خبرگزاری کار ایران

تهیه‌کننده فیلم «مدیترانه» مطرح کرد:

کاش نظام نگران کاهش آثار سینمای ارزشی شود/ خدا کند بعد از مدیریت‌های لیبرالی و سرمایه‌داری اتفاقات خوبی در انتظار مردم باشد/ برخی روشنفکران و سینماگران چشمشان را به روی برخی وقایع بسته‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۴۹۵۲

ابوالفضل حاجتمند می‌گوید: مدیترانه یک فیلم کاملا مستقل است نه ارگانی. هیچ نهادی ساخت این فیلم و داستان را به ما سفارش نداد و داستان و نگاه به این سوژه کاملا بر اساس جهان‌بینی نویسنده و کارگردان فیلم بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سینمای جنگ یا دفاع مقدس سال‌هاست که اثر درخوری نداشته و نتوانسته مخاطبان سینما را با خود همراه کند. جدای از سینمای جنگ طی این سال‌ها چند فیلمی درباره جنگ سوریه و شهدای مدافع حرم ساخته شده است. بارزترین فیلمی که در این باره ساخته شد فیلم «به وقت شام» بود که آن هم چه در جذب مخاطب و چه در اکران موفق نبود. لشکر فاطمیون که تشکیل شده از رزمنده‌های افغانستانی بود جزو تاثیرگذارترین و مظلوم‌ترین رزمنده‌ها و شهدای حرم بودند. فیلم سینمایی «مدیترانه» که این روزها و در شرایط قرمز و سخت کرونایی روی پرده سینما رفته است، به شهدای مدافع حرم و لشکر فاطمیون پرداخته است. به بهانه اکران این فیلم و شرایط حاد این روزهای سینما با ابوالفضل حاجتمند، تهیه‌کننده این فیلم گفتگویی داشتیم که می‌خوانید.

حدود سه سال از تولید فیلم «مدیترانه» می‌گذرد و شما در وضعیت پرریسک کرونایی این روزها فیلمتان را اکران کرده‌اید. به چه دلیل در این شرایط ریسک اکران را پذیرفتید؟ شاید می‌توانستید زمان مناسب‌تری را برای اکران انتخاب کنید. 

هر تهیه‌کننده‌ای دوست دارد در بهترین زمان و بهترین شرایط فیلمش را اکران کند. با توجه به اینکه تعداد فیلم بالایی در صف اکران هستند و مشخص نیست شرایط کشور که تحت تاثیر کروناست چه زمانی به حالت عادی برگردد، لذا تصمیم گرفتیم فیلم را اکران کنیم. البته سینما هم مثل بقیه صنایع در شرایط کرونایی هم در بخش تولید و هم در میزان تماشاگر آسیب دیده و نهاد‌های مرتبط باید با یک حرکت جهادی و انقلابی از این صنعت فرهنگی کشور حمایت جدی و ملموس انجام دهند و این حمایت‌ها فقط در حد شعار و آمار نماند. ان‌شاءالله خدا هم کمک می‌کند.

فیلم درباره لشکر فاطمیون و نحوه حضور آن‌ها در سوریه است. این موضوع جزو موضوعات خاص و شاید به نوعی تنش‌زا در سینمای امروز باشد.  چرا این سوژه را برای ساخت فیلم انتخاب کردید و تا چه حد از لشکر فاطمیون اطلاعات دقیق در دست داشتید؟ 

فاطمیون یک واقعیت اجتماعی و فرهنگی در کشور ماست و اگر ما روایت درست و دقیقی از این واقعیت و حقیقت موجود در جامعه نداشته باشیم، به سرعت توسط بدخواهان جریان انقلاب اسلامی به شکل تحریف شده روایت خواهد شد. خیلی اتفاقات بزرگی در تاریخ کشورمان به ویژه در چهل و چند ساله انقلاب افتاده که برخی روشنفکران و به تبع آنها سینماگران چشمشان را به این وقایع دراماتیک بستند و نتیجه‌اش شده روایت تحریف شده‌ای که منافقین و دشمنان انقلاب از آن اتفاقات داشتند. مثل ماجرای ترورهای دهه ۶۰ و… ما با توجه به نزدیکی تیم سازنده فیلم با رزمندگان و فرماندهان فاطمیون اطلاعات دقیق و کاملی از این بچه‌ها داشتیم. 

سلبریتی‌ها و بازیگران چهره رغبتی برای حضور در چنین فیلم‌هایی ندارند و این یک واقعیت است و فکر می‌کنند با حضور در چنین فیلم‌هایی که به آن‌ها حکومتی یا ارزشی گفته می‌شود و آینده هنری خودشان را به خطر می‌اندازند، چقدر برای انتخاب بازیگر مشکل داشتید؟ آیا این بازیگران انتخاب اول شما بودند یا خیر؟ 

در ماجرای مدافعان حرم همه اقشار مردم به بزرگی این بچه‌ها اذعان دارند و غالب هنرمندان هم برای این جریان و واقعیت انسانی و ایثارگر احترام ویژه‌ای قائل هستند، لذا ما مشکل زیادی در جریان انتخاب بازیگران با توجه سوژه و محتوای فیلم نداشتیم. بازیگرانی که زحمت حضور در این فیلم را کشیدند دوستان معتقد و محترمی هستند که به شدت به رزمندگان و شهدای مدافع حرم علاقه دارند. 

آیا ساخت چنین فیلم‌هایی تاثیرگذاری در نگاه مردم به شهدای مدافعان حرم خواهد داشت و آیا با ساخت فیلم می‌توان الزام حضور نیروهای ایرانی در سوریه را نمایش داد؟ 

در بخش اول سوال باید عرض کنم، به لطف خدا و مدد شهدا یقینا اثر داشته و دارد و درباره بخش دوم باید عرض کنم ما هدفمان روایت سینمایی و اجتماعی از یک واقعه تاریخی است. 

اگر فیلم شما ارگانی نبود و حوزه هنری از آن حمایت نمی‌کرد، آیا اصلا ساخته و در این وضعیت اکران می‌شد؟ 

فیلم ما کاملا مستقل است و ارگانی نیست و اگر منظور شما از ارگانی سفارشی و ریاکارانه است باید عرض کنم هیچ نهادی ساخت این فیلم و داستان را به ما سفارش نداد و این داستان و روایت و منظر نگاه به این سوژه بر اساس جهان‌بینی نویسنده و کارگردان فیلم بوده و آنقدر به این داستان ایمان شخصی داشتیم که برای ساخت و روایت آن حاضر بودیم همه زندگی‌مان را بدهیم. حوزه هنری انقلاب اسلامی تنها پخش‌کننده است و به لطف تحولات خوب و جوان‌گرایی موفقی که در حوزه اتفاق افتاده، سد قدیمی حاکم بر حوزه شکسته است و این مدیران جدید اکران فیلم را قبول کرده و زحمت اکران را کشیده‌اند. کما اینکه در حال حاضر با توجه به شرایط رکود مخاطب در سینما فیلم‌مان را اکران کردیم که علاوه بر پخش و نمایش فیلم، ما هم در روشن ماندن چراغ صنعت سینما نقشی داشته باشیم. 

با پیش‌بینی ناموفق بودن اکران در شرایط موجود، چرا فیلم را اکران آنلاین نکردید؟ آیا از طرف صداوسیما به شما پیشنهادی برای خرید فیلم شده بود؟ 

البته که نمی‌دانم این مقدمه اول را بر چه اساسی می‌فرمایید، اگر منظورتان بخشی از مخاطب است که فقط و فقط فیلم کمدی و برخی تولیدات صرفا سرگرم‌کننده را می‌بینند، برای آن‌ها و ذایقه آن‌ها هم احترام قائلم، بله احتمالا با آن مخاطب خیلی ارتباط برقرار نکنیم، کما اینکه آن مخاطب با فیلم‌های دیگر همکارانمان که دارای شرایط مذکور نباشند نیز همان رفتار را خواهند داشت. ولی از میان ۸۵ میلیون ایرانی این طیف مخاطب کمتر از ۳میلیون نفر هستند. اگر بشود جامعه عمومی مردم را به دیدن فیلم دعوت کرد و البته با در نظر گرفتن شرایط بسیار سخت کرونایی یقینا اکران خوب و در خور توجهی خواهیم داشت، کما اینکه تا امروز هم جامعه مخاطب خوبی به سینما آمده است، البته باز هم شرایط تلخ و سخت کرونایی را یادآوری می‌کنم. برای اکران آنلاین و پخش تلویزیونی هم اقدامات خوبی انجام شده که بعد از اکران سینمایی اجرا خواهد شد. 

از نظر شما سینمای ارزشی و دفاع مقدس ما امروز در چه جایگاهی قرار دارد؟ 

سینما باید تغذیه فرهنگی بدهد، متاسفانه خیلی فرم‌های مختلف دارد و در چند سال اخیر فیلم‌هایی با مضمون اعتیاد خیلی زیاد شده است، همچنین عشق‌هایی که حتما باید در آن خیانت باشد و…. کاش واقعا نظام نگران شود از اینکه آثار سینمای ارزشی خیلی کم شده است. سینمای ارزشی این نیست که فقط فیلم باید جنگی باشد، بلکه فیلم‌های‌ست که در آن خانواده سالم و خوب و قهرمان واقعی وجود داشته باشد. فیلم‌هایی که در آنها قهرمانان‌مان را معرفی کنیم.

با تغییر دولت چه آینده‌ای را برای سینما تصور می‌کنید؟

ان‌شاءالله بعد این سال‌های رخوت و سستی که حاصل مدیریت لیبرالی و سرمایه‌داری در کشور بود، اتفاقات خوبی در انتظار مردم خوب کشورمان و البته فرهنگ و هنر و سینمای ایران باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز