خبرگزاری کار ایران

آقا نیکی درگذشت

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۴۶۵۹

امیر نیکیار بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون که با نقش آقا نیکی در ذهن مخاطبان ماندگار شده بود صبح امروز (16 مرداد ماه) درگذشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نازنین نیکیار، دختر امیر نیکیار بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون با تایید فوت پدرش گفت: پدر چند ماهی بود که با بیماری سرطان درگیر بودند و  متاسفانه امروز صبح دار فانی را وداع گفتند.

او افزود: دیروز ظهر حال پدر رو به وخامت گذاشت و او را به بیمارستان عرفان رساندیم که با توجه به پیشرفت بیماری تلاش پزشکان حاصل نداشت و پدر فوت شدند.

امیر نیکیار با نقش «آقا نیکی» در ذهن مخاطبان ماندگار شده بود.

این هنرمند فقید، در سال ۱۳۳۱ در محله جنوب تهران و در حوالی خیابان ۱۷ شهریور به دنیا آمده و جوانی و نوجوانی را در میدان خراسان تهران گذراند. نمایش و اجرای تئاتر را از اعیاد شعبانیه و مراسم جشن‌های مذهبی شروع کرد. 

امیر نیکیار از بنیانگذاران طنز نمایشی بعد از انقلاب است و او را پایه‌گذار نمایش‌های طنز می‌نامند. او بیش از پنج دهه سابقه فعالیت در عرصه بازیگری در سینما و تئاتر و تلویزیون داشت و از پیشکسوتان با ارزش کشورمان بود. 

مرحوم نیکیار، از سال ۱۳۴۸ به صورت حرفه‌ای وارد بازیگری شد و کارش را از مرکز رفاه خانواده در قالب برنامه‌های ویژه جوانان آغاز کرد.

او زیر نظر مدرسینی چون داریوش مودبیان و بهزاد فراهانی فعالیت جدی تئاتر را آغاز کرد و با بازیگرانی چون عبدالرضا اکبری، مهدی میامی و … همدوره بود. او علاوه بر بازیگری، در زمینه کارگرانی نیز تجاربی کسب کرده که اولین کارگردانی او در تئاتر، نمایش «بهترین بابای دنیا» است.

امیر نیکیار بعد از مدتی فعالیت در تئاتر به عضویت کاخ جوانان درآمد و با پرویز پرستویی و نقی سیف جمالی تیم هنری تشکیل دادند.

ابتدا با دستیار کارگردانی و مدیریت صحنه در پروژه‌های تلویزیونی وارد رسانه ملی شدو پس از آن در سریال «قرن سرنوشت» با بازی سعید نیکپور، سریال «امیرکبیر» و «سلطان و شبان» دستیار کارگردان و مدیر صحنه بود. او همچنین سابقه همکاری با پوران درخشنده را در کارنامه خود دارد.

اولین برنامه‌ای که امیر نیکیار در تلویزیون ایفای نقش داشت، «جنگ هفته» بود و پس از آن در «جنگ شبانه» و سایر برنامه‌های طنز آن زمان تلویزیون بازی کرد. 

او خالق  نقش و کاراکتر «آقا نیکی» بود، فردی ساده‌لوح مانند بهلول. نیکیار با نقش آقا نیکی در دهه ۷۰ جای خود را در بین مردم و مخاطبان باز کرد، اما بعد از مدتی آقا نیکی و داستان‌هایش پایان یافت. 

مرحوم نیکیار علت ادامه ندادن کاراکتر آقا نیکی در تلویزیون را اینگونه بیان کرد: کم کم به نقطه‌ای رسیدم که دیدم نقش آقا نیکی اشباع شده و با این سن و موی سفید نمی‌شد دیگر آن فعالیت گذشته را انجام داد. نقشم را خیلی دوست داشتم و خیلی برای رسیدن آقا نیکی به جایگاهی که داشت زحمت کشیدم و با تمام توان آن را باور داشتم. 

او بعد از خداحافظی با آقا نیکی، به سراغ شعر و آهنگ رفته و ده سال نیز شعر و آهنگ آماده کرده و به صورت نوار کاست وارد بازار می‌کرد که آهنگ «ترگل و ورگل» با استقبال خوبی از طرف مخاطبان روبرو شد. 

امیر نیکیار در سال‌های آخر عمر خود اقدام به ایجاد گروه «شاهپرک» کرد.

خبرگزاری ایلنا، ضایعه درگذشت این هنرمند را به جامعه هنری و خانواده او تسلیت می‌گوید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز