خبرگزاری کار ایران

علیرضا حسینی مطرح کرد:

بسیاری از شرکت‌ها و صنوف فیلمسازی ورشکسته شده‌ یا در شرف تعطیلی هستند/ درصددیم با راهکارهای قانونی امکان فعالیت اعضا را فراهم کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۴۸۱۹

بازرس اصلی اتحادیه تولیدکنندگان فیلم و برنامه‌های تصویری ایران، درباره دلایل شکل‌گیری این اتحادیه و اهداف و برنامه‌های آن توضیح داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، از خبر تشکیل صنف «اتحادیه تولیدکنندگان فیلم و برنامه‌های تصویری ایران» چند هفته‌ای می‌گذرد. آن‌طور که در اساسنامه این اتحادیه درج شده است، این صنف اولین تشکیلات مرکزی در حوزه سینما و رسانه‌های دیداری و متشکل از مراکز حقوقی فیلم‌سازی دارای مجوز رسمی فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. هماهنگ ساختن تلاش‌ها و فعالیت‌های مرتبط با سینما و رسانه‌های تصویری، ایجاد انگیزه برای  سرمایه‌گذاری، تولید، صادرات و خلق زمینه‌های مطلوب برای همکاری ملی در تبادل نظر و تجربیات به‌منظور دستیابی به توسعه پایدار تولید فیلم و سریال و… از جمله اهداف تأسیس این اتحادیه ذکر شده است. برای تنویر بیشتر ماهیت و کارکرد تشکیل اتحادیه تولیدکنندگان فیلم و برنامه‌های تصویری ایران، به سراغ علیرضا حسینی بازرس اصلی این اتحادیه و کارگردان و تهیه‌کننده سینمای مستند و تلویزیون رفتیم و با او در این‌باره به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

علیرضا حسینی (بازرس اصلی اتحادیه تولیدکنندگان فیلم و برنامه‌های تصویری ایران) وضعیت تولیدکنندگان حوزه سینما و تلویزیون را به دلیل شرایط خاص کشور در دوران کرونا و نابسامانی‌های اقتصادی، مطلوب نخواند و گفت: بر خلاف سایر صنوف اقتصادی که تشکیلات و ساز و کار مناسبی دارند، ما می‌بینیم که در حوزه فرهنگ و اقتصاد فرهنگ و هنر، به‌ویژه در عرصه فیلمسازی این شرایط سامان‌دهی مناسبی ندارد. هر شخصی با سرمایه اولیه خود اجازه ورود به این عرصه را بدون داشتن تخصص لازم پیدا می‌کند و نظارت صنفی مناسبی بر آن‌ها نیست. شخص بدون اینکه مشکل پیدا کند و یا مراحلی را برای اخذ مجوز طی کند به تولید فیلم و برنامه دیداری اقدام می‌کند، در حالی که شرکت‌ها و موسسات فیلم و فرهنگی و هنری هفت خوان رستم را باید برای اخذ مجوز فعالیت و تولید آثار بگذرانند. 

وی یکی از وظایف شکل‌گیری اتحادیه را انسجام‌بخشی میان تولیدکنندگان فعال در حوزه سینما و تلویزیون و برنامه‌های دیداری عنوان و خاطرنشان کرد: مثل هر صنفی که لازمه‌هایی برای اعضا دارد و برای اخذ مجوز نیازمند طی کردن مراحلی است، ما هم در صددیم تا با تهیه راهکارهای قانونمند امکان فعالیت اعضا را فراهم کنیم و امنیت شغلی لازم برای همکاران در این اتحادیه را مطلوب‌تر کنیم. باید بگویم در چند سال اخیر خیلی از شرکت‌ها و صنوف فیلمسازی و برنامه‌های تصویری یا ورشکسته شده‌اند و یا اینکه در شرف تعطیلی هستند که اصلا شرایط مطلوبی برای فعالان حقوقی و حقیقی مشاغل سینما و تصویری کشور نیست. 

تهیه‌کننده مجموعه مستند «حیات عقل» در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود آیفیک، تأسیس اتحادیه جدیدی اتفاق افتاد، گفت: از زمان شکل گیری آیفیک که به دهه ۸۰ بر می‌گردد تا الان اتفاقات خوبی را شاهد بودیم. تأیید صلاحیت افراد و صدور مجوز فیلمسازی و همچنین تفویض اختیار درخصوص نظارت بر آثار تولیدشده توسط اداره ارزشیابی و نظارات ارشاد به آیفیک واگذار شد و بخشی از کارهای مثبتی بود که در این مجموعه صورت گرفت، اما با توجه به شعار مدیران کشور در برون‌سپاری و خصوصی‌سازی می‌بینیم که عملا این اتفاق به شکل مثبتی صورت نگرفت و باعث شد تا نقش آیفیک روز به روز کم رنگ‌تر شود. 

وی افزود: از جهتی دیگر نگاه سازمان سینمایی به آیفیک به عنوان یک تشکل مردم نهاد (NGO) باعث شد تا هویت مستقل صنفی و کارآمدی حاصل نشود و مشکلی که سال‌ها خانه سینما با آن روبرو بود گریبانگیر ما شود و توفیق آنچنانی برای موسسات حقوقی آیفیک حاصل نشود. 

کارگردان «مجموعه مستند گونیا، علوم و فنون ایران در اسپانیا» به شکل‌گیری اتحادیه پس از دو سال کار کارشناسی و تنظیم اساسنامه‌ای جامع برای آن اشاره کرد و گفت: این اتحادیه که ماهیت حقوقی دارد و اعضای آن مدیران شرکت‌های فیلمسازی و موسسات فرهنگی و هنری را شامل می‌شود، سعی دارد تا به بحث قاچاق فیلم که یکی از دغدغه‌های تولیدکنندگان فیلم و سریال است، بپردازد تا بیش از این صدمه‌های جبران‌ناپذیری به اعضایش وارد نشود. در مرحله دوم سعی داریم تا با ایجاد راهکارهای قانونی حضور تهیه‌کنندگان خارج از اتحادیه را در ساخت آثار قانونمند کنیم و امیدواریم که با اهتمام و توجه اعضا و همچنین سازمان‌هایی مثل صدا و سیما و وزارت ارشاد و سازمان سینمایی این مورد هر چه زودتر محقق شود. 

حسینی افزود: البته صدا و سیما قوانین خودش را در به کارگیری تهیه‌کنندگان و موسسات دارد که برای طی کردن درجه‌های مختلف تهیه‌کنندگی در سازمان، مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت شایستگی‌های لازم از یک مرحله به مرحله دیگری ارتقا پیدا می‌کنند. 

نایب رئیس انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند به زیان‌ده بودن شرکت‌های حوزه فیلمسازی و موسسات در چند سال اخیر با توجه به شرایط بد اقتصادی اشاره کرد و گفت: در این سال‌ها خیلی از دفاتر فیلم به علت کم‌کاری و یا نبود کار به تعطیلی کشیده شدند و با توجه به هزینه‌های بسیاری از جمله هزینه‌های دفتر، بیمه و مالیاتی که باید بدهند خیلی توجیه اقتصادی برای ادامه حیات ندارند و با عدم التزام وزارتخانه‌ها و سفارش‌دهندگان فیلم و سریال برای انعقاد قرارداد با موسسات رسمی عملا آسیب زیادی به مراکز فرهنگی و هنری رسیده است. 

بازرس اصلی اتحادیه تولیدکنندگان فیلم و برنامه‌های تصویری ایران، یکی از سیاست‌های جدی در خصوص عضویت شرکت‌ها در اتحادیه را داشتن تخصص لازم و رزومه کاری قوی دانست و خاطرنشان کرد: سعی داریم تا در عضویت موسسات حتما به تخصص‌گرایی و داشتن تخصص و مجوزهای لازم و مرتبط با رشته سینما و برنامه‌های دیداری توجه شود و با ارتباط‌هایی که با سازمان‌ها برقرار می‌کنیم از حضور غیرکارشناسان به عنوان تولیدکننده فیلم و آثار دیداری جلوگیری شود. 

وی ادامه داد: البته باید این رویکرد تخصص‌گرایی هم در میان روابط عمومی‌های سازمان‌ها ایجاد شود که کار را به دست کاردان و موسسات دارای مجوز و اعضای اتحادیه صنفی مرتبط بسپارند و برای سفارشات خود از اعضای اتحادیه تولیدکنندگان فیلم و برنامه‌های تصویری و اشخاص دارای مجوز از سازمان سینمایی و خانه سینما استفاده کنند. 

کارگردان مستند «زائر شرق، هانری کربن» طرح خرید آثار هنری که در دولت‌های نهم تا دوازدهم مطرح شد را تنها در حد شعار دانست و خاطرنشان کرد: این طرح که قرار بود درصدی از بودجه سازمان‌ها را به خرید و سفارش تولید آثار هنری و فیلم و برنامه‌های دیداری و مستندسازی اختصاص دهد در صورت عملیاتی شدن بدون شک یک طرح موفق در زمینه اقتصاد هنر بود که متأسفانه سازمان‌ها با آن همکاری لازم را نکردند. 

حسینی، به ساخت فیلم پرتره از مشاهیر و فرهیختگان فرهنگ و ادب و هنر ایران در قالب مجموعه مستند «حکایت دل» اشاره کرد و گفت: تولید این مجموعه مستند از سال ۹۵ به کارگردانی بیژن شکرریز در معاونت سیما و شبکه نسیم آغاز شد و پخش آن از سال ۹۷ در شبکه چهار سیما و مستند و جام جم و شبکه یک سیما دنبال شد و از سال ۹۸ تولید و پخش سری‌های بعدی در شبکه چهار ادامه دارد. تاکنون بیش از ۴۰ فیلم مستند پرتره تولید شده است و امیدواریم که با اتمام کرونا در کشور تولید این مستند با سرعت بیشتری ادامه یابد. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: با حمایت و تقویت اتحادیه تولیدکنندگان فیلم و برنامه‌های دیداری، می‌توان کارآفرینی مناسبی برای تحصیل‌کردگان و هنرمندان این رشته انجام داد تا به رونق اقتصادی این حرفه افزوده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز