان دارد و این نوع نشست‌ها هم باید برگزار شود. سریال‌هایی ساخته شده و گاهی درباره آن‌ها بحث می‌شود و چالش‌های بوجود می‌آید و نمی‌توان بدون صحبت و نشست از آن‌ها گذر کرد. 

این تهیه کننده سینما با اشاره به فعالیت انجمن وی او دی اظهار کرد: این صنف فعالیت رسمی را اخیراً آغاز کرده است و این اولین نشست خبری مسئولان صنف تلقی می‌شود. ما با تکنولوژی جدیدی مواجهیم که شاید سابقه آن در کشور ما به ده سال گذشته باز می‌گردد، اما شکل جدیدی که با آن مواجه شدیم، در این دو سه سال اخیر شکل گرفته است. بخش‌های زیادی از این حوزه هنوز کشف نشده و به آن نپرداخنه‌ایم. این اکتشافات نه تنها برای مردم که حتی برای خود مسئولان و صاحبان پلتفرم‌ها هم مشخص نیست. در ابتدا باید گفت که رابطه خوبی بین بخش‌های نظارتی و سیاست‌گذاری با پلتفرم‌هاوجود ندارد. اکنون در مقطعی قرار داریم که اختلاف نظرها در این حوزه ممکن شکل گرفته و گفتگو مقدمه اصلی حل بسیاری از موضوعات خواهد بود. 

عسگرپور درباره ارتباط این انجمن صنفی با ارشاد و ساترا بیان کرد: برای هر نوع رفتاری که بخشی به حاکمیت باز می‌گردد ساختارهایی شکل می‌گیرد. درباره این موضوع هم در تمام دنیا ساختارهایی شکل گرفته است اما تجارب جهانی خیلی وقت‌ها به کار ما نیامده است و ما هم چون همیشه فکر می‌کنیم مختصاتی داریم که حتی در کشورهای همسایه ما هم وجود ندارد، به آن ساختارها توجه نکرده‌ایم. توجه به آن ساختارها بد نیست

رییس سابق خانه سینما ادامه داد: ساده‌ترین پاسخ درباره این نوع نظارت‌ها این است که بگوییم چون در تلویزیون سریال‌سازی داریم پس سریال‌های نمایش خانگی هم باید زیر نظر تلویزیون باشد. ما جزو معدود کشورها و شاید تنها کشور هستیم که تلویزیون دولتی داریم، درحالیکه ساختارها در دنیا کاملا متحول شده است. حتی کشورهایی که هم تلویزیون و هم غیردولتی دارند، به این سو رفته‌اند که ببینند چطور می‌توانشبکه‌های دولتی را یا ادغام کنند یا به بخش خصوصی واگذار کنند. از خروجی تلویزیون هم می‌توان متوجه شد ساختارهای کنونی به روز هم نشدهاست. و این نکته مهم است که آیا این جریان که عهده داری مجموعه تحت تسلطش برایش بسیار سخت شده، این توان را دارد که عهده دار یک جریان کاملاً متفاوت دیگر باشد. 

این کارگردان سینما در پاسخ به سوالی که درباره تغییر دولت و عده‌هایی که داده شده گفت: پیش بینی در کشور ما بسیار کار سختی است مثلاً پیش‌بینی می‌کنیم که تا چند ماه آینده واکسن کرونا صادر می‌کنیم اما با رسیدن به زمان مورد نظر در انتهای جدول فوت شدگان قرار می‌گیریم. در فرهنگ ما این بحث مطرح شده که کسی که می‌خواهد کمک کند برای نابودی آمده است و کسی که اظهار می‌کند ممیزی نیاز نیست قصد دارد ممیزی‌های بیشتر اعمال کند. 

وی تشریح کرد: مصوبات ارشاد با توجه به مجموعه قوانین که بخشی در مجلس و شورای عالی انقلاب تصویب شدهاعمال می‌شود و صداوسیما هم با توجه به نظریه شورای نگهبان یا نظر مقام رهبری جمع‌بندی می‌کند اما واقعیت چیز دیگری است. پذیرفتنی نیست که کسانی که دولتی هستند درباره بخش خصوصی تصمیم‌گیری کنند چه ارشاد چه صداوسیما نمی‌توانند به درستی درباره حوزه‌ای که در آن اشراف ندارد و سود و زیان آنرا نمی‌دانند نظر دهند و فعالان این حوزه باید در این تصمیم‌گیری‌ها حضور داشته باشند. درباره اختلاف ساترا و وزارت ارشاد هم باید گفت که وقتی دو نهاد درباره یک موضوع معتقدند که هر دو مادر یا هر دو پدر هستند و نمی‌پذیرند یکی مادر یکی پدر باشد، این اختلافات پیش می‌آید. 

عسگرپور درباره شفافیت کاربران سامانه‌ها گفت: پلتفرم‌ها بایستی درباره این نوع آمارها گزارش دهند. با این حال واحدها فرق می‌کند و مثلاً در سالن سینما تعداد مشخص است. اما در اینجا مثلاً با یک اکانت دو یا سه نفر آثار را می‌بینند و ممکن است چند برابر یک اکانت، سریال را ببینند. 

وی درباره اقدام ارشاد در مجوز سریال‌ها لاظهار کرد: طبق اطلاهاتی که من دارم ارشاد خودش برای صدور مجوز سریال اقدامی نمی‌کند و کمی زودتر هم با این رفتار دوگانه مواجه بودم که ارشاد هم اعتراض داشت و هم عملی انجام نمی‌داد. زمانی گفت ما فعلاً صدور پروانه‌ها را تعطیل می‌کنیم که تا حدی خودخواسته بود و فقط حق اعتراض را برای خود نگه داشت. شفافیت مجموعه‌ای از رفتارهاست. اینکه آقای انتظامی در بخشی به طور مثال رقم هوایی را اعلام کند در جای دیگر که خیلی چیزها شفاف نیست و نمی‌شود خود باعث مسأله است. البته که حتما دلیلی داشته که این شفاف‌سازی انجام شده است. با این حال سازمانی که از بودجه بیت المال استفاده می‌کند اگر شفافیت نکند بیشتر باید محل سوال باشد. در فضایی هستیم که مجموعه‌های حاکمیتی که گردش مالی بالایی هم دارند به سمت شفافیت نمی‌روند. این موقعیت عجیب است در همه جای دنیا آن‌ها که از بودجه‌های دولتی استفاده می‌کنند شفاف‌سازی می‌کنند. 

وی افزود: یکی از پارامترهای ما این بود که به این سمت حرکت کنیم ولی اعلام آمار و ارقام بدون توضیح مقدماتی عملاً سوال بیشتر ایجاد می‌کند. باید درخواست شفاف‌سازی خود را به سمت نهادهایی ببریم که بیشتر از بودجه‌های عمومی استفاده می‌کنند. 

عسگرپور درباره ممیزی‌ها گفت: ممیزی در کشور ما انت‌ها ندارد. برای ممیزی آثار مثلاً ممکن است ابتدا روی خروجی کار ممیزی شود و بعد می‌بینند باید از قبل‌تر مثلاً در فیلمنامه ممیزی را اعمال کنند و باز به این می‌رسند که باید به مرحله‌ای قبل‌تر بازگردند. سیستم نظارتی به این ترتیب همیشه جلوتر می‌آید و مثل دهه ۶۰ می‌شود که حتی تست گریم را هم می‌دیدند. ممیزی پایان ندارد و شن زاری است که گسترش می‌یابد ما باید از این موضوع مراقبت کنیم. اگر قرار باشد ممیزی‌ها سرانجامش همان شود که در تلویزیون رخ می‌دهد مردم انگیزه‌ای برای پرداخت پول ندارند و باید بین تلویزیون و ماهواره یکی را انتخاب کنند. بحث ما با افرادی که در حوزه ممیزی هستند درباره همین موضوع است که البته می‌خواهیم درباره آن مذاکره کنیم. 

دبیر انجمن اضافه کرد: درباره پدیده‌ای حرف می‌زنیم که مردم انتخاب می‌کنند و برای آن هم پول می‌پردازند بخش مهمی از کار ما هم این است که مفاهمه شکل بگیرد اینگونه هم نیست که بگوییم تیغ ارشاد کمتر می‌برید و ممکن است فرقی بین دو نهاد صداوسیما و ارشاد نباشد. به هر حال ما جزو معدود کشورهایی هستیم که این خدمات و سرویس‌های آنلاین وجود دارد و خودمان هم محتوا تولید می‌کنیم و این مزیت نسبی ماست. 

عسگرپور درباره آینده وی‌اودی‌ها افزود: ماجرای ورشکستگی سالن‌های سینما در برخی کشورها مربوط به قبل از کروناست و برخی کشورهای اروپایی همان زمان اعلام ورشکستگی کردند و این اتفاق ناگزیر است و ما مجبوریم به این سمت برویم. 

وی با اشاره به لزوم فعالیت نهاد تنظیم‌گر گفت: من ساترا را به عنوان سازمان تنظیم مقررات در نظر می‌گیرم. با این معنا کاری ندارم به کجا وصل است و در این صورت حتماً اداره پلتفرم‌ها نیاز به چنین مکانی دارد که البته باید انجمن صنفی هم در آن حضور داشته باشد. اما نکته بر سر این است که این نهاد تنظیم‌گر باید کجا باشد و می‌فهمیم که اگر زیر نظر تلویزیون برود چه معنایی دارد. درباره اصل آن کسی حرفی ندارد اینکه کجا باید باشد یا چه اصولی داشته باشد مهم است. 

عسگرپور در پاسخ به اینکه صنف با انحصار چند پلتفرم جلو می‌رود یا خیر گفت: این صنف در حال حاضر ۳۱ عضو دارد که همه مجوز وی او دی و آی پی تی وی دارند و فارغ از هر چیز صنف باید درخواست همه موسسات دارای مجوز را بپذیرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز