خبرگزاری کار ایران

رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری خبر داد:

بررسی باستان‌شناسی سواحل مکران و خلیج فارس در اولویت‌ پژوهشکده/ هیچیک از مجوزهای کاوش لغو نمی‌شود/ اولویت کاوش به استان‌ها داده شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۲۹۳۱

رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با اشاره به آنکه بررسی باستان‌شناسی در سواحل مکران و خلیج فارس به منظور تکمیل نقشه باستان‌شناسی در اولویت پژوهشکده باستان‌شناسی قرار گرفته است، گفت: هیچیک از مجوزهای کاوش باستان‌شناسی لغو نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مصیب امیری (رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری) با اشاره به فعالیت پژوهشکده‌های مختلف در این پژوهشگاه گفت: هریک از این پژوهشکده‌ها فعالیت‌های خاص خود را انجام می‌دهند. به طور مثال، یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های پژوهشکده باستان‌شناسی تکمیل نقشه باستان‌شناسی کشور است که از گذشته تاکنون تداوم یافته و اکنون با برنامه‌ریزی دقیق‌تر و وسعت بیشتری در جریان است. درعین حال کاوش‌های نجات‌بخشی به قوت خود انجام می‌شود. این پژوهشکده ساماندهی فعالیت‌های کاوش در استان‌های مختلف را نیز مدنظر دارد که بر حسب نیاز هر استان، برنامه ریزی و اولویت‌بندی می‌شود.

او درخصوص اولویت‌بندی که پژوهشکده باستان‌شناسی برای انجام بررسی‌های باستان‌شناسی در مناطق مختلف کشور برای تهیه نقشه باستان‌شناسی در نظر گرفته است، گفت: بخشی از کشور که تعداد زیادی از استان‌های کشور را دربرمی‌گیرد برای بررسی و تکمیل نقشه باستان‌شناسی انتخاب کرده‌ایم. برخی از استان‌ها در گذشته مورد توجه بود و به برخی دیگر کمتر توجه شده است. اکنون سواحل مکران و خلیج فارس که چندین استان را دربرمی‌گیرد در اولویت‌های اصلی است. البته این بدان معنا نیست که کاوش و بررسی باستان‌شناسی در سایر استان‌ها تعطیل می‌شود بلکه این مهم را به استان‌ها سپردیم تا پیشنهادات خود را برای انجام کاوش باستان‌شناسی اعلام کنند و بخشی از هزینه‌ها توسط پژوهشگاه میراث و گردشگری و بخشی دیگر توسط استان تامین شود. امیدواریم با اعمال این برنامه، کاوش‌های باستان‌شناسی با سرعت و دقت بیشتری انجام شود.

امیری در پاسخ به این سئوال که بر اساس شنیده‌های خبرنگار ایلنا با حضور ریاست جدید در پژوهشکده باستان‌شناسی شاهد لغو برخی مجوزهای کاوش‌های باستان‌شناسی هستیم، گفت: تا جایی که من اطلاع دارم، هیچ مجوزی لغو نشده. وقتی مجوز کاوش صادر می‌شود دیگر لغو نمی‌شود. حال آنکه ممکن است باتوجه به فعالیت‌های یک باستان‌شناس، مجوز کاوش جدید برای او صادر نشده باشد آن دلایل خود را دارد ممکن است گزارش کاوش قبلی را ارائه نداده باشد یا در بررسی‌های صورت گرفته، کاوش در آن منطقه در اولویت نباشد.

رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری همچنین در پاسخ به این سئوال که برخی از باستان‌شناسان عنوان می‌کنند که تعداد زیادی از اعضای هیات علمی پژوهشکده باستان‌شناسی هر سال بدون استثنا مجوز چندین فصل کاوش را برای خود کنار می‌گذارند و در بیشتر مواقع خودشان برای کاوش به محوطه نمی‌روند بلکه کار را به دانشجویان می‌سپارند و سعی‌شان برآن است تا هزینه کاوش را برداشته و با پرداخت هزینه اندکی به دانشجویان کار را به اتمام برسانند، گفت: نمی‌دانم در گذشته چه روندی در جریان بود. ممکن است هر شخصی به گونه‌ای عمل کند. اما اینکه عنوان می‌شود اعضای پژوهشکده باستان‌شناسی مجوز کاوش می‌گیرند و کار را به شخص دیگری می‌سپارند، موردی است که تاکنون ندیده‌ام. ضمن آنکه اکنون به استان‌ها اعلام کردیم که اولویت‌های پژوهشی را اعلام کنند. برخی مواقع ممکن است استانی به لحاظ روشن شدن گره تاریخی در یک منطقه نیازمند کاوش یا بررسی باستان‌شناسی باشد، یا ممکن است پروژه عمرانی در جریان باشد که نیازمند کاوش نجات بخشی است و… در هر حال استان‌ها دراین خصوص اطلاعات تخصصی دارند.

او تصریح کرد: برخی از استان‌ها طی سال‌های گذشته دراین خصوص فعال بودند. سیاست ما آن است که نه تنها اولویت کاوش توسط استان معرفی شود بلکه باستان‌شناس بومی استان را برای این کار معرفی کند. این سیاست نه تنها درخصوص پژوهشکده باستان‌شناسی بلکه برای سایر پژوهشکده‌ها نیز در نظر گرفته می‌شود البته ممکن است برخی از استان‌ها در زمینه‌هایی مانند حفاظت و مرمت ظرفیت لازم را نداشته باشد از این رو پژوهشکده حفاظت و مرمت اشیاء ورود می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز