خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

اکران آنلاین فیلم‌های مستند باید جهانی شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۲۸۴۹

کارگردان مستند «هوبره» معتقد است نمایش آنلاین مستندها باید برای مخاطب جهانی قابل دسترس باشد تا بتوان این طرح را موفقیت‌آمیز دانست.

فتح‌الله امیری، کارگردان مستند «هوبره» به خبرنگار ایلنا گفت: «هوبره» تازه‌ترین مستندی است که به اتفاق نیما عسگری ساختیم و تهیه‌کننده آن محمد علاء است. «هوبره» نام یکی از بزرگترین پرنده‌های بیابانی ایران است که متاسفانه توسط بومیان شکار شده و به کشورهای حاشیه خلیج فارس قاچاق می‌شود و آنجا از این پرندگان معصوم به عنوان طعمه برای پرندگان شکاری‌شان استفاده می‌کنند. 

وی ادامه داد: تولید «هوبره» تقریبا ۹ سال طول کشید و یکی از طولانی‌ترین مستندهای سینمای ایران است. در این پروژه بارها پیش آمد در کنار قاچاقچیان و شکارچیان زندگی کردیم. شاهد درگیری‌های محیط بانان با شکارچیان بودیم که بسیار خطرناک بود. «هوبره» در جشنواره سینما حقیقت سال گذشته حضور داشت و اکران آنلاین را تجربه کردیم. 

این مستندساز با اشاره به اینکه فضای کرونایی باعث توفیق اجباری شده و می‌توان فیلم‌های مستند را به صورت آنلاین اکران کرد، گفت: سال گذشته پلتفرم‌های هاشور و فیلیمو تجربه موفقی در اکران آنلاین آثار مستند داشتند. من معتقدم بهتر است فیلم‌ها به هر دو صورت آنلاین و فیزیکی اکران داشته باشند. تجربه تماشای فیلم در سالن سینما حس و حالی متفاوت دارد. در نمایش فیلم‌هایم در سالن می‌نشینم و به انرژی که در سالن وجود دارد، دقت می‌کنم. در اکران متوجه می‌شوم، مخاطب در چه بخش‌هایی کسل شده و چه بخش‌های از فیلم را دوست داشته است. این تجربه گرانقدر است. 

وی در ادامه گفت: به نظرم در صورتی اکران آنلاین موفق خواهد بود که بین‌المللی باشد و این امکان فراهم شود تا مخاطبان خارج از کشور بتوانند فیلم‌ها را تماشا کنند. 

امیری بیان کرد: اکران آنلاین فیلم‌های مستند، شبیه اکران آنلاین آثار داستانی نیست. ممکن است مخاطبان یک فیلم حدود ۵هزار نفر باشند. باید تدبیری اندیشید تا این آمار بالاتر برود. اکران بین‌المللی، تبلیغات تلویزیونی و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند در این زمینه موثر باشد. 

کارگردان مستند «هوبره» درباره کار کردن در شرایط کرونا اظهار کرد: تولید یک مستند زیست محیطی را به همراه نیما عسگری شروع کردیم و گاهی پیش آمده که میان ۳۰ نفر در حال تصویربرداری هستیم. این جنس کار کردن، در شرایط کرونا با ریسک همراه است. این مستند هنوز نامی ندارد و امیدواریم اگر تدوین به موقع تمام شود آن را برای شرکت در جشنواره سینما حقیقت آماده کنیم. 

وی افزود: موضوع این مستند در مورد مدیریت و حفاظت مشارکتی از پارک ملی گلستان است. مردم، دامداران، شکارچیان و…دعوت شده‌اند تا در این مشارکت سهیم باشند و تجربه ثابت کرده است وقتی مردم به اصطلاح به میدان بیایند چقدر در حفاظت از محیط زیست موثر خواهند بود. جمعیت حیات وحش پارک ملی گلستان ۱۵ سال پیش تقریبا ۳هزار بود، ولی حالا و پس از گذشت سه سال از مدیریت مشارکتی این جمعیت به حدود ۷هزار افزایش پیدا کرده است. 

امیری در پایان گفت: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی باید بیشتر از هر چیز به بخش گسترش این نوع سینما توجه داشته باشد. به این معنا که بیشتر از اینکه روی مساله تولید متمرکز باشد به پخش آثار مستند توجه نشان دهد و مستندسازان را برای اکران‌های آنلاین بین‌المللی آثارشان، حضور در جشنواره‌های خارجی، بازارهای فیلم و… کمک کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز